Finnair: Kaukoreitit vetävät, mutta lyhyillä reiteillä kapasiteetti ei näytä uppovan täysin markkinaan
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa elokuulta, joka on tärkeä osa Finnairille kriittistä lomasesonkikvartaalia. Raportti oli kokonaisuutena lähes odotustemme mukainen, vaikka matkustajakäyttöaste jäikin hieman odotuksistamme. Osakkeen kannalta tämä on mielestämme tietynasteinen helpotus odotukset täyttäneet heinäkuun (vuoden tärkein kuukausi) liikenneraportin jatkeeksi. Välittömiä muutospaineita raportti ei Finnairin Q3:n ennusteisiimme silti aiheuta.
Matkustajaliikenne kehittyi lähes odotustemme mukaisesti elokuussa
Elokuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 10 %, kapasiteetti 9 % ja myyty volyymi 8 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa yhä Venäjän ylilentokielto, mutta muuten elokuu oli yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa elokuuhun 2023. Finnairin matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kasvoivat kuitenkin Aasiassa kaksinumeroista vauhtia ja hieman ennusteitamme enemmän. Myös toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa markkina veti melko hyvin ja hieman odotuksiamme paremmin. Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti alueiden kapasiteettia 12 %, eivätkä matkustajamäärät ja varsinkaan myydyt volyymit kestäneet myöskään elokuussa kapasiteetin kasvun perässä. Sama tilanne (ts. markkina ei ime täysin kasvavaa kapasiteettia) näkyi myös heikosta taloustilanteesta kärsivässä Kotimaassa. Lähi-Idässä perutut Israelin lennot painoivat kapasiteettia ja volyymimittarit olivat ennusteemme alapuolella. Suhteessa heinäkuuhun konserninumerot heikkenivät, mutta liiketoiminnan kausiluonteen takia tämä on tilanne käytännössä aina.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 79 %:ssa elokuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reippaasti normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020-2021) elokuuta alempana, mikä johtui näkemyksemme mukaan etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta ja osin myös lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliossa (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen). Matkustajakäyttöaste alitti lievästi ennusteemme. Alueista Kotimaan, Lähi-Idän ja Euroopan matkustajakäyttöasteet jäivät elokuulle vaisuille 62 %:iin, 72 %:iin ja 74 %:iin ja lukemat alittivat ennusteemme. Sen sijaan Aasian ja Pohjois-Amerikan noin 85 %:n matkustajakäyttöasteet olivat absoluuttisestikin melko hyviä ja varsinkin Aasian reiteillä koneet täyttyivät selvästi ennusteitamme paremmin.
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Verrokeista Norwegian raportoi kuitenkin elokuulta niukasti positiivisista keskituotoista, mihin peilattuna arvioimme myös Finnairin kohtaaman hintapaineen jääneen maltilliseksi kovan kysynnän lomasesongilla. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat kuitenkin mielestämme edelleen kohollaan.
Myös rahdille elokuu oli kohtuullinen
Elokuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi kapasiteetin kasvun myötä 12 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme korkeampi taso, joskin vertailuluku rahtivolyymin osalta oli melko vaisu. Arviomme mukaan rahtihinnoittelun osalta tilannekuva on menossa edelleen lievästi parempaan päin (vrt. merirahtien hintojen nousu viime aikoina).
Ennusteisiin ei kohdistu suoranaisesti muutospaineita
Kokonaisuutena Finnairin elokuun liikenneraportti oli lähes täsmälleen odotustemme mukainen sekä matkustajamäärän ja kapasiteetin osalta, kun taas myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste jäivät ennusteistamme marginaalisesti. Osakkeen kannalta suurempien pettymysten välttäminen oli mielestämme helpotus viime kuukausien keskimäärin vaisujen liikennedatojen, pettymykseksi jääneen Q2-raportin sekä sektorin mollisävyisen uutisvirran jälkeen. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme, jotka ovat suunnilleen yhtiön ohjeistushaarukan puolivälissä (2024e: oikaistu liikevoitto 149 MEUR). Kuluvan vuoden keskeisimmät riskit liittyvät arviomme mukaan hiljaisemman Q4:n markkinatilanteeseen (kysyntä ja hinnat), kun taas Q3:n kesäsesongin pitäisi mennä yhtiöltä vähintäänkin tyydyttävästi heinäkuun ja elokuun liikenneraporttien perusteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 063,4 | 3 130,2 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,51 % | 2,18 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 149,0 | 170,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 4,86 % | 5,43 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,25 | 0,36 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,10 |
Osinko % | 2,34 % | 4,68 % | |
P/E (oik.) | 8,03 | 8,44 | 5,99 |
EV/EBITDA | 3,57 | 3,08 | 2,55 |