Alma Media Q2 keskiviikkona 18.7. - digiliiketoiminnot ajavat lievää tuloskasvua
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90,fit=cover/https://content.inderes.se/assets/9ba4d740-71b1-4bc6-8912-c86c9b76394d.png)
Alma Median julkistaa Q2-tuloksensa keskiviikkona 18.7. Odotamme yhtiön liikevaihdon jääneen painetun median taantumisen ja digitaalisten palveluiden kasvun ristivedossa sekä yritysjärjestelyjen myötä hieman vertailukauden alle, mutta oikaistun liikevoiton nousevan hieman vertailukautta korkeammaksi digitaalisten medioiden ja -palveluiden vahvan kasvun sekä toiminnan tehostumisen ajamana. Arvioimme Alma Median toistavan vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen. Tuloksen ja ohjeistuksen ohella kiinnitämme huomioita myös digiliiketoimintojen kasvuvauhtiin, sekä johdon kommentteihin markkinan kehityksestä ja yritysjärjestelyistä.
Ennustamme Q2-liikevaihdon laskevan hieman vertailukaudesta noin 92 MEUR:oon (Q2’17: 94 MEUR). Liikevaihdon kehitystä tukee ennusteessamme digitaalisten palveluiden ja mediamyynnin vahva kasvu (enn. +14 %), jonka kuitenkin neutralisoi painetun median mainonnan liikevaihdon voimakas lasku ja yritysmyynnit. Segmenttitasolla odotamme Q2:lla kasvua ainoastaan 100 %:sti digitaalisia palveluita tarjoavan Alma Markets -segmentin liikevaihtoon (+21 % v/v). Alma Talent segmentin liikevaihto laskee ennusteessamme noin 3 % vertailukaudesta ja Alma Consumerin laskee rakennemuutosten myötä 11 %. TNS:n julkaisemien mediamainonnan tilastojen mukaan mainonnan määrä laski Suomessa 1-5’18 noin 3 %. Erityisesti sanomalehtimainonnan kehitys on ollut heikkoa (-13 %) ja verkkomainonnan kasvukin jäi vaatimattomalle tasolle (+5 %). Olemme ennusteissamme olettaneet Alma Median painetun mainonnan myynnin laskun olevan hieman yleistä kehitystä loivempaa ja Alma Median kasvattaneen markkinaosuuttaan verkkomainonnassa.
Odotamme oikaistun Q2-liikevoiton kasvavan noin 6 % vertailukaudesta 14,1 MEUR:oon (Q2’17: 13,3 MEUR) ja liikevoittomarginaalin nousevan 15,3 %:iin vertailukauden 14,2 %:sta. Kahden muun analyytikon ennusteesta lisäksemme koostuvan konsensuksen keskiarvo oikaistulle liikevoitolle on 15,3 MEUR, mutta odotamme ennusteiden vielä tarkentuvan ennen tulosjulkistusta. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta erityisesti Alma Marketsin erittäin kannattava kasvu. Alma Consumerin liikevoiton ennustamme jäävän painetun median tuottojen laskun seurauksena vertailukauden tasosta Alma Talentin liikevoiton arvioimme olevan suunnilleen vertailukauden tasolla. Raportoitua liikevoittoriviä tukee ennusteessamme Lapin lehtitoimintojen myynnistä saatava noin 4 MEUR:n myyntivoitto. Oikaistun EPS:n ennustamme nousevan 0,11 euroon (Q2’17: 0,09).
Arvioimme, että Alma Media toistaa Q2-raportilla vuodelle 2018 vakaata liikevaihtoa (2017: 367 MEUR) ja kasvua oikaistuun liikevoittoon (2017: 51 MEUR) ennakoivan ohjeistuksen. Ennustamme tällä hetkellä Alma Median liikevaihdon jäävän vuonna 2018 ennalleen 366 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton kasvavan noin 8 % 55 MEUR:oon.
Ennusteemme ja Alma Median osakkeen arvonmuodostus nojaa erittäin voimakkaasti Markets-segmentin erittäin kannattavan kasvun jatkumiseen, joten segmentin kehitys on Q2-raportissa jälleen päähuomiomme kohteena. Myös johdon mahdolliset kommentit markkinatilanteen ja strategisten tavoitteiden kehityksestä ovat kiinnostavia. Lisäksi olemme kiinnostuneita Alma Median suunnittelemien yritysjärjestelyiden sekä rakennejärjestelyjen (esim. News&Life sekä Regions segmenttien yhdistäminen) vaikutuksista yhtiön tuloskasvunäkymiin.
Nostimme 5.7. päivityksessä Alma Median osakkeen suosituksen osta-tasolle ja tarkistimme tavoitehinnan 7,40 euroon. Viimeaikaisesta mediamarkkinan turbulenssista ja hieman heikentyneistä talouskasvuodotuksista huolimatta näemme Alma Median osakkeessa nousupotentiaalia, sillä osakkeen nykyinen arvostustaso aliarvio näkemyksemme mukaan karkeasti yhtiön voimakkaasti kasvavien ja erittäin kannattavien digitaalisten liiketoimintojen sekä vakaasti kassavirtaa tuottavien medialiiketoimintojen arvoa. Päivityskommenttimme ”Osake on kesäalessa” on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.07.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 367,3 | 366,1 | 375,1 |
kasvu-% | 3,96 % | −0,33 % | 2,46 % |
EBIT (oik.) | 51,0 | 55,1 | 60,3 |
EBIT-% (oik.) | 13,89 % | 15,04 % | 16,07 % |
EPS (oik.) | 0,45 | 0,46 | 0,51 |
Osinko | 0,24 | 0,30 | 0,34 |
Osinko % | 3,34 % | 2,88 % | 3,27 % |
P/E (oik.) | 16,14 | 22,61 | 20,24 |
EV/EBITDA | 11,09 | 12,70 | 10,85 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/petri_gostowski/500/42479_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/antti_jarvenpaa/500/16373_2.png)