Smart Eye Tillkännager Order om 700 MSEK med Volvo Cars, Porsche, GM och En Ytterligare Europeisk Biltillverkare
Den nya ordern om 35 design wins kommer från totalt fem olika biltillverkare, inklusive en europeisk kund som kommer att köpa Smart Eyes teknik för första gången. Den beräknade intäkten för ordern är 700 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
Göteborg, Sweden – 14 augusti, 2024 – Smart Eye tillkännagav i dag en stor ny order för sin Driver Monitoring System-mjukvara (DMS). Ordern omfattar totalt 35 nya design wins.
Som ett resultat kommer Smart Eye att leverera sin teknik till fem olika fordonstillverkare, inklusive Volvo Cars, Audi, Porsche och General Motors (GM). Den femte tillverkaren är en europeisk tillverkare av bilar på massmarknaden och en ny kund till Smart Eye.
Ordern har ett uppskattat värde på 700 miljoner SEK. Majoriteten av de nya bilmodellerna kommer att gå i produktion under 2025 och 2026, men beställningen förväntas ha en positiv effekt på Smart Eyes licensintäkter redan under 2024. Efter att ha nått toppvolymer 2028 beräknas produktionen fortsätta in på mitten av 2030-talet. Smart Eye säkrade den nya ordern genom att samarbeta med en världsberömd global Tier 1-leverantör.
"Den här nya ordern är en naturlig förlängning av de framgångsrika utvecklingsprogram Smart Eye och samma globala Tier 1-leverantör vann redan 2020," säger Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye. ”Efter några initiala förseningar orsakade av pandemin och problem inom de globala leveranskedjorna är vi nu i en fas med ökande produktion, i linje med lagstiftning och Euro NCAP:s krav. Det är vanligt att fordonstillverkare utvidgar sina kontrakt med beprövade leverantörer när produktionsprogrammens första målsättningarna uppnåtts. Det är så branschen fungerar. Vi är för närvarande i den sista leveransfasen av flera pågående program och förväntar oss att säkra fler av dessa förlängningsavtal inom en snar framtid.”
Smart Eye har nu erhållit totalt upp mot 357 design wins från 22 fordonstillverkare. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 8 200 miljoner kronor. Det potentiella värdet över produktlivscykeln från möjliga ytterligare design wins med alla 22 biltillverkare är 3 250 miljoner kronor.