Euroopan uusien autojen myynti kääntyi laskuun joulukuussa
Lähde: ACEA
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti kääntyi joulukuussa 4 % laskuun ja oli reilu 1 miljoonaa autoa. Tämä oli ensimmäinen laskukuukausi 16 kuukautta jatkuneen nousun jälkeen. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Kehitys oli kuitenkin eri suuntaista suurilla markkinoilla ja esim. Saksassa myynti laski 23 %, mutta Ranskassa ja Espanjassa myynti nousi. Pohjoismaista Ruotsi laski 17 %, Norja lähes 70 % ja Suomi 6 %. Suomen autokaupan joulukuun lukuja kommentoimme jo aiemmin tässä kommentissa.
Rullaavan 12 kuukauden, eli vuoden 2023, Euroopan uusien autojen myynti nousi vuoden takaiseen nähden (14 %) ja oli absoluuttisesti 12,8 miljoonaa autoa, joka on selvästi ylös 2022 kesän matalimpaan 10,8 miljoonan auton tasoon nähden. Tämä on edelleen alle esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen noin 14 miljoonan auton vuotuisen myyntimäärän, joka kuluttajien heikentynyt ostovoima ja nousseet korot huomioiden on mielestämme perusteltua, emmekä siten odota kasvua myyntimääriin lähiaikoina. Suomessa ensirekisteröintien odotetaan laskevan hieman tänä vuonna.
Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin
Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Venäjältä poistumisen aiheuttama kapasiteettirajoite kuitenkin rajaa yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa lähivuosina, joten markkinakehitys on jossain määrin toissijaista. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostaa arviomme mukaan noin 75 % Nokian Renkaiden vuoden 2023 liikevaihdosta.
Uusien autojen myynnillä Euroopassa on välillisiä vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinaan, kun uusien autojen myynti tyypillisesti lisää käytettyjen autojen tarjontaa ja siten tukee käytettyjen autojen markkinaa. Seuraamistamme yhtiöistä Kamux ja Wetteri toimivat käytettyjen autojen markkinalla, Kamux Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa ja Wetteri vain Suomessa. Wetteri myy myös uusia autoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille