Euroopan uusien autojen myynti laski selvästi elokuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers’ Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti laski selvästi elokuussa vertailukauteen nähden. Autoja myytiin reilut 750t kappaletta. Koko alkuvuonna automyynti on kasvanut 1 %. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Myynti laski kaikilla suurilla markkinoilla, esim. Saksassa -28 % ja Italiassa -13 %. Pohjoismaissa kehitys oli vaihtelevaa, kun Ruotsi laski 20 %, Norja ylsi vertailukauden tasoon ja Suomi laski 16 %. Suomen autokaupan elokuun lukuja kommentoimme jo aiemmin tässä kommentissa. ACEA ei kommentoi syitä varsin jyrkkään pudotukseen elokuussa viime vuoteen nähden. Elokuu on kuitenkin kausiluonteisesti hiljaisempi myyntikuukausi ja historiallisesti katsottuna tämän vuoden elokuun myynti suhteessa heinäkuuhun tai rullaavan 12 kuukauden myyntimääriin ei ollut poikkeuksellisen matala, joskin matalammasta päästä. Laskussa voi siis osin olla kyse kausivaihtelun ja kuukausikohtaisen myynnin heilahtelusta.
Rullaavan 12 kuukauden Euroopan uusien autojen myynti nousi edelleen vuoden takaiseen nähden (3 %) ja säilyi absoluuttisesti noin 13 miljoonan auton tasolla, jolla myyntitaso on ollut jo tämän vuoden alusta alkaen. Tämä on edelleen alle esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräisen noin 14 miljoonan auton vuotuisen myyntimäärän. Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja nousseet korot huomioiden tämä on mielestämme perusteltua, emmekä siten odota merkittävää kasvua myyntimääriin lähiaikoina. Suomessa ensirekisteröintien odotetaan laskevan tänä vuonna.
Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin
Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Venäjältä poistumisen aiheuttama kapasiteettirajoite kuitenkin rajaa yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa lähivuosina, joten markkinakehitys on jossain määrin toissijaista. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2023 liikevaihdosta noin 75 %.
Uusien autojen myynnillä Euroopassa on välillisiä vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinaan, kun uusien autojen myynti tyypillisesti lisää käytettyjen autojen tarjontaa ja siten tukee käytettyjen autojen markkinaa. Seuraamistamme yhtiöistä Kamux ja Wetteri toimivat käytettyjen autojen markkinalla, Kamux Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa ja Wetteri vain Suomessa. Wetteri myy myös uusia autoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille