Alma Media: hyvä tuotto-odotus houkuttelee edelleen
Nostamme Alma Median tavoitehinnan 8,2 euroon (aik. 7,3 euroa) ja toistamme osakkeen lisää-suosituksen. Alma Median digiliikevaihdon kasvu on hidastunut taloussyklin kypsyessä ja painetun median rakenteellinen lasku jatkuu voimakkaana, mutta yhtiöllä on rakennejärjestelyjen tuoman tehokkuuden kasvun sekä parantuvan liiketoimintamixin myötä hyvät edellytykset kohtuulliseen tuloskasvuun myös lähivuosina. Lisäksi käytännössä nettovelaton tase ja vahva kassavirta mahdollistavat vahvan osinkotuoton sekä yritysostot.
Digiliiketoiminnot arvonmuodostuksen pääajuri, mutta myös perinteiset mediatoiminnot kehittyvät vakaasti
Alma Median liikevaihdosta jo yli 50 % ja tuloksesta yli 75 % muodostuu kasvavista ja hyvin kannattavista digitaalisista liiketoiminnoista, joiden ytimen muodostaa erittäin kannattava (EBITDA-% >40 %) ja vakaasti kasvava digitaalisia rekrytointipalveluita ja markkinapaikkoja kehittävä Markets-liiketoiminto. Vastaavasti pääasiassa Suomeen keskittyneen painetun median liikevaihto jatkaa toimialan rakennemurroksen myötä selvää laskua, mutta medialiiketoimintojen (Talent ja Consumer) kannattavuus ja kassavirrat ovat tästä huolimatta hyvällä tasolla tehokkuutta parantavien rakennemuutosten, matalan investointitarpeen sekä digiliiketoiminnan osuuden kasvun myötä. Alman digitaalisten liiketoimintojen vahva kasvu (CAGR 2008-2018 +15 %) on syntynyt historiallisesti pääasiassa rekry- ja digimainonnasta, mikä on nostanut yhtiön suhdanneherkkien tuottojen osuuden noin 50 %:iin liikevaihdosta. Alman tuotot ovat kuitenkin hajautuneet laajasti useille markkinoille ja liiketoimintamalleihin, yhtiöllä on vahva markkina-asema ydintoiminnoissaan, hyvä kannattavuus ja joustava kustannusrakenne, sekä vahva kassavirta ja tase, joten se etenee vahvassa kunnossa kohti vaisumpaa syklin vaihetta.
Tuloskasvu jatkuu lähivuosina vaimeasta syklistä huolimatta ja lisäksi yhtiö tarjoaa vahvaa osinkovirtaa
Emme ole tehneet merkittäviä muutoksia lähivuosien tulosennusteisiimme. Marketsin päämarkkinoiden kasvuodotukset ovat vaimeat, mutta odotamme segmentin tuloksen säilyvän lähivuodet selvässä kasvussa lievän liikevaihdon kasvun ja kulujoustojen avulla. Medialiiketoiminnoissa kasvunäkymät ovat yhä kokonaisuutena vaisut, sillä vasta noin 30 % median liikevaihdosta muodostavien digituottojen vahva kasvu ei riitä arviomme mukaan täysin kompensoimaan painetun median tuottojen voimakasta rakenteellista laskua. Odotamme mediasegmenttien kannattavuuden kuitenkin parantuvan lähivuosina edelleen selvästi, kun digiliiketoiminnan osuus kasvaa, poistot alenevat ja jakeluliiketoiminnan ulkoistus Postille parantaa merkittävästi kustannusrakennetta sekä synnyttää merkittävän myyntivoiton. Ennustamme vuodelle 2019 noin 13 %:n oikaistua tuloskasvua. Vuosille 2020-2021 ennustamme vakaata liikevaihdon kehitystä ja keskimäärin noin 6 %:n oikaistun liikevoiton ja osakekohtaisen tuloksen kasvua. Liiketoimintojen myyntivoittojen, velattoman taseen ja vahvan kassavirran tukemana ennustamme keskimäärin noin 12 %:n vuosittaista osingon kasvua.
Osake tarjoaa edelleen hyvän kokonaistuotto-odotuksen syklisten riskien vastapainoksi
Näkemyksemme mukaan osakkeen arvostustaso on edelleen houkutteleva hieman yli 10 %:iin nousevalla kokonaistuotolla (tuloskasvu +6 % + osinko 5 %) ja nykykurssia korkeampiin kassavirtamallin ja osien summan indikoimaan käypään arvoon suhteutettuna (8-9 euroa). Vaikka viimeaikainen voimakas kurssinousu (2019: +42 %) on venyttänyt osakkeen arvostuskertoimia (2020e EV/EBIToik. 11x, P/E oik. 14x. P/E 12x), ei osakkeen tulospohjainen arvostus muodosta vielä merkittävää estettä kurssinousulle. Syklin vaihe ja median rakennemurroksen luoma paine kohottavat edelleen osakkeen riskitasoa, mutta yhtiö on hallinnut toistaiseksi näitä riskejä erinomaisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 343,3 | 342,9 |
kasvu-% | −3,43 % | −3,23 % | −0,12 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 62,2 | 66,6 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 18,12 % | 19,43 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,40 | 0,44 |
Osinko % | 6,32 % | 3,59 % | 3,95 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 21,33 | 20,38 |
EV/EBITDA | 8,03 | 12,81 | 10,79 |