Autoilun sähköistyminen tukee Kempowerin kysyntää, mutta tuotantohaasteet hidastavat trendin etenemistä
Liikenteen sähköistymistrendi hyödyttää pikalatausasemia valmistavaa Kempoweria, mutta markkinan kasvu ei etene lineaarisesti. Autokaupan lukujen valossa sähköautojen myynnin kasvu hidastui selvästi alkuvuonna Euroopan markkinalla mm. tuotantohaasteiden takia.
Tuotantohaasteet jarruttavat sähköautojen myynnin kasvua Euroopassa
Sähköautojen myynnin kasvu on hidastunut Euroopassa vuoden 2022 aikana. Euroopassa, jossa sähköautojen osuus on ollut jo ennestään suhteellisen vahva, sähköautojen myyntimäärä kasvoi tammi-elokuussa vain 20 % suhteessa vastaavaan vuodentakaiseen jaksoon. Vielä vuonna 2021 myyntimäärät kasvoivat peräti 63 % suhteessa vuoteen 2020. Myyntimäärien kasvun hidastumisen taustalla on arviomme mukaan koko eurooppalaista autoteollisuutta vaivaava pula komponenteista, minkä takia autojen toimitusajat ovat venyneet epätavallisen pitkiksi. Lisäksi erityisesti uusien sähköautomallien kohdalla tuotantokyky ei vielä pysy kysynnän perässä. Sähköautojen markkinaosuus uusien autojen myynnistä on kuitenkin lähes kaksinkertaistunut 20 %:iin (tammi-elokuussa 2021: 11 %), joten autoilun sähköistymisen trendi voi hyvin, vaikka uusien autojen kauppa onkin hetkellisesti tuotantosyistä hitaampaa.
Yhdysvalloissa kasvu on jatkunut voimakkaana Teslan johdolla
Yhdysvalloissa sähköautojen myynnin kasvu on ollut voimakasta vuoden 2022 aikana (H1: +60% v/v). Täyssähköautojen osuus oli kuitenkin vain 5 % kaikista uusista autoista alkuvuoden 2022 aikana eli vahvasta kasvusta huolimatta edelleen selvästi Eurooppaa jäljessä. Eurooppalaisten autonvalmistajien toimitushaasteilla on vähäisempi vaikutus Yhdysvaltojen autokauppaan, sillä Yhdysvalloissa Teslan markkinaosuus on peräti 68 % (H1 2022). Arvioimme Teslan korkean markkinaosuuden Yhdysvalloissa osittain rajoittavan Kempowerille olennaisten pikalatausasemien markkinan kasvua (johon siis sisältyy muut latausasemat kuin Teslan omat). Toisaalta Teslan markkinaosuuteen voi kohdistua selvää laskupainetta, kunhan eurooppalaiset kilpailijat saavat kasvatettua tuotantokykyään.
Tuotannon haasteet ja akkujen saatavuus hidastavat liikenteen sähköistymistä
Vaikka autoilun sähköistymisestä puhutaan paljon ja perinteiset autovalmistajat ovat esitelleet valtavasti uusia sähköautomalleja, autokannan sähköistyminen toteutuu kuitenkin hitaasti. Tämä johtuu muun muassa siitä, että useilla autovalmistajilla ei oikeasti ole vielä kykyä tuottaa sähköautoja suuria määriä, vaikka autoja markkinoidaankin runsaasti. Myös sähköautojen korkea hinta on yksi tekijä, joka muodostuu esteeksi monille kuluttajille. Sähköautojen hintoihin vaikuttavat erityisesti akuston korkeat kustannukset. Akkujen hinnat ovat olleet pitkään laskevalla trendillä, mutta viimeaikainen raaka-aineiden voimakas hinnannousu nostaa tällä hetkellä sähköautojen hintoja. Akuston kustannusongelma helpottanee ajan myötä metallien hintojen normalisoitumisen ja teknisen kehityksen myötä. Esimerkiksi Tesla kertoo aloittavansa pian dry-coating menetelmällä valmistettujen akkujen sarjatuotannon, mikä voisi jopa puolittaa akkujen valmistuskustannukset.
Olemme Kempoweria koskevien ennusteidemme osalta olettaneet pikalatauslaitteiden markkinan kasvavan 4 miljardiin euroon vuonna 2030 (2020: 600 MEUR). Kyseinen Boston Consulting Groupin tutkimukseen pohjautuva arvio olettaa, että Euroopan autokannasta vuonna 2030 vasta 11 % koostuu sähköautoista. Latauslaitemarkkinan voidaan siis mielestämme olettaa kasvavan merkittävästi vuoden 2030 jälkeenkin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kempower
Kempower on sähköajoneuvojen latausteknologiaan keskittynyt yhtiö, joka valmistaa tasavirtaa (DC) syöttäviä pika- ja suurteholatausratkaisuja sekä niiden tukena käytettäviä ohjelmistoja erilaisiin käyttötarpeisiin. Kempower suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Yhtiön päämarkkinat ovat Pohjoismaat ja muu Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 27,4 | 98,6 | 177,6 |
kasvu-% | 730,30 % | 260,00 % | 80,00 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | 2,2 | 11,3 |
EBIT-% (oik.) | −2,19 % | 2,25 % | 6,34 % |
EPS (oik.) | 0,01 | 0,00 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 2 138,40 | 3 495,15 | 77,72 |
EV/EBITDA | 1 104,52 | 95,42 | 33,27 |