Aspo tiedotti ESL Shippingin uudesta investointiohjelmasta
Aspo tiedotti tytäryhtiönsä ESL Shippingin rakennuttavan neljä uutta fossiilivapaata rahtialusta. Investoinnin arvo on yhteensä 186 MEUR, ja alusten on tarkoitus aloittaa liikennöinti vuosien 2027–2028 taitteessa. Alushankinnat ovat osa Aspon pääomamarkkinapäivässään tiedottamaa 350–400 MEUR:n investointiohjelmaa, joten tiedotetut investoinnit eivät olennaisesti poikenneet aiemmin julkituoduista suunnitelmista.
Uudet alukset tukevat varustamon vihreää siirtymää
Uusi investointiohjelma käsittää yhteensä neljä handy-kokoluokan jäävahvistettua rahtilaivaa. Polttoaineenaan uudet alukset voivat käyttää fossiilivapaata e-metanolia. Alusten lastauskapasiteetti on 17 000 tonnia (dwt), mikä vastaa noin 20 %:n lisäystä ESL:n Q2:n lopun kuljetuskapasiteettiin.
Kokonaisinvestoinnin arvo on 186 MEUR, ja se toteutetaan vuosina 2024–2028. Näin ollen summa on linjassa Aspon pääomamarkkinapäivässään arvioiman tason (yli 150 MEUR). Arviomme mukaan uusi investointi rahoitetaan pääosin velalla, sillä tyypillinen velkavipu alushankinnoissa on 60–70 %. Vaikka alukset lähtökohtaisesti tulevatkin tulkintamme mukaan Aspon taseeseen, voidaan näitä yhtiön strategian mukaisesti myydä myös erillisille sijoittajille (ns. pooling-malli). Nyt ilmoitettujen neljän uuden aluksen lisäksi Aspolla on mahdollisuus laajentaa tilausta useilla laivoilla.
Ensimmäiset aluksista on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2027 loppupuolella ja viimeisen on tarkoitus aloittaa liikennöinti vuoden 2028 alussa. Täten investointisuunnitelmalla ei ole olennaista vaikutusta Aspon lähivuosien tuloskehitykseen. Tulemme kuitenkin päivittämään lähiaikoina Aspon pidemmän aikavälin kasvu- ja tulosennusteemme investointien määrän varmistuttua.
Kapasiteetin lasku ja päästökauppa vaikuttavat lähivuosina markkinaan
ESL:n kasvutarina nojaa vahvasti kahteen pilariin. Ensinnäkin Itämerelle soveltuvan kaluston määrän odotetaan lähivuosina supistuvan. Tätä kehitystä ajaa erityisesti olemassa olevan kaluston poistuminen, kun vanhat alukset saavuttavat taloudellisen käyttöikänsä lopun. Uuden kaluston käyttöönottoa taas rajoittavat telakoiden pulleat tilauskirjat ja pitkät toimitusajat. Samalla kuljetusmarkkinan kysynnän odotetaan kasvavan erityisesti vähäpäästöisten kuljetusten osalta, mikä yhdessä kortilla olevan kapasiteetin kanssa tulisi nostaa kuljetushintoja ja varustamojen osuutta teollisuuden arvonlisäyksestä. Vähäpäästöisen kuljetuskysynnän kasvun keskeisenä veturina näemme erityisesti asiakkaiden omat vastuullisuustavoitteet.
Toisena keskeisenä tekijänä on uusien alusten parempi kulutehokkuus. Tämä taas on Aspon mukaan seurausta näiden matalammasta polttoainetarpeesta sekä korkeammasta operatiivisesta tehokkuudesta. Lisäksi merikuljetusten tullessa asteittain päästökaupan piiriin on päästöintensiivisemmän vanhan kaluston operoiminen kalliimpaa jo pelkästään päästökustannusten näkökulmasta. Tässä on toki huomioitava, että kalustoinvestointien jälkeen merkittävä osa ESL:n kuljetuskapasiteetista on iältään yhä melko vanhaa.
Suunnitellut kasvuinvestoinnit vaativat paljon pääomaa
Nykyisillä ennusteillamme lähivuosien tulorahoitus, 45 MEUR:n ESL:n vähemmistösijoitus sekä alusinvestointien oletettu velkavipu riittävät ESL:n tiedotettujen investointiohjelmien läpivientiin. Näiden jälkeen olennaisia pääomia ei kuitenkaan jäisi Telkon kasvustrategian mukaisiin yritysostoihin. Tämä puoltaisi pooling-järjestelyjen hyödyntämistä uuden investointiohjelman rahoituksessa. Luonnollisesti myös odotuksiamme parempi tuloskehitys tarjoisi kassavirtaa kasvun tukemiseksi. Aspon tavoitteena on investoida kasvuun yhteensä 350–400 MEUR vuoden 2028 loppuun mennessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 536,4 | 601,9 | 670,2 |
kasvu-% | −16,63 % | 12,22 % | 11,34 % |
EBIT (oik.) | 25,7 | 31,3 | 37,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,79 % | 5,20 % | 5,63 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,49 | 0,70 |
Osinko | 0,47 | 0,11 | 0,35 |
Osinko % | 7,86 % | 2,35 % | 7,43 % |
P/E (oik.) | 13,13 | 9,62 | 6,73 |
EV/EBITDA | 6,77 | 6,01 | 4,54 |