Finnair: Joulukuun liikennedata oli kaksijakoista peruutusten värittämällä jaksolla
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Raportti oli kaksijakoinen lentäjien lakosta johtuneiden peruutusten värittämällä jaksolla. Q3-raportin yhteydessä laatimamme ennusteet eivät sisältäneet joulukuussa toteutuneita noin 300 lennon peruutuksia (arviolta noin 3 % kuukauden suunnitellusta lentomäärästä). Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa Q4:n ennakkokommenttimme yhteydessä.
Peruutukset sekoittivat pakkaa joulukuussa
Joulukuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä kasvoi 6 %, kapasiteetti laski 2 % ja myyty volyymi kohosi 7 %. Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa Venäjän ylilentokielto, mutta joulukuu oli toki yhtiölle vertailukelpoinen kuukausi suhteessa viime vuoden joulukuuhun. Suhteessa marraskuuhun numerot paranivat, mikä on tavanomaista kehitystä Finnairin liiketoiminnan kausiluonteisuus ja lentopäivien lukumääräerot huomioiden.
Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi kasvoivat Aasiassa 7–8 %, mikä oli ennusteitamme nopeampi vauhti. Kapasiteetti taas supistui hieman, minkä taustalla olivat lentäjien lakosta johtuneet peruutukset. Näin ollen Aasian kehitys oli kokonaisuutena ennusteitamme parempaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti ja volyymi laskivat selvästi luultavasti pääosin peruutusten takia. Myös Pohjois-Amerikassa joulukuu oli kuitenkin odotuksiamme parempi. Vertailukaudella British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti Euroopassa kapasiteettia 7 %, eivätkä alueen matkustajamäärät ja myydyt volyymit aivan kestäneet kapasiteetin kasvun perässä joulukuussa. Näin ollen Euroopassa kehitys oli hieman odotuksiamme vaisumpaa. Kotimaassa ja Lähi-Idässä kapasiteetin kehitys oli peruutuksista huolimatta lähes vakaata. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit kasvoivat Lähi-Idässä 7 % ja Kotimaassa 2–3 %, mitkä ylittivät ennusteemme lievästi.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli joulukuussa 77 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) joulukuiden keskiarvon tasolla ja tältä kantilta tarkasteltuna lukema oli vuoden 2024 vahvin. Joulukuun matkustajakäyttöaste ylitti ennusteemme selvästi. Arvioimme kuitenkin, että peruutusten aiheuttamat matkustajien uudelleenreititykset tukivat matkustajakäyttöasteen muodostumista joulukuussa, joten suurempia johtopäätöksiä joulukuun numeroista ei mielestämme kannata tehdä. Alueista pitkien reittien eli Aasian, Pohjois-Amerikan sekä Lähi-Idän matkustajakäyttöasteet kohosivat joulukuussa absoluuttisesti hyville ja odotuksiamme korkeammille yli 80 %:n tasoille. Myös Kotimaan matkustajakäyttöaste oli alueella hyvällä ja odotuksiamme korkeammalla yli 70 %:n tasolla. Euroopan käyttöaste sen sijaan jäi vaisulle 72 %:n tasolle ja alitti ennusteemme.
Viime aikoina paineessa olleen lippuhinnoittelun kehitystä Finnairin liikenneraportti ei avaa. Hiljaisempaa talvikautta kohti siirryttäessä matkustajaliikenteen lippujen hintariskit ovat arviomme mukaan edelleen jossain määrin kohollaan, vaikka kuluttajien reaalipalkkojen nousun ja vertailulukujen maltillistumisen myötä odotamme hintapaineen vähintään helpottavan Q4:llä. Finnairin Euroopan ja Kotimaan kilpailijoista Norwegian julkisti joulukuun liikennedatansa tiistaina ja yhtiö raportoi keskituottojen 3 %:n laskusta joulukuulta. Yhtiön keskimääräisen reittipituuden 10 %:n kasvun takia luvun suhteuttaminen on hankalaa.
Rahdille joulukuu oli heikko
Joulukuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi putosi peruutuksista johtuneen kapasiteetin laskun myötä vajaat 14 %. Tämä oli selvästi ennusteitamme heikompi taso.
Kokonaisuutena joulukuun raportti oli mielestämme melko neutraali
Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportti oli mielestämme melko neutraali, kun ennusteitamme selvästi korkeampi matkustajakäyttöaste paikkasi peruutusten takia odotuksistamme jäänyttä matkustajamäärää ja rahtivolyymiä sekä luultavasti kohollaan ollutta kulutasoa. Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa Q4-ennakkomme yhteydessä. Toistaiseksi odotamme yhtiön osuvan hieman tulosohjeistushaarukkansa puolivälin alapuolelle (2024e: oik. liikevoitto 132 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.10.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 028,9 | 3 119,6 |
kasvu-% | 26,81 % | 1,35 % | 3,00 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 132,4 | 159,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 4,37 % | 5,10 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,27 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,08 |
Osinko % | 2,17 % | 3,47 % | |
P/E (oik.) | 8,03 | 8,52 | 7,07 |
EV/EBITDA | 3,57 | 3,04 | 2,51 |