Cargotec Q3 torstaina: Markkina kohentumassa, mutta kurssinousuvara jo paljolti käytetty
Cargotec julkistaa Q3-raporttinsa torstaina 22.10. klo 14. Odotukset ovat kohtuullisen optimistisia 15.9. annetun positiivisen tuosvaroituksen sekä varsin vilkkaina jatkuneiden tilausjulkistusten jälkeen. 1.10. julkistettuun Konecranes-yhdistymiseen liittyvä uutisvirta tulee olemaan hyvin merkittävässä osassa jatkossakin, kun Cargotecia tarkastellaan sijoituskohteena. Yhtiö on luvannut kommentoida Q4:n näkymiä Q3-raportin yhteydessä, mutta vielä on epäselvää miten tarkkaa ohjeistusta tämä merkitsee. Osakkeen arvostustaso on edelleen kohtuullinen, mutta potentiaalisia nousuajureita on vaikea osoittaa Konecranes-yhdistymisen ollessa vielä aivan alkutekijöissään. Säilytämme osakkeen vähennä-suosituksemme ennen raporttia ja mahdollinen tavoitehintamme päivitys (nyt 36,00 euroa) tapahtuu vasta raportin jälkeen.
Cargotec tiedotti 15.9., että Q3:n tilauskertymä ja vertailukelpoinen liikevoitto tulevat olemaan korkeampia kuin Q2:lla (vastaavasti 637 MEUR ja 43 MEUR). Toisaalta Cargotec sanoi, että vertailukelpoinen liikevoitto ei yllä Q3’19:n tasolle (68 MEUR). Oma odotuksemme Q3:n tilauskertymäksi on 764 MEUR (-11 % v/v) ja konsensusodotus 746 MEUR (-13 % v/v). Tilauskertymälle on antanut pontta vahva erikseen julkistettujen tilausten virta ja arvioimme näiden yhteenlasketuksi arvoksi 111 MEUR (Q2’20: 40 MEUR). Kalmarin mobiililaitteiden ja Hiabin tilausaktiviteetti on Cargotecin mukaan ollut ”normaalia” ja julkistettujen tilausten perusteella MacGregorissa suorastaan vahvaa. Ennusteemme konsernin Q3-liikevaihdoksi (-13 % v/v) on melko hyvin linjassa konsensuksen (-14 % v/v) kanssa. Suhteessa liikevaihdon pudotukseen ennustamamme vertailukelpoinen EBIT-marginaali on varsin hyvä (6,7 %) ja samaa tasoa konsensuksen kanssa. Positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä Cargotec totesi, että operatiivisia ongelmia, kuten komponenttien heikkoa saatavuutta ei ole ollut ja tuotemarginaalit ovat olleet ennusteita korkeampia. Vertailukelpoisen ja raportoidun EBIT:n eroa selittävät käynnissä olevien sopeuttamisohjelmien uudelleenjärjestelykulut, joiksi olemme Q3:lla arvioineet -12 MEUR konsensuksen odottaessa -19 MEUR:a.
Pääsääntöisesti Cargotecin kysyntäajurit ovat vähitellen kääntymässä parempaan. Globaalin konttiliikenteen odotetaan laskevan kuluvana vuonna 7 % v/v, mutta nousevan ensi vuonna jo 10 % v/v (lähde: Drewry), mikä tukee odotuksia Kalmarin osalta. Hiabin päämarkkinoilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa logistiikkavolyymeihin vaikuttavan yksityisen kulutuksen arvioidaan laskevan tänä vuonna 4-8 % v/v, mutta kohoavan ensi vuonna 4-6 %. Kaikkiin näihin ennusteisiin vaikuttaa luonnollisesti koronapandemian taittumisen ajoitus ja positiiviset odotukset lepäävätkin sen varassa, että pahin on jo nähty. Jos Cargotec antaa Q3-raportissa koko vuotta 2020 koskevan ohjeistuksen, tulisi sen olla vähintään linjassa oman odotuksemme (liikevaihto -12 % v/v; vertailukelpoinen EBIT-marginaali 6,2 %) ja konsensusodotuksen (liikevaihto -11 % v/v; vertailukelpoinen EBIT-marginaali 6,1 %) kanssa.
Hyvin alustava arviomme Cargotecin ja Konecranesin yhdistyneen yhtiön vuoden 2022 EV/EBIT-kertoimeksi (9x) indikoi 14 %:n nousuvaraa verrokkien mediaaniin. Marginaaliodotuksemme on kuitenkin varsin korkea ja ennusteeseemme sisältyy paljon voittopuolisesti negatiivisia riskejä. Nykymuotoisen Cargotecin vuoden 2021 oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (15x ja 12x) ovat kohtuullisesti (17 % ja 3) % alle verrokkien mediaanin. Kertoimet ovat kuitenkin linjassa Cargotecin omien pitkän aikavälin kertoimien kanssa. Myös kokonaistuotto-odotus on vaatimaton ja vain suunnilleen tuottovaatimuksen tasolla. Näillä perusteilla osaketta ei voida pitää selvästi aliarvostettuna vaan suunnilleen oikein hinnoiteltuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 683,0 | 3 252,4 | 3 208,6 |
kasvu-% | 11,50 % | −11,69 % | −1,34 % |
EBIT (oik.) | 264,4 | 200,8 | 233,2 |
EBIT-% (oik.) | 7,18 % | 6,17 % | 7,27 % |
EPS (oik.) | 2,19 | 1,57 | 2,25 |
Osinko | 1,20 | 0,85 | 1,05 |
Osinko % | 6,62 % | 1,89 % | 2,34 % |
P/E (oik.) | 8,28 | 28,51 | 19,93 |
EV/EBITDA | 6,28 | 14,39 | 10,12 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/erkki_vesola/500/42613_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/s/c89c15/500.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hermot_lehman/500/66918_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)