Finnair kasvatti kustannussäästötavoitettaan neljänneksellä
Finnair tiedotti eilen nostavansa pysyviä kustannussäästöjä koskevaa tavoitettaan 20 MEUR:lla noin 100 MEUR:oon. Lisäksi yhtiö tiedotti aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena on vähentää noin tuhat työpaikkaa. Yhtiö myös kertoi solmineensa myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen yhdestä omistamastaan lentokoneesta.
Kustannussäästötavoitteen noston taustalla on yhtiön mukaan se, että osa koronapandemian vaikutuksista, kuten lisääntyneen etätyöskentelyn vaikutukset liikematkustukseen, ovat luonteeltaan todennäköisesti pitkäaikaisia. Säästöjä yhtiö hakee lukuisista erilaisista kustannuseristä (mm. kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, yms.) ja lisäksi yhtiö jatkaa toimintojen tehostamista, asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajien ja kumppanien kanssa. Näiden lisäksi säästöjä tavoitellaan työpaikkojen määrää vähentämällä ja lomautuksilla. Pysyvien kustannussäästöjen on määrä heijastua tulostasoon täysimääräisesti vuoden 2022 alusta alkaen.
Yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan koskien suunnitelmaa vähentää noin tuhat työpaikkaa, tehdä muita rakenteellisia muutoksia sekä toteuttaa lisälomautuksia koronapandemian vaikutusten vuoksi. Yt-neuvotteluiden piirissä on Suomessa noin 2 800 työntekijää ja vastaavia prosesseja käydään Finnairin ulkomaan yksiköissä.
Finnair myös tiedotti tehneensä myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen yhdestä omistamastaan A350-lentokoneesta Nomura Babcock & Brown Co., Ltd:n kanssa. Vuokrakausi on 12 vuotta ja siiten liittyy lisäksi jatko-optioita. Järjestelyllä ei ole merkittävää vaikutusta Finnarin Q3’20:n liiketulokseen, mutta sillä on kuitenkin Finnairille välitön yli 100 MEUR:n positiivinen kassavaikutus.
Eilen tiedotetut säästötoimenpiteet vahvistavat arviomme mukaan yhtiön kilpailukykyä keskipitkällä aikavälillä koronapandemian hellitettyä ja markkinan elpyessä. Vastaavasti likviditeettilanteen vahvistaminen nostaa yhtiön kassan arviomme mukaan noin miljardiin, mikä yhdessä likviditeettireservien kanssa (ml. 400 MEUR sovittua TyEL-lainaa) edelleen turvaa toiminnan jatkuvuuden kaikissa skenaarioissa pitkälle tulevaisuuteen. Keskeinen haaste sijoittajille on kuitenkin edelleen kysynnän elpymiseen ja sen vauhtiin liittyvä massiivinen epävarmuus. Finnairin oma tämän hetken suunnitelma perustuu arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2-3 vuodessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 4 376,91 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 12,41 |