Finnair Q2’24 -ennakko: Lyhyen ajan ohjeistus- ja ennusteriskit ovat alasuuntaisia markkinan takia
Finnair julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina kello 9:00. Finnairilla on vastassa Q2:lla vahvat vertailuluvut ja odotammekin arviotamme vaisummaksi läpi kvartaalin jääneen liikennedatan sekä hinnoittelun normalisoitumisen painaneen yhtiön operatiivisen Q2-tuloksen vertailulukujen alapuolelle. Raportin mielenkiintoisin osa on kuluvan vuoden tulosohjeistus, jonka Finnair antaa Q2-raporttinsa yhteydessä. Nykyisten ennusteidemme valossa Finnairin ohjeistushaarukan keskikohdan pitäisi peilata noin viime vuoden tasolla olevaa tulosta, joskin alkuvuoden markkinakehityksen valossa näemme ohjeistukseen liittyvän alasuuntaisia riskejä. Emme silti tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q2-raporttia, sillä osakkeen arvostus on näkemyksemme mukaan jo melko maltillinen (2024e: P/B alle 1x).
Volyymien ja käyttöasteen kehitys oli Q2:lla odotuksiamme vaisumpaa
Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut Q2:lla kohtuullisena, mutta Finnairin myydyn volyymin kasvu jäi silti kvartaalin aikana odotuksiamme vaisummaksi ja myös kapasiteetin kasvu oli volyymien kasvua nopeampaan. Hinnoittelun osalta vertailukausi oli myös poikkeuksellisen kuuma ja arvioimme matkustajaliikenteen keskituottojen laskeneen lentosektorin kysyntä/tarjonta- tilanteen löystymistä (vrt. patoutunut kysyntä ja tarjonnan pullonkaulat vertailukaudella) peilaten myös Finnairin markkinoilla. Matka- ja lisäpalveluilta sekä rahdilta odotamme lievää volyymivetoista kasvua. Arvioimme Finnairin liikevaihdon kasvaneen näiden tekijöiden myötä 2 % 763 MEUR:oon, mikä on konsensuksen alapuolella. Olemme laskeneet Q2:n liikevaihtoennustettamme hieman kvartaalin uutisvirtaa heijastellen.
Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton pudonneen Q2:lla erinomaisen hinnoittelutilanteen kohottamasta kovasta vertailuluvusta reilut 20 % ja olleen 52 MEUR. Myös tulosennusteemme on konsensuksen alapuolella. Olemme laskeneet Q2:n oikaistun liikevoiton ennustettamme vajaat 10 % liikevaihtovetoisesti. Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta on rasittanut Q2:lla etenkin matkustajaliikenteen hintojen joustaminen, matkustajakäyttöasteen noin 2 %:n pudotus ja polttoaineen hinnan lievä nousu. Alariveillä arvioimme rahoituskulujen ja veroasteen pysyneen suunnilleen viime kvartaalien tasolla. Rahavirrallisesti Q2 on ollut Finnairille luultavasti melko hyvä, sillä kvartaalin aikana on myyty myös Q3:n huippusesongin lippuja, mikä taas tukenut Finnairin rahavirtaa käyttöpääoman kautta.
Tulosohjeistus on raportissa keskiössä
Finnair on ohjeistanut kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna noin 10 % ja liikevaihtonsa hieman kapasiteettia hitaammin. Finnairin liikevaihdon kasvuennusteemme on 3 %, joten arvioimme yhtiön toistavan liikevaihto-ohjeistuksensa, vaikka kapasiteetin kasvu jäisikin yhtiön aiempia odotuksia hitaammaksi. Lisäksi Finnair antaa Q2-raportissa tulosohjeistuksen kuluvalle vuodelle. Ennusteemme Finnairin oikaistulle liikevoitolle on Q2:n leikkaukset huomioiden (muut kvartaalit toistaiseksi ennallaan) lähes tarkalleen viime vuoden tasolla (2023: oik. EBIT 184 MEUR). Odotustemme täyttämiseksi Finnairin pitäisi ohjeistaa esimerkiksi 165-195 MEUR:n oikaistua liikevoittoa kuvalle vuodelle. Alkuvuoden liikennedatan ja kilpailijoiden kommenttien (esim. Norwegianin ja Lufthansan negatiiviset tulosvaroitukset heinäkuussa) näemme kuitenkin selvän riskin, että ohjeistushaarukan keskikohta tulee peilaamaan operatiivisen tuloksen laskua. Alasuuntaisten riskien taustalla on etenkin matkustajaliikenteen kysyntä- ja hinnoittelutilanne, joka vaikuttaa rauhoittuneen kuluttajien pitkittyneen ostovoimahaasteen ja Euroopan vaisun taloustilanteen takia jossain määrin odotuksiamme jyrkemmin. Finnairin osake on kuitenkin laskenut vuoden alusta lukien jo noin kolmanneksen, joten mielestämme tiettyä kuluvan vuoteen kohdistuvaa heikkoutta on jo hinnoiteltu osakekurssiin sisään.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 099,2 | 3 141,7 |
kasvu-% | 26,81 % | 3,71 % | 1,37 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 190,0 | 199,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,13 % | 6,33 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,37 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 3,09 % | 4,42 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 6,10 | 5,58 |
EV/EBITDA | 153,24 | 2,92 | 2,52 |