Alma Media Q3’24 -pikakommentti: Tuloskoneessa on vahva vääntö
Alma Media raportoi aamulla lievästi odotukset ylittäneen tuloksen Q3:lta. Vaisun taloustilanteen värittämä kysyntätilanne on ollut pitkälti odotettua, joten ylityksen taustalla oli pitkälti toiminnan tehostuminen. Kuluvalle vuodelle annetun ohjeistuksensa yhtiö toisti, mikä oli linjassa odotuksiemme kanssa. Alma Median klo 11 alkavaa Q3-tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.
Liikevaihdon kehitys linjassa odotuksiemme kanssa
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q3:lla odotuksien mukaista, kun sen liikevaihto kasvoi noin 2 % 75,2 MEUR:oon. Segmenttitasolla kehitys oli myös pitkälti ennusteidemme mukaista, vaikkakin Careerin liikevaihdon 4 %:n lasku oli lievästi ennustamaamme (-1 %) suurempaa tiettyjä ajoituksellisia tekijöitä ja vaisua rekrytointimarkkinaa peilaten. Marketplacesin liikevaihto kasvoi Netwheels-yritysoston ansiosta lähes 17 % vertailukaudesta, ylittäen lievästi ennusteemme (+16 %). Vastaavasti News Media -segmentin liikevaihdon 2 %:n lasku vertailukaudesta oli aavistuksen odotuksiamme maltillisempaa (-3 %).
Tuloskasvua veti vahva kannattavuus
Alma Median Q3:n oikaistu liikevoitto kasvoi vertailukaudesta lähes 7 % 21,9 MEUR:oon, ylittäen konsensuksen mediaanin tasolla olleen 20,6 MEUR:n ennusteemme. Tämä vastaa erittäin hyvää 29,1 %:n kannattavuutta ja osoittaa Alman tehokkuuden jälleen parantuneen vertailukaudesta. Kannattavuuskehitys oli jälleen odotettua parempaa News Mediassa, jonka toiminta on tehostunut varsin mallikkaasti samalla, kun sen liikevaihto on supistunut. Myös Marketplacesin kulutaso ja konsernikuluja heijastavat kohdistamattomat olivat aavistuksen ennakoimaamme matalampia. Nämä vetivät tuloksen yli ennusteemme, kun Careerin tulosalitus jäi marginaaliseksi suhteessa ennusteisiimme. Alemmilla riveillä nettorahoituskulut olivat lievästi ennakoimaamme suuremmat, mikä söi osan operatiivisen tuloksen ennusteylityksestä. Siten Q3:lta Alma kotiutti 0,18 euroa osakekohtaista tulosta, mikä vastasi meidän ja konsensuksen ennustetta.
Yhtiö on odotetusti ohjeistuksen mukaisessa tahdissa
Alma Media toisti vuodelle 2024 annetun ohjeistuksensa, jonka mukaan sen liikevaihdon (2023: 305 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2023: 73,6 MEUR) arvioidaan olevan vuoden 2023 tasolla. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2024 liikevaihdoksi oli 312 MEUR ja oikaistun liikevoiton ennustimme asettuvan 74,5 MEUR:oon. Nämä olivat linjassa konsensuksen ennusteiden kanssa, jotka olivat liikevaihdon osalta 312 MEUR:ssa ja oikaistun liikevoiton osalta 73,7 MEUR:ssa. Myös näkymien taustaoletukset ovat säilyneet pitkälti ennallaan. Kolmen kvartaalin jälkeen Alma Median liikevaihto on kasvanut 2 % ja oikaistu liikevoitto 1 %:n, joten yhtiön edellytykset saavuttaa kuluvan vuoden ohjeistus ovat erittäin hyvät. Tätä taustaa vasten emme odota ennusteisiimme kohdistuvan suurta muutospainetta Q3-raportin myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 304,9 | 312,3 | 319,2 |
kasvu-% | −1,28 % | 2,44 % | 2,20 % |
EBIT (oik.) | 73,6 | 74,5 | 77,3 |
EBIT-% (oik.) | 24,13 % | 23,84 % | 24,23 % |
EPS (oik.) | 0,66 | 0,66 | 0,69 |
Osinko | 0,45 | 0,46 | 0,47 |
Osinko % | 4,69 % | 4,07 % | 4,16 % |
P/E (oik.) | 14,64 | 17,13 | 16,45 |
EV/EBITDA | 10,21 | 12,02 | 11,05 |