Finnair Q4 torstaina: Toipumisen avaimet ovat nyt Aasian maiden hallitusten käsissä
Finnair julkistaa torstaina kello 9:00 Q4-raporttinsa. Matkustajavolyymin ylösajo eteni Q4:llä kohtuullisesti, mutta yhtiö on tehnyt kvartaalilla silti raskaan operatiivisen tappion. Rahavirta sen sijaan on noussut varausten turvin plussalle. Osakkeen kannalta pääroolissa ovat Finnairin näkymät ja kommentit etenkin Aasian maiden matkustusrajoitusten hölläämiseen liittyvistä odotusarvoista, sillä mielestämme Aasian matkustajaliikenteen normalisoituminen on ainoa tie ulos tappioista. Epävarmuus näihin tekijöihin liittyen on yhä hyvin korkea. Osinkoa Finnair ei luonnollisesti maksa. Emme tee muutoksia negatiiviseen näkemykseemme Finnairista johtuen tuloskunnon toipumiseen liittyvästä huomattavasta epävarmuudesta ja osakkeen korkeasta arvostuksesta ennen raporttia, vaikka pahimmat tappiot ovat jo takana ja uskomme yhtiön selviävän kriisistä.
Tappiot ovat olleet mittavia, mutta varaukset tukevat kassavirtaa
Finnairin Q4:n tuloslaskelma tulee olemaan koronapohjaisten syiden takia jälleen rumaa luettavaa. Arvioimme liikevaihdon kasvaneen merkittävästi vertailukaudesta ja Q3:sta sekä säästöjen edenneen, mutta toisaalta liikenteen ylösajokulujen ja korkean polttoaineen hinnan takia emme odota tappioiden käytännössä supistuneen Q3:sta. Ennusteemme ovat linjassa yhtiön muuttumattomana pysyneen ja edelliskvartaalin tasolla olevaa operatiivista liiketappiota indikoineen Q4-ohjeistuksen kanssa. Alariveillä arvioimme rahoituskulujen olleen jokseenkin normaalilla tasollaan ja yhtiön kirjanneen verot positiivisiksi. Siten EPS:n ennusteemme on tuntuvasti pakkasella operatiivista tulosta heijastellen. Konsensus ei oleellisesti poikkea meidän ennusteistamme tilanteen isot toleranssit huomioiden.
Arviomme mukaan Finnairin liiketoiminnan kassavirran olleen Q4:llä yhtiön ohjeistuksen mukaisesti positiivinen, sillä varausten vaikutus käyttöpääomaan pitäisi kysynnän toipuessa olla selvästi positiivinen. Luultavasti hetkellisen kuopan varauksiin aiheuttanut omikron-aaltokin iski vasta kvartaalin lopulla. Finnairin kassan odotamme pysyneen noin yli miljardin euron tasolla Q4:n lopulla. Kassa ja puskurit huomioiden Finnairilla on hyvin likviditeettiä kaikkia skenaarioita varten. Taseasema pysyy kuitenkin arviomme mukaan rajussa paineessa, kun nettotappiot supistavat omaa pääomaa, jota odotamme Finnairin vielä paikkaavan Suomen valtion myöntämällä 351 MEUR:n hybridirahoituksella. Lainan korko ja ajoitus ovat kuitenkin vielä auki ja Q4-raportissa asiasta tuskin saadaan lisätietoa.
Näkymät ovat ratkaisevassa roolissa, epävarmuus etenkin Aasian suhteen on vielä iso
Vallitsevan korkean epävarmuuden takia emme usko Finnairin antavan kuluvalle vuodelle ohjeistusta kapasiteetin, liikevaihdon tai tuloksen osalta. H1:n oikaistun liikevoiton yhtiö kertoi Q3-raportissa jäävän tappiolle ja arvioimme Finnairin toistavan tämän kommentin. Emme myöskään usko yhtiön tappion pienenevän Q1:llä Q4:sta omikron-aallosta johtuen ja pidämme mahdollisena, että yhtiö täsmentää Q1:n odotuksia antamalle sille vakaata tappiota indikoivan ohjeistuksen. Kesää odotamme yhtiön kommentoivan tässä vaiheessa positiivisesti kysynnän osalta, mutta kesänkin tulostason osalta Aasian maiden matkustusrajoitusten purkuaikatauluilla on tärkeä rooli. Lähtökohtaisesti emme odota pahimpia pelkoja lievemmästä omikron-variantista huolimatta yhtiön arvioivan Aasian maiden avautumisaikataulujen nopeutuneen, mutta seuraamme toki kommentteja. Kommentit asiaan liittyen ovat jopa tulosraportin mielenkiintoisinta antia.
Pitkää perspektiiviä ajatellen odotamme Finnairin viestivän Q4-raportissa yhä vajaan kahden vuoden, jonka puitteissa kysyntä voisi palata vuoden 2019 tasolle (ts. 2019 volyymi saavutetaan aikaisintaan 2023). Lyhyen ja keskipitkän ajan yhä hyvin merkittävät epävarmuudet kysyntään liittyen ja yhtiön vuoden 2019 loppua korkeampi markkina-arvo muodostavat mielestämme epätyydyttävän tuotto/riski-suhteen osakkeelle. Näiden tekijöiden lisäksi ainakin lyhyen ajan haasteena ovat vielä korkea polttoaineen hinta, eikä mielestämme vallitsevasta geopoliittisesta tilanteestakaan yhtiölle voitettavaa löydy.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 754,9 | 1 961,6 |
kasvu-% | −73,23 % | −8,96 % | 159,85 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −500,6 | −57,1 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −66,31 % | −2,91 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 19,75 |