Finnair: Lokakuun liikenneraportin kokonaiskuva oli lievästi odotuksiamme parempi
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Raportti oli kokonaisuutena lievästi odotuksiamme parempi, kun tänä vuonna paineessa ollut matkustajakäyttöaste ylitti kaukoliikennereittien ansiosta ennusteemme lokakuussa. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme.
Matkustajaliikenne kehittyi noin odotustemme mukaisesti lokakuussa
Lokakuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 11 %, kapasiteetti vajaat 7 % ja myyty volyymi reilut 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa yhä Venäjän ylilentokielto, mutta lokakuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden lokakuuhun. Suhteessa syyskuuhun numerot pysyivät suunnilleen vakaina, mikä on jokseenkin tavanomaista liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden.
Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa 8–11 %, mitkä olivat hieman ennusteitamme nopeampia vauhteja. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti ja volyymi laskivat Chicagon reittiin tehtyjen muutosten takia. Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti kapasiteettia 10 % ja Kotimaassa 37 % (taustalla oli myös Pohjois-Suomen sesongin aiempi aloittaminen). Näillä alueilla matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kestäneet myöskään lokakuussa kapasiteetin kasvun perässä. Lähi-Idässä perutut Israelin lennot painoivat kapasiteettia, mutta volyymimittarit olivat silti lievästi selvää supistumista odottaneita ennusteitamme paremmat.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 78 %:ssa lokakuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) lokakuita alempana, mutta lukema kuitenkin parani ensimmäistä kertaa tänä vuonna vertailussa viime vuoden vastaavaan kuukauteen. Pidemmän ajan keskiarvoista jäänyt matkustajakäyttöaste johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen). Matkustajakäyttöaste ylitti ennusteemme noin 1,5 %-yksiköllä. Alueista Kotimaan, Lähi-Idän, Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät lokakuussa kohtuullisille ja odotuksiamme niukasti alemmille tasoille 68 %:iin, 71 %:iin ja 75 %:iin. Aasian 82 %:n ja etenkin Pohjois-Amerikan 85 %:n matkustajakäyttöasteet olivat mielestämme absoluuttisestikin hyviä tasoja. Ne myös nostivat konsernin matkustajakäyttöasteet ennusteidemme yläpuolelle.
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat arviomme mukaan edelleen jossain määrin kohollaan. Kuluttajien reaalipalkkojen nousun ja vertailulukujen maltillistumisen myötä odotamme hintapaineen vähintään helpottavan Q4:llä.
Rahdille lokakuu oli kohtuullinen
Lokakuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä reilut 2 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme matalampi taso. Rahdin osalta lokakuu sujui Finnairilta mielestämme globaalin talouden nihkeään kuvaan suhteutettuna silti kohtuullisesti.
Ennusteisiin ei kohdistu suoranaisesti muutospaineita
Kokonaisuutena Finnairin lokakuun liikenneraportti oli lievästi odotuksiamme parempi, sillä volyymikehitys oli marginaalisesti ja matkustajakapasiteetin käyttöaste hieman ennusteitamme vahvempaa. Rahdissa taas luvut jäivät lievästi ennusteistamme. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme, jotka ovat yhtiön ohjeistushaarukan alemmassa puoliskossa (2024e: oikaistu liikevoitto 132 MEUR) pitkälti alkuvuoden vaisuhkoa kehitystä peilaten.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 028,9 | 3 119,6 |
kasvu-% | 26,81 % | 1,35 % | 3,00 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 132,4 | 159,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 4,37 % | 5,10 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,27 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,08 |
Osinko % | 2,32 % | 3,72 % | |
P/E (oik.) | 8,03 | 7,95 | 6,60 |
EV/EBITDA | 3,57 | 2,98 | 2,45 |