Cargotec Q2'24 -ennakko: Rakennejärjestelyjen keskellä
Cargotec julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 8.8. klo 9:00. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut stabiilina, mutta ainakin Hiabilla on pulaa kysyntäajureista. Tuore 2024-ohjeistus tultaneen toistamaan ja mahdolliset lisätiedot MacGregorin divestoinnista kiinnostavat erityisesti. Osake on kallis.
Oheisissa kommenteissa keskitytään nykymuotoiseen Cargoteciin. Kalmar raportoitiin lopetettuna liiketoimintona jo Q1’24:llä.
Hiab vetää henkeä, MacGregor kasvumoodissa
Cargotecin hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun mukaan kysyntäympäristö ja asiakkaiden tilauskäyttäytyminen olivat Q2’24:llä edelleen samanlaisia kuin edeltävällä kvartaalilla. Hiabin markkinoita leimaa yhä asiakkaiden hidas päätöksenteko, minkä taustalla ovat pitkittynyt korkotason alentumisen ja makrokuvan parantumisen odottelu sekä asiakkaiden tiukka kustannusten ja kassan hallinta. Investointeja ei ole peruutettu, mutta päätöksiä lykätään ja vanhoja laitteita käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Hiabin palvelukysyntää kuvattiin stabiiliksi. MacGregorin hyvä markkinatilanne lienee jatkunut Q2:lla kauppalaivojen ja palvelujen vetämänä.
Arviomme Cargotecin Q2:lle kirjattujen tilausjulkistusten arvoksi on tällä hetkellä vain 5…10 MEUR, mikä on sama taso kuin vuotta aiemmin. Odotuksemme konsernin Q2-tilauskertymäksi on 576 MEUR (+3 % v/v), joka jää hieman konsensuksesta (590 MEUR; +5 % v/v). Ero syntyy lähes kokonaan Hiabissa. Q2-liikevaihtoennusteemme taas ylittää konsensuksen, mutta vuosimuutokset ovat molemmissa ennusteissa hienokseltaan negatiivisia. Liikevaihdon lasku johtuu kokonaan Hiabista (Inderes: -20 % v/v) liiketoiminnan tilauskertymän pudottua -19 % v/v vuonna 2023. MacGregorin liikevaihdon sen sijaan odotetaan kasvavan, omassa ennusteessamme (+47 % v/v) eli reippaasti enemmän kuin konsensuksella (+22 % v/v). Cargotec kommentoi mainitussa konferenssipuhelussa Q2-kannattavuutta toteamalla, että Hiabin bruttomarginaalit ovat parantuneet omien toimien ansiosta ja että Hiabin 20 MEUR:n säästöohjelma verrattuna vuoden 2023 kustannustasoon on edennyt hyvin. Odotuksemme konsernin oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (10,0 %) on kuitenkin konsensusta (10,7 %) varovaisempi ja ero on samansuuntainen sekä Hiabissa että MacGregorissa.
Konsensusodotuksessa on 24 MEUR:n ero oikaistun ja raportoidun liikevoiton välillä kun omassa ennusteessamme tätä eroa ei ole. Uskomme, että ero johtuu Cargotecin jakautumis- ja Kalmarin liatautumiskuluista. Lähtökohtamme on, että arvioidut jakautumis- ja listautumiskulut (-50 MEUR) kohdistetaan kokonaan Kalmarille ja niiden Q2:lle allokoitava osuus näkyy Cargotecilla vain lopetettujen liiketoimintojen tuloksessa. Ennusteemme nettorahoituskuluiksi (-2 MEUR) ja konserniveroasteeksi (26 %) ovat samalla suuruusluokkatasolla konsensuksen kanssa.
2024-ohjeistus on varovainen, mutta tultaneen uusimaan
Vuoden 2024 kysynnän kasvunäkymät ovat Hiabissa laimeat. Volvo Trucks ennustaa raskaiden kuorma-autojen kysyntään -12…-15 %:n v/v laskua tärkeillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla vuonna 2024 ja rakentamisen vuoden 2024 volyymikasvuennusteet vaihtelevat Euroopan -2 %:sta Yhdysvaltojen +4 %:iin v/v. MacGregorin markkinanäkymä on ainakin lyhyellä tähtäimellä positiivinen, minkä tulisi tukea Cargotecin asemaa käynnissä olevissa myyntineuvotteluissa.
Odotuksemme Hiabin vuoden 2024 tilauskertymän ja liikevaihdon muutokseksi ovat -2 % v/v ja -15 % v/v (konsensus: +2 % v/v ja -13 % v/v). MacGregorissa vastaavat ennusteemme ovat +5 % v/v ja +29 % v/v (konsensus: +12 % v/v ja +17 % v/v). Arviomme MacGregorin liikevaihdon nopeasta kasvusta vuoden 2023 733 MEUR:sta vuoden 2024 946 MEUR:oon perustuu Q1’24:n lopun ennätyskorkeaan 1028 MEUR:n tilauskantaan, joka on suurimmaksi osaksi peräisin vuoden 2022 todella vahvoista (976 MEUR) tilauksista.
Vuodelle 2024 Cargotec on ohjeistanut Hiabin oikaistun EBIT-marginaalin olevan >12 ja MacGregorin vertailukelpoisen EBIT:n paranevan vuoden 2023 33 MEUR:sta (marg. 4,4 %). Ohjeistus tuntuu varovaiselta, sillä marginaaliodotuksemme Hiabille on 14,3 % (konsensus: 14,6 %) ja ennusteemme MacGregorin liiketulokseksi 73 MEUR 7,7 %:n marginaalilla (konsensus: 66 MEUR ja 7,7 %). Liiketoimintojen marginaalit saavat tukea tappiollisten liiketoimintojen alasajosta (MacGregorin offshore-projektit) sekä meneillään olevasta säästöohjelmasta. Uskomme, että Cargotec toistaa aiemman ohjeistuksensa. Ohjeistuksen lisäksi haluamme kuulla päivityksen Hiabin markkinanäkymistä, hinnoittelu- ja kustannusajureista ja etenkin MacGregorin divestoinnin etenemisestä.
Osake on kallis
Nykytilanteessa miltei ainoa mielekäs tapa arvioida Cargotecin osakkeen arvoa on osien summa, joka edelleen indikoi osakkeen olevan keskimäärin ylihinnoiteltu (ero käypään arvoon -5...+16 %). MacGregorin myyntihintaan liittyy vielä paljon epävarmuutta, mutta kokonaiskuvamme arvostuksesta on kallis.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on johtava lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisujen toimittaja, jonka tavoite on olla älykkään lastinkäsittelyn markkinajohtaja. Liiketoiminta-alueista Hiab on maailman johtava älykkäiden ja vastuullisten kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat logistiikka-, maakuljetus- ja monia muita toimialoja. MacGregor on vastuullisen merilastin ja kuormankäsittelyn johtava toimija, jonka asiakkaita ovat laivanrakentajat, varustamot ja operaattorit.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.07.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 519,2 | 2 468,7 | 2 468,5 |
kasvu-% | 17,40 % | −2,01 % | −0,01 % |
EBIT (oik.) | 236,7 | 251,8 | 276,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,40 % | 10,20 % | 11,19 % |
EPS (oik.) | 2,52 | 2,77 | 2,90 |
Osinko | 2,15 | 1,38 | 1,45 |
Osinko % | 4,08 % | 2,93 % | 3,06 % |
P/E (oik.) | 20,93 | 17,05 | 16,32 |
EV/EBITDA | 12,63 | 10,36 | 9,50 |