Biohit uusi strategiansa ja tavoitteet 2028 saakka
Biohit tiedotti keskiviikkona uudistetusta strategiastaan 2024–2028. Strategian päätavoitteena on vahva ja kannattava kasvu, johon yhtiö pyrkii sekä orgaanisesti että harkituin yritysostoin. Tuoteportfolio säilyy pääasiassa ennallaan eikä päivitys sen suhteen sisältänyt yllätyksiä. Kauden taloudellisina tavoitteina on 15–20 %:n vuotuinen kasvu ja vähintään 10 %:n liikevoittotaso. Verrattuna ennusteisiimme strategiassa tavoitellaan korkeampaa kasvua toisaalta antaen hieman periksi kannattavuudessa. Tulemme tekemään maltillisia tarkastuksia ennusteisiimme lähiaikoina tarkemman analyysin jälkeen.
Taloudellisissa tavoitteissa painottuu kasvu
Biohit tavoittelee strategiakaudella 15–20 %:n vuotuista kasvua (2023e: 13,2 %) perustuen orgaaniseen kasvuun ja tarkkaan harkittuihin yritysostoihin. Liikevoittotavoite on vähintään 10 % (2023e: 15,4 %). Biohitille keskeisimmän maha-suolikanavan diagnostiikkamarkkinan odotettu kasvu vuoteen 2030 saakka on 4,6 % (Markets & Markets), joten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää selvästi markkinoita nopeampaa kasvua. Orgaanisen kasvun ja yritysostojen suhdetta ei strategiassa tarkemmin kommentoida. Tavoitteet vaikuttavat painottavan kasvua jossain määrin kannattavuuden yli, sillä yhtiö tavoittelee lähihistoriaa nopeampaa kasvua säilyttäen liikevoittoprosentin jo saavutetulla yli 10 %:n tasolla.
Tuotevalikoima säilyy pääosin ennallaan
Biohitin tuotevalikoima vaikuttaa säilyvän nykyisen kaltaisena. Tämä tarkoittaa maha-suolikanavan testituotteita, joista kärkituote on edelleen GastroPanel®-tuotesarja. Myös syöpäriskiä nostavaa asetaldehydiä sitovat Acetium®-tuotteet ovat edelleen yhtiön strategiassa. Pidimme seurannan aloitus -raportissa Acetium®-tuotteista luopumista myös mahdollisuutena, sillä ne poikkeavat kuluttajatuotteina jossain määrin pääasiassa ammattilaisille jakelijoiden välityksellä myytävistä testeistä. Acetium®:n säilyminen strategiassa ei kuitenkaan ollut suuri yllätys. Yhtiö haluaa olla läsnä kaikilla relevanteilla markkinoilla joko jakelijoiden tai tytäryhtiöidensä kautta. Potentiaalisiksi kasvumahdollisuuksiksi yhtiö nosti nykyisten vahvojen alueiden Euroopan ja Aasian rinnalle Pohjois- ja Etelä-Amerikan. Yhdysvallat ovat diagnostiikan suurin yksittäinen markkina, jossa tyypillisesti on houkutteleva hinnoittelu, mutta toisaalta myös erittäin kova kilpailu. Muilta osin strategiassa painotetaan tuotevalikoiman kehittämistä asiakastarpeiden mukaan, aktiivista myyntityötä sekä osaajien ja sijoittajien houkuttelua.
Viilauksia johtoryhmään myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta
Strategian yhteydessä Biohit kertoi myös muutoksista johtoryhmässä. Aiemmin myynnistä ja markkinoinnista vastannut johtaja nimitettiin uuteen perustettavaan tehtävään kaupalliseksi johtajaksi. Tehtäviin kuuluu esimerkiksi uusien markkinoiden avaaminen ja liiketoiminnan kehittäminen. Hyvin menestyneen Iso-Britannian tytäryhtiön toimitusjohtaja nimitetään puolestaan globaalista myynnistä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi ja yhtiön johtoryhmän jäseneksi. Hän jatkaa edelleen myös tytäryhtiön johdossa. Muutokset heijastavat arviomme mukaan strategiassa määriteltyä maantieteellistä laajenemista sekä myynnin ja markkinoinnin edelleen kasvavaa painotusta yhtiön toiminnassa.
Strategia luo maltillisia tarkistustarpeita ennusteisiimme
Ennusteemme sisältävät tavoitteisiin nähden matalampaa kasvua ja toisaalta korkeampaa kannattavuutta. Näemmekin alustavasti tarvetta maltillisille ennustetarkastuksille toisaalta korkeamman kasvun ja toisaalta hieman matalamman kannattavuuden suhteen. Tulemme päivittämään analyysimme lähiaikoina yhtiön tilanteen ja markkinoiden tarkemman arvioinnin jälkeen. Kokonaisvaikutuksiltaan näemme muutostarpeiden olevan pieniä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Biohit
Biohit on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu ruoansulatuskanavan sairauksiin liittyviä diagnostiikkatuotteita sekä karsinogenistä asetaldehydiä sitovia tuotteita. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.08.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11,0 | 12,4 | 13,6 |
kasvu-% | 16,99 % | 13,23 % | 9,90 % |
EBIT (oik.) | 1,1 | 1,9 | 2,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,30 % | 15,36 % | 15,95 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,11 | 0,13 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,05 |
Osinko % | 2,29 % | ||
P/E (oik.) | 39,30 | 20,53 | 16,69 |
EV/EBITDA | 11,40 | 11,34 | 9,62 |