Finnair Q4 perjantaina: Koronaviruksen vaikutukset varastavat pääroolin
Finnair julkistaa Q4-raporttinsa perjantaina kello 9.00. Odotamme yhtiön tuloksen laskeneen poikkeuksellisten erien tukemaan vertailukauteen nähden. Osinkoa odotamme Finnairin leikkaavan viime vuonna laskenutta tulosta heijastellen selvästi 0,10 euroon osakkeelta. Pääroolin raportissa varastaa kuitenkin Finnairin päivitys yhtiölle tärkeässä Kiinassa riehuvan koronaviruksen aiheuttamien negatiivisten tulosrasitteiden voimasta. Odotamme yhtiön kuitenkin viruksesta huolimatta ohjeistavan lievää liikevaihdon kasvua kuluvalle vuodelle, mutta kasvu toki vaatii Kiinan liikenteen normalisoitumista Q2:lla. Emme toistaiseksi tee muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta, sillä emme pidä lähtökohtaisesti virusta pitkäaikaisena tai rakenteellisena haittana Finnairille tai toimialalle. Lyhyellä tähtäimellä viruksen leviämiseen liittyvät uutiset dominoivat kuitenkin osakkeen suuntaa eikä tilanne osoita vielä helpottamisen merkkejä. Siten suosittelemme positiivisesta kokonaisnäkemyksestämme huolimatta sijoittajille toistaiseksi varovaisuutta (ml. ajallinen hajautus) Finnairin osakkeen suhteen vallitsevan poikkeustilanteen takia.
Q4 meni mielestämme Finnairilta julkaistujen liikenneraporttien valossa kohtuullisesti volyymien osalta, mutta lippujen lievät hintapaineet ja rahtimarkkinan heikkous ovat arviomme mukaan pitäneet Finnairin yksikkötuoton lievässä paineessa Q4:llä. Odotamme Finnairin liikevaihdon kasvaneen Q4:llä 9 % 744 MEUR:oon, mikä on marginaalisesti konsensuksen yläpuolella. Meidän ja markkinoiden odotuksissa on Q4:ltä lievästi positiivinen liikevoitto. Tulospettymyksen riskiä pidämme pienenä, sillä ennusteet ovat aivan Finnairin viime vuoden liikevoiton ohjeistushaarukan alalaidalla eikä yhtiö ole alentanut ohjeistustaan. Vertailukauteen nähden odotamme kuitenkin tuloksen laskeneen, mikä johtuu Q4’18:n tulosta tukeneiden poikkeuserien (lentäjien kannustinohjelmaan liittyneen 11 MEUR:n varauksen purku) puuttumisesta, yksikkötuoton lievästä laskusta, suojatun EUR/USD-kurssin heikentymisestä ja suojatun polttoaineen hinnan noususta. Näitä rasitteita volyymikasvu, Matkapalveluiden hyvä kehitys, matkustajamäärän mukana kasvanut lisäpalvelumyynti, matkustajakäyttöasteen nousu eivät arviomme mukaan ole riittäneet kompensoimaan. Alemmilla riveillä odotamme Finnairin Q4-tuloksen jääneen tappiolliseksi normaalien rahoituskulujen ja positiivisten verojen jälkeen.
Finnair antaa tilinpäätöksen yhteydessä tyypillisesti ohjeistuksen vain kapasiteetin ja liikevaihdon kehityksestä. Odotamme Finnairin ohjeistavan 2-4 %:n kapasiteetin kasvua kuluvalle vuodelle, mikä toki vaatii Kiinan liikenteen normalisoitumista Q2:n alkupuolella. Koronaviruksen Q1:lle aiheuttamien tulosvaikutuksen odotamme olevan yhtiön aiempien kommenttien mukaisesti lievästi negatiivinen, mikä tarkoittaa arviomme mukaan joidenkin miljoonien eurojen ylimääräisiä rasitteita normaaliolosuhteissakin tappiolliselle Q1:lle. Peruutusten takia Q1:n ennusteisiimme kohdistuu laskupaineita ja myös koko vuoden osalta riskit pysyvät negatiivisella puolella, sillä koronaviruksen leviämistä on vielä vaikea ennakoida. Näin ollen merkittäviä negatiivisia rasitteita koko vuodelle ei mielestämme voida sulkea pois. Kiinan haastavasta tilanteesta huolimatta odotamme Finnairin kertovan toistaiseksi melko vakaasta kysynnästä Kiinan ulkopuolella. Arvioimme Finnairin ohjeistavan myös vuodelle 2020 liikevaihdon hieman kapasiteettia hitaampaa kasvua, sillä näkemyksemme mukaan yhtiön strategiakaudella tavoittelema yksikkötuottojen vakauttaminen ei ole talouskasvun hidastumisen, kireän kilpailun, pehmeän rahtimarkkinan ja osin keskeneräisten kehitystoimien takia saavutettavissa vielä vuonna 2020.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.02.2020
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 080,2 | 3 204,9 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,09 % | 4,05 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 139,0 | 162,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 4,51 % | 5,07 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,25 | 0,38 |
Osinko | 0,27 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 3,86 % | 4,36 % | 6,55 % |
P/E (oik.) | 16,56 | 8,98 | 6,09 |
EV/EBITDA | 2,92 | 2,25 | 2,15 |