Cargotec Q3-pikakommentti: Tulosta tuli
Cargotecin Q3-tilaukset jäivät hieman odotuksistamme, mutta kannattavuus oli selvästi ennusteita parempaa. Vuoden 2023 ohjeistus säilytettiin odotetusti. Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen etenee suunnitellusti. Kurssireaktio lienee neutraali tai lievästi positiivinen.
Vahva oikaistu liikevoitto
Cargotecin saadut Q3-tilaukset olivat 914 MEUR (-20 % v/v) jääden hieman omasta (951 MEUR) ennusteestamme, mutta yltäen kuitenkin konsensusodotukseen (916 MEUR). Kalmarin ja Hiabin tilaukset jäivät noin -4…-7 % omista ennusteistamme, kun taas MacGregorin tilaukset olivat odotustemme mukaiset. Eri yksiköiden toteutuneen liikevaihdon ero ennusteeseemme oli muutaman prosentin luokkaa. Vertailukelpoinen liikevoitto oli jälleen selvästi odotuksia parempi. Taustalla oli etenkin Kalmar, jonka jo Q2’23:lla raportoitu ennätysvahva kannattavuus sai nyt jatkoa. Cargotec sanoi Kalmarin liikevoiton kasvaneen ”inflaatio-paineiden menestyksekkään hallinnan, hyvän liikevaihtojakauman sekä alasajettavan raskaiden nostureiden liiketoiminnan pienempien tappioiden seurauksena”. Konsernin 24,1 %:n bruttomarginaali laski hieman Q2:lta, mutta oli 3,8 %-yksikköä parempi kuin Q3’22:lla.
2023-ohjeistus uusittiin
Cargotec uudisti 2023-ohjeistuksensa, jossa vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paranevan vuodesta 2022 (384 MEUR) ja MacGregorin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan positiivinen (-47 MEUR). Yhtiön mukaan ”olemme edistyneet merkittävästi useilla alueilla, ja kustannussäästöillä sekä jatkuvalla kehittämisellä ja investoinneilla aiomme turvata kannattavuutemme ja pitää ydinliiketoimintojemme vertailukelpoisen liikevoitto-prosentin yli 10 %:ssa haastavissakin markkinaolosuhteissa”. Tässä ei ollut mitään kovin uutta.
Kokonaisuus melko neutraali
Cargotecin Q3-numerot olivat tilauskertymää lukuun ottamatta vahvoja. Kuten jo ennakkokommentissamme totesimme, olemme kuitenkin huolissamme perinteisinä indikaattoreina pidettyjen kuorma-autokysynnän ja konttiliikenteen vaisuista näkymistä ja tämän vaikutuksista Cargotecin kysyntäympäristöön. Kuulemmekin mielellämme lisää markkinanäkemyksiä yhtiöltä. Haluamme myös kuulla lisää Q3:n kannattavuustason pysyvyydestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 088,5 | 4 449,0 | 4 313,1 |
kasvu-% | 23,33 % | 8,82 % | −3,05 % |
EBIT (oik.) | 316,4 | 480,4 | 411,8 |
EBIT-% (oik.) | 7,74 % | 10,80 % | 9,55 % |
EPS (oik.) | 3,08 | 5,11 | 4,15 |
Osinko | 1,35 | 1,90 | 1,90 |
Osinko % | 3,26 % | 4,16 % | 4,16 % |
P/E (oik.) | 13,40 | 8,95 | 11,00 |
EV/EBITDA | 9,84 | 5,89 | 6,23 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hermot_lehman/500/66918_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/t/d07c76/500.png)