Finnair on laskemassa liikkeelle uutta joukkovelkakirjalainaa lähiaikoina
Finnair suunnittelee lunastavansa noin vuoden päästä erääntyvän 400 MEUR:n joukkovelkakirjalainansa takaisin ja laskevan liikkeelle uuden joukkovelkakirjalainan. Odotamme yhtiön onnistuvan toteuttamaan tämän tavanomaisen velkasalkun maturiteettia pidentävän operaation lähiaikoina. Melko odotettu järjestely ei aiheuta välttämättä muutospaineita Finnairin rahoituskulujen ennusteisiimme, vaikka arvioimmekin liikkeelle laskettavan lainan kuponkikoron olevan lunastussuunnitelman kohteena olevaa lainaa korkeampi markkinakorkojen nousun takia.
Finnair suunnittelee joukkovelkakirjalainan liikkeelle laskua
Finnair tiedotti eilen harkitsevansa uuden ja ensimmäistä kertaa luottoluokitetun euromääräisen joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskua. Uuden joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskun on tarkoitus tapahtua lähitulevaisuudessa markkinatilanteen niin salliessa. Lisäksi yhtiö tiedottaa samanaikaisesti kutsuvansa 19.5.2025 erääntyvän, luottoluokittamattoman, alun perin 400 MEUR:n suuruisen, 4,250 %:n kiinteää korkoa kantavan joukkovelkakirjalainansa lainaosuuksien haltijat myymään lainaosuutensa käteistä vastaan 14.5.2024 päivätyssä tarjousmuistiossa.
Finnair aikoo käyttää uuden joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskusta saamansa varat, vähennettynä liikkeeseenlaskuun liittyvillä kuluilla, takaisinostotarjouksessa ostettavaksi hyväksyttyjen lainaosuuksien takaisinoston rahoittamiseen ja loput varat uudelleenrahoitukseen sekä muihin konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin. Takaisinostotarjouksen tarkoituksena on siten yhtiön velkaportfolion proaktiivinen optimointi.
Finnairin tiedote aiheesta on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.
Odotamme lainan liikkeellelaskun toteutuvan lähiaikoina
Uutinen ei ollut mielestämme yllättävä lunastussuunnitelman kohteena olevan lainan erääntymispäivä huomioiden. Bloombergin tietojen mukaan Finnair olisi antanut pankeille mandaatin 500 MEUR:n joukkovelkakirjalainan liikkeellelaskusta, joten liikkeelle laskettava laina voi olla hieman lunastettavaa lainaa suurempi. Arviomme mukaan lainan koko, vanhan lainan takaisinostotarjouksen hinnoittelu noin nimellisarvoon, Finnairin hiljattain saama luottoluokitus sekä viime vuoden lopulla tehdyn 570 MEUR:n merkintäoikeusannin vahvistama tase huomioiden, emme usko Finnairilla olevan vaikeuksia uuden lainan liikkeelle laskun kanssa. Näin ollen odotamme vanhan lainan lunastuksen ja uuden lainan liikkeellelaskun toteutuvan lähiaikoina.
Arvioimme kuitenkin, että nyt liikkeelle laskettavan lainan korko tulee olemaan yleisesti noussutta markkinakorkojen tasoa peilaten jonkun verran lunastettavaa lainaa korkeampi. Lunastettava laina on laskettu liikkeelle vuonna 2020 nollakorkoaikaan. Tämä ei kuitenkaan välttämättä aiheuttaisi välittömiä muutospaineita Finnairin rahoituskulujen ennusteisiimme, sillä olemme jo olettaneet Finnairin keskikorkojen nousevan lähiaikoina hieman.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 099,2 | 3 141,7 |
kasvu-% | 26,81 % | 3,71 % | 1,37 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 190,0 | 199,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,13 % | 6,33 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,37 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,67 % | 3,81 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 7,07 | 6,47 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,07 | 2,67 |