Alma Media Q2 perjantaina - digiliiketoimintojen kasvu ja tehostustoimet nostavat tulosta
Alma Median julkaisee Q2-tuloksensa perjantaina noin kello 9:00. Odotamme yhtiön liikevaihdon jäävän painetun median taantumisen ja digitaalisten palveluiden vahvan kasvun ristivedossa jälleen suunnilleen vertailukauden tasolle, mutta oikaistun liikevoiton nousevan selvästi vertailukautta korkeammaksi digitaalisten medioiden ja -palveluiden vahvan kasvun sekä toiminnan tehostumisen ajamana. Alma Media tulee toistamaan viikko sitten annetun positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä annetun vakaata liikevaihdon kehitystä ja selvästi kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan tulosohjeistuksen. Tuloskehityksen ohella huomiomme kiinnittyy myös digitaalisten palveluiden ja mainonnan kasvuvauhtiin, sekä johdon kommentteihin markkinatilanteesta.
Ennustamme Q2-liikevaihdon kasvavan hieman vertailukaudesta noin 95 MEUR:oon. Liikevaihtoa nostaa hieman ennusteessamme digitaalisten palveluiden ja mediamyynnin vahva kasvu, jonka kuitenkin neutralisoi painetun median liikevaihdon lasku. Segmenttitasolla odotamme Q2:lla kasvua ainoastaan 100 %:sti digitaalisia palveluita tarjoavan Alma Markets -segmentin liikevaihtoon (+22 % v/v). Alma Talent ja Alma News&Life segmenttien liikevaihto on ennusteessamme suunnilleen vertailukauden tasolla, mutta Alma Regionsin laskee 4 %. TNS:n julkaisemien mediamainonnan tilastojen mukaan mainonnan määrä laski Suomessa 3,9 % H1:lla. Erityisesti sanomalehtimainonnan kehitys oli H1:lla heikkoa (-10,5 %) ja verkkomainonnan kasvukin jäi vaatimattomalle tasolle (+3,6 %). Olemme ennusteissamme olettaneet Alma Median painetun mainonnan myynnin laskun olevan hieman yleistä kehitystä loivempaa ja Alma Median kasvattaneen markkinaosuuttaan selvästi verkkomainonnassa.
Odotamme oikaistun Q2-liikevoiton kasvavan noin 40 % vertailukaudesta 14,0 MEUR:oon (Q2’16: 10 MEUR) ja liikevoittomarginaalin nousevan 14,8 %:iin vertailukauden 10,9 %:sta. Kahden muun analyytikon ennusteesta lisäksemme koostuvan konsensuksen keskiarvo oikaistulle liikevoitolle on 12 MEUR. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta erityisesti Alma Marketsin erittäin kannattava kasvu ja Alma Talentin synergiahyötyjen täysimääräinen realisoituminen. Alma News&Lifen liikevoiton ennustamme jäävän painetun median tuottojen laskun seurauksena vertailukauden tasolle. Alma Regionsin liikevoiton arvioimme puolestaan laskevan vertailukaudesta painetun median tuottojen jyrkän laskun seurauksena, jota toiminnan tehostustoimet eivät arviomme mukaan riitä täysin kompensoimaan. Liikevoittoriviä tukee ennusteessamme myös vertailukautta alemmat konsernikulut. Oikaistun EPS:n ennustamme nousevan 0,12 euroon vertailukauden 0,08 eurosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.07.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 363,7 | 366,3 |
kasvu-% | 21,20 % | 2,93 % | 0,73 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 50,3 | 52,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,99 % | 13,83 % | 14,20 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,42 | 0,42 |
Osinko | 0,16 | 0,28 | 0,32 |
Osinko % | 3,18 % | 2,45 % | 2,79 % |
P/E (oik.) | 16,38 | 27,48 | 27,23 |
EV/EBITDA | 11,61 | 16,35 | 13,82 |