Cargotec Q3’24 -ennakko: Mäkkärin myyntihintaa miettiessä
Cargotec julkistaa Q3-raporttinsa keskiviikkona 23.10. klo 9:00. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut Hiabissa ja MacGregorissa hyvänä. Odotamme, että 2024-ohjeistus uusitaan. Kommentit Hiabin markkinanäkymistä ja mahdolliset lisätiedot MacGregorin divestoinnista tietenkin kiinnostavat. Osake on aina vain mielestämme kallis.
Tilauskasvu on jatkunut ja marginaalit ovat tuhteja
Cargotecin hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun mukaan Hiabin kysyntätilanne on pysynyt stabiilina tarjouspyyntöjen ja myyntiputken osalta sekä Pohjois-Amerikassa että Pohjois-Euroopassa. Euroopan markkinoista Saksa ja Ranska ovat heikoimmat ja asiakastoimialoista rakentamiseen liittyvä kysyntä on edelleen alavireistä. Myös Pohjois-Amerikassa Hiab on nähnyt päätöksenteon lykkäyksiä, mutta kokonaisuutena sentimentti on säilynyt edelliskvartaalien tasolla. MacGregorissa tilausaktiviteetti on säilynyt hyvänä etenkin kauppalaivoissa.
Tavanomaiseen tapaan tilausjulkistusten rooli on Cargotecissa ollut vähäinen ja yhtiö on julkistanut vain yhden Q3:lle kirjatun tilauksen. Arvioimme kyseisen MacGregorin saaman tilauksen arvoksi 20…25 MEUR ja kaikkiaan määrä on pienempi kuin Q3’23:lla julkistetut noin 40…50 MEUR:n tilaukset. Tästä ei kuitenkaan voi vetää vahvoja johtopäätöksiä. Odotuksemme konsernin Q3-tilauskertymäksi on 564 MEUR (+8 % v/v), joka on hieman konsensuksen (559 MEUR; +7 % v/v) yläpuolella. Tilauskasvuodotuksemme Hiabissa on konsensusta vahvempi (+11 % v/v vs. +3 % v/v) vertailukauden oltua heikko, mutta MacGregorissa tilausennusteemme jää konsensuksesta (+4 % v/v vs. +14 % v/v). Q3-liikevaihtoennusteemme ylittää hieman konsensuksen (±0 % v/v vs. -3 % v/v). Kvartaalin aloittanut tilauskanta oli -14 % v/v laskussa, mutta tämän vaikutus riippuu pitkälti MacGregorin toimitusaikatauluista. MacGregor vastaa noin 60 %:sta Cargotecin tilauskantaa. Cargotec totesi konferenssipuhelussa liikevaihdon ajureista, että Hiabin toimitusketju on normalisoitunut eivätkä aiemmat huolenaiheet kuten komponenttien riittävyys tai kuorma-autovalmistajien koripula ole vaivanneet. Hiabissa on myös vielä tänä vuonna tehty pienehköjä yksiprosenttisia hinnankorotuksia.
Odotuksemme konsernin oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (11,7 %) on sekin hieman konsensuksen (11,3 %) yläpuolella. Ennusteemme Hiabin EBIT-marginaaliksi (16,0 %) on selvästi konsensusta (14,5 %) korkeammalla. Hiab on edelleen hyötynyt vuosi sitten aloitetusta 20 miljoonan euron kustannussäästöohjelmasta, josta tosin pääosa oli näkyvissä jo Q2:lla. MacGregorissa ennusteemme EBIT-marginaaliksi on konsensuksen kanssa samalla tasolla (9,1…9,2 %), mutta odotuksemme konsernikuluiksi (-10 MEUR) on konsensusta (-7 MEUR) suurempi. Konsensuksen odotus nettorahoituskuluiksi (-4,5 MEUR) on omaa ennustettamme (-2 MEUR) korkeampi ja arviomme konserniveroasteeksi (28 %) on sama kuin konsensuksella.
Uskomme, että varovainen 2024-ohjeistus toistetaan
Vuoden 2024 kysynnän kasvunäkymät ovat olleet Hiabissa laimeat. Volvo Trucks ennustaa raskaiden kuorma-autojen kysyntään -12 %:n v/v laskua tärkeillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla vuonna 2024, vaikka Euroopan osalta Volvo nosti tuoreessa Q3-raportissaan hieman arviotaan aiemmasta -15 %:n v/v pudotuksesta. Rakentamisen vuoden 2024 volyymikasvuennusteet vaihtelevat Euroopan -2 %:sta Yhdysvaltojen +4 %:iin v/v. MacGregorin markkinanäkymä on ainakin lyhyellä tähtäimellä positiivinen. Tämän tulisi tukea Cargotecin asemaa käynnissä olevissa myyntineuvotteluissa.
Odotuksemme Hiabin vuoden 2024 tilauskertymän ja liikevaihdon muutokseksi ovat +1 % v/v ja -14 % v/v (konsensus: -2 % v/v ja -11 % v/v). MacGregorissa vastaavat ennusteemme ovat +16 % v/v ja +27 % v/v (konsensus: +19 % v/v ja +17 % v/v). Myönnämme, että MacGregorin tilauskannan toimitusaikataulujen ja siten liikevaihdon ennustamisessa on haasteita telakoiden kapasiteettipulan vuoksi. Vuodelle 2024 Cargotec on ohjeistanut Hiabin oikaistun EBIT-marginaalin olevan >13,5 % ja MacGregorin vertailukelpoisen EBIT:n olevan yli 55 MEUR. Ohjeistus on varovainen, sillä marginaaliodotuksemme Hiabille on 15,9 % (konsensus: 15,3 %) ja ennusteemme MacGregorin liiketulokseksi 86 MEUR 9,3 %:n marginaalilla (konsensus: 76 MEUR ja 8,8 %). Liiketoimintojen marginaalit saavat tukea tappiollisten liiketoimintojen alasajosta (MacGregorin offshore-projektit) sekä meneillään olevasta säästöohjelmasta. Uskomme, että Cargotec toistaa aiemman ohjeistuksensa. Ohjeistuksen lisäksi haluamme kuulla päivityksen Hiabin markkinanäkymistä Volvo Trucksin tuoreen raportin valossa sekä MacGregorin divestoinnin etenemisestä.
Osake on edelleen hintava
Nykytilanteessa lähes ainoa mielekäs tapa arvioida Cargotecin osakkeen arvoa on osien summa, joka indikoi osakkeen olevan täyteen hinnoiteltu (ero käypään arvoon -9…+11 %). MacGregorin myyntihintaan liittyy vielä paljon epävarmuutta, mutta kokonaiskuvamme arvostuksesta on kallis.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 519,2 | 2 511,6 | 2 600,0 |
kasvu-% | 17,40 % | −0,30 % | 3,52 % |
EBIT (oik.) | 236,7 | 299,1 | 317,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,40 % | 11,91 % | 12,20 % |
EPS (oik.) | 2,55 | 3,11 | 3,48 |
Osinko | 2,15 | 1,56 | 1,74 |
Osinko % | 4,08 % | 2,86 % | 3,20 % |
P/E (oik.) | 20,70 | 17,45 | 15,63 |
EV/EBITDA | 12,63 | 11,07 | 9,22 |