Finnair Q1 keskiviikkona: Tuhon laajuus alkaa paljastua
Finnair julkistaa keskiviikkona kello 9:00 Q1-raporttinsa. Raportista saadaan ensimmäiset viitteet koronapandemian yhtiölle aiheuttaman tuhon laajuudesta, mutta selvää näkyvyyttä jatkoon raportti tuskin tarjoaa, sillä lentämisen tauko riippuu ensiasteella valtioiden matkustusrajoitusten kestosta ja niiden poistamisen aikataulu on vielä täysin auki. Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q1-raporttia. Ennusteisiimme kohdistuu kuitenkin lyhyellä tähtäimellä selkeitä laskupainetta, sillä pandemia ei ole osoittanut oleellisia helpottamisen merkkejä ja myös kysynnän nopea palautuminen H2:lla ja ensi vuonna alkaa vaikuttaa turhalta toivolta. Toisaalta alan kilpailudynamiikka saattaa kehittyä Finnairin kaltaisten kriisistä selviytyjien kannalta suotuisaan suuntaan, mutta tätä on silti mielestämme liian aikaista alkaa diskontata osakkeeseen vielä erityisen voimakkaasti.
Finnairin Q1:n tulos- ja etenkin kassavirtalaskelma tulevat koronan aiheuttaman äkkipysähdyksen takia olemaan rumaa luettavaa, mutta poikkeuksellisen tilanteen takia ennustettavuus on erittäin heikko. Odotamme Finnairin liikevaihdon laskeneen Q1:llä 15 % 572 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton pudonneen liikevaihdon laskua ja alhaista matkustajakäyttöastetta heijastellen 73 MEUR negatiiviseksi. Ennusteemme ovat jokseenkin konsensuksen tasolla. Emme ole kirjanneet Q1:lle oikaistueriä, mutta pidämme silti mahdollisena, että öljyn hinnan romahdus aiheuttaa yhtiölle suojaustappioita Q1:llä. Lievästi noususuunnassa olevien rahoituskulujen ja nollaverojen jälkeisen EPS:n arvioimme jääneen Q1:llä 0,68 euroa negatiiviseksi. Kassavirtaa rasittaa heikon tuloksen lisäksi lippuennakoiden sulaminen taseesta, mikä johtuu vähäisestä uusien varausten määrästä ja lentoperuutuksista (ts. asiakkaille peruutetuista lipuista palautetuista rahoista). Arviomme mukaan Finnairilla ei maaliskuussa tiedotettu mittava lisärahoitussuunnitelma ja kulujen sopeutukset huomioiden ole edelleenkään akuuttia kassakriisin uhkaa, vaan nykypuskurien pitäisi riittää ainakin tämän vuoden heikoimmassakin skenaariossa. Kassan tämänhetkinen palamisvauhti, jonka arvioimme olevan päivätasolla miljoonissa euroissa laskettavassa mittakaavassa, on silti yksi tärkeimpiä raportissa kiinnostavia asioita. Yhtiön taseeseen kriisi tulee silti jättämään jälkiä, joita Finnair joutuu korjailemaan lähivuosina.
Finnair ohjeisti maaliskuussa vuoden toisessa tulosvaroituksessaan, että yhtiön oikaistun liikevoiton odotetaan jäävän tänä vuonna huomattavasti tappiolliseksi. Samaan aikaan yhtiö ajoi valtaosan lentotoiminnastaan alas siihen asti, kunnes tilanne alkaa parantua. Lähes kaikkien valtioiden edelleen päälle olevien matkustusrajoitusten takia lentämisen ylösajon aikataulu on arviomme mukaan täysin auki ja vallitseva viitekehys huomioiden yhtiö tuskin pystyy Q1-raportissa antamaan oleellisesti tarkempia näkymiä. Pandemia on kuitenkin pahentunut ja pitkittynyt selvästi edellisen ennustepäivityksemme jälkeen, mikä toisaalta pitää todennäköisesti yhtiön operaatiot loppuvuoden aikana selvästi maaliskuussa päivitettyjä odotuksiamme pienemmässä mittakaavassa ja toisaalta leikkaa toiveita kysynnän nopeasta toipumisesta ensi vuonna. Näin ollen Finnairin ennusteisiimme kohdistuu sekä kuluvan vuoden ja ainakin ensi vuoden osalta selkeitä laskupaineita, mutta päivitämme ennusteemme vasta Q1-raportin jälkeen. Toistaiseksi suosittelemme sijoittajille varovaisuutta Finnairin osakkeen suhteen, sillä yhtiön arvostus ei saa kuluvan vuoden tappiollisen tuloksen ja ensi vuoden olemattoman näkyvyyden takia tukea tuloskertoimista, kun taas siedettävään tasearvostukseen (2020e: P/B < 1x) on vaikea nojata väärään suuntaan pyörivän kassavirran takia. Finnairin osakkeessa voisi olla nousuvaraa, jos koronapandemia hiipuisi nopeasti ja/tai kriisi helpottaisi selvästi alan kilpailudynamiikkaa, mutta kumpikaan näistä tekijöistä ei mielestämme ole erityisen todennäköinen skenaario tässä vaiheessa varsinkaan 12 kuukauden tähtäimellä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 2 470,3 | 3 021,6 |
kasvu-% | 9,22 % | −20,25 % | 22,32 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −105,1 | 152,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −4,25 % | 5,04 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −1,38 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,69 % | ||
P/E (oik.) | 36,17 | - | 8,50 |
EV/EBITDA | 6,08 | 5,46 | 2,58 |