Alma Media - vahvasti sujunut alkuvuosi nosti tulosohjeistusta
Nostamme Alma Median suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä) ja tavoitehinnan 6,70 euroon. Yhtiö nosti tulosohjeistustaan oikaistun liikevoiton osalta vahvasti sujuneen alkuvuoden jälkeen. Yhtiön digiliiketoimintojen kasvu on ollut alkuvuonna vahvaa, mikä on yhdessä tehostustoimien kanssa nostanut selvästi yhtiön kannattavuutta. Ennakoimme yhtiöltä jo aiemmin voimakasta tuloskasvua kuluvalle vuodelle, joten nostimme ennusteitamme vain maltillisesti ylöspäin. Entistä vahvemmin digitaalisen liiketoimintaan painottuvan tuloskehityksen vuoksi hyväksymme osakkeelle nyt aiempaa korkeamman arvostustason ja näemme siksi osakkeessa kurssinoususta huolimatta nousuvaraa.
- Alma Media antoi eilen positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiö nosti vuoden 2017 tulosohjeistusta oikaistun liikevoiton osalta, mutta liikevaihto-ohjeistus jäi ennalleen. Alma Media ohjeistaa nyt selvää kasvua oikaistuun liikevoittoon (aik. oikaistu liikevoitto kasvaa) ja edellisvuoden tasolle jäävää liikevaihtoa (ennallaan). Yhtiön mukaan liikevoiton paranemisen taustalla on Alma Markets -liiketoimintasegmentin, ja erityisesti ulkomaan rekrytointiliiketoiminnan vahvana jatkunut myynti. Kotimaan liiketoiminnan kannattavuus on myös parantunut uudelleenjärjestelyiden ja tehostamistoimenpiteiden myötä.
- Tulosohjeistuksen päivitys korostaa arviotamme, että digitaaliset liiketoiminnot ovat nousseet ratkaisevaan rooliin Alma Median tuloskehityksen kannalta, eikä painetun median tuottojen rooli ole enää yhtiön tuloskasvun kannalta kriittinen, ja että suurin osa yhtiön arvosta syntyy digitaalisista liiketoiminnoista. TNS:n tällä viikolla julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan määrä Suomessa laski alkuvuonna kokonaisuutena 3,9 %. Mediaryhmistä erityisesti sanomalehtien lasku oli jyrkkää (-10,5 %). Myös verkkomainonnan kasvu oli hidasta alkuvuonna (+3,6 %). Ilman vaalimainontaa kehitys olisi ollut vieläkin heikompaa. Sen sijaan Itäisen Keski-Euroopan maiden talouskehitys on ollut alkuvuonna erittäin vahvaa, mikä heijastuu positiivisesti Alma Median tuloskasvun ja arvon kannalta keskeiseen rekrytointiportaaliliiketoimintaan (Alma Markets).
- Nostimme positiivisen ohjeistusmuutoksen myötä vain maltillisesti tulosennusteitamme, sillä ennustimme Alma Medialle vahvaa tuloskasvua jo aiemmin. Ohjeistusnoston pohja luotiin jo Q1:llä, jolloin Alma Media sai merkittävää tukea Talentum-yritysostoon liittyneiden tehostusohjelmien tuloksista ja vahvasta digimyynnin kasvusta. Nostimme kuitenkin tulosvaroituksen myötä Alma Markets segmentin tulosennusteitamme, mikä nosti vuosien 2017-2018 tulosennusteita 2-3 %. Ennustamme nyt Alma Median liikevaihdon kasvavan kuluvana vuonna 3 % 364 MEUR:oon (ennallaan). Oikaistu liikevoittoennusteemme nousi 2 % 50,3 MEUR:oon (aik. 49,2 MEUR). Vuoden 2018 liikevoittoennusteemme nousi 3 % 52 MEUR:oon (aik. 51 MEUR).
- Huomioiden Alma Median hyvät tuloskasvunäkymät, vahvan kassavirran, ja kasvavan digitaalisten liiketoimintojen painoarvon hyväksymme osakkeelle nyt 16-17x P/E-kertoimen ja 10-11x EV/EBITDA-kertoimen. Päivitetyillä ennusteillamme FY’17-FY’18 P/E-kertoimet ovat n. 16x ja 15x sekä EV/EBITDA-kertoimet 10x ja 9x. Ennustettu osinkotuotto on vuodelle 2017 noin 4,5 %. Positiivisen ohjeistusmuutoksen taustalla olleen Alma Marketsin verrokkiryhmän EV/EBITDA-kertoimet vuodelle 2018 ovat nyt keskimäärin 15x tasolla, mikä korostaa digitaalisiin liiketoimintoihin liittyvää arvonnousupotentiaalia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.07.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 363,7 | 366,3 |
kasvu-% | 21,20 % | 2,93 % | 0,73 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 50,3 | 52,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,99 % | 13,83 % | 14,20 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,42 | 0,42 |
Osinko | 0,16 | 0,28 | 0,32 |
Osinko % | 3,18 % | 2,53 % | 2,90 % |
P/E (oik.) | 16,38 | 26,52 | 26,27 |
EV/EBITDA | 11,61 | 15,85 | 13,35 |