Finnair aloittaa lennot Nanjingiin ja lisää kapasiteettia useilla reiteillä ensi kesäkaudella
Finnair tiedotti eilen jatkavansa reittiverkostonsa kasvattamista. Erikseen tiedotetun Nanjingin uuden reitin lisäksi Finnair aloittaa kesäkaudella 2018 suorat lennot Portugalin Lissaboniin ja Saksan Stuttgartiin. Yhtiö myös lisää kapasiteettia useisiin suosittuihin vapaa-ajankohteisiin Euroopassa (ml. Tallinna, Moskova, Gdansk, Edinburgh, Barcelona, Reykjavik jne.) sekä lisää vuoroja Tokioon, Chicagoon, San Franciscoon, Bangkokiin ja Delhiin. Finnairin mukaan sen kapasiteetti kasvaa ensi vuoden kesäkaudella 14 %.
Nanjingin reitin avaaminen ei ollut erityisen suuri yllätys, sillä keväällä uudelleen neuvoteltu Suomen ja Venäjän valtioiden ylilentosopimus mahdollisti kyseisen reitin avaamisen ensimmäistä kertaa ja Nanjing (8,2 miljoonaa asukasta) on mielestämme looginen lisä Finnairin Kiinan verkostoon. Myös muut reittilisäykset olivat melko odotettuja, sillä yhtiö on aiemmin indikoinut kasvattavansa ensisijaisesti reittitiheyttä ja konekokoa nykyisillä reiteillä (ja myös kannattavimmilla reiteillä) uusien reittien perustamisen sijaan. Tämä on mielestämme loogista yhtiön nykyinen verkko ja riittävän volyymipotentiaalin omaavat kohteet huomioiden. Tyypillisesti reittien kannattavuuden maksimointi myös vaatii riittävän tiheän ja jatkuvan tarjonnan, joten tässäkin suhteessa frekvenssin ja volyymin kasvattaminen nykyisessä verkossa on perusteltua. Euroopassa yhtiö panostaa myös vähemmän kilpailtuihin kohteisiin eikä kapasiteetti Suomen ja Manner-Euroopan suurkaupunkien välillä kasva olennaisesti.
Finnairin kapasiteetti kiihdyttää erittäin voimakkaaseen kasvuun H2:lla ja reipas kasvu jatkuu myös ensi vuoden aikana, mitä myös ensi kesäkauden 14 %:n kapasiteetin kasvu indikoi. Yhtiön keskeisenä haasteena seuraavan vuoden aikana tuleekin olemaan uuden kapasiteetin myynti riittävän korkeilla keskihinnoilla. Lentoliikenteen vahvan kysyntä-tilanteen takia olemme tässä suhteessa aiempaa selvästi luottavaisempia, mutta odotamme silti Finnairin yksikkötuottojen ja kapasiteetin käyttöasteen kääntyvän Q4:lla laskuun voimakkaan kapasiteetin kasvua takia. Näin ollen arvioimmekin, että Finnairin tuloskasvuvauhti rauhoittuu Q4:sta alkaen Q2:n ja todennäköisesti myös Q3:n erinomaisista tasoista. Yhtiön pitkän aikavälin kehityskaaren kannalta kapasiteetin voimakas kasvattaminen on kuitenkin mielestämme perusteltua, sillä lentoliikenteen yksikkökustannusten krooninen nousupaine vaatii liiketoiminnan kasvattamista, jotta kilpailukyvyn säilyttäminen olisi mahdollista. Näin ollen pidämme yhtiön voimakkaita kasvupanostuksia perusteltuina, vaikka lyhyellä tähtäimellä paras kannattavuustaso saavutettaisiinkin todennäköisesti nykyisiä suunnitelmia maltillisemmalla kapasiteetin kasvulla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.07.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 516,7 | 2 703,5 |
kasvu-% | 2,76 % | 8,63 % | 7,42 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 126,4 | 136,5 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 5,02 % | 5,05 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,60 | 0,64 |
Osinko | 0,10 | 0,15 | 0,20 |
Osinko % | 2,48 % | 6,53 % | 8,71 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 3,85 | 3,59 |
EV/EBITDA | 1,97 | 0,62 | 0,49 |