Lindex Group: Den svenska klädmarknaden minskade i februari

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 13.3.2025 kl. 07:36 CET. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Källa: Svensk Handel *Inderes estimat
Februaristatistiken för den svenska klädmarknaden publicerades i morse. Försäljningen minskade med 4%, främst på grund av kalendereffekten, eftersom februari förra året hade en dag mer på grund av skottåret. Under årets två första månader låg marknaden på samma nivå som föregående år.
Sverige står för mer än hälften av Lindex-kedjans försäljning
Sverige är Lindex största marknad och står för mer än hälften av omsättningen för Lindex-kedjan (men inte hela koncernen som också kallas Lindex). Vår omsättningsprognos för Lindex-segmentet för Q1'25 är en tillväxt på cirka 2% i lokala valutor. Marknadsutvecklingen i Sverige under januari-februari var 0%, det vill säga något lägre. Å andra sidan har damkläder, som spelar en stor roll för Lindex, ökat med så mycket som 6% under årets två första månader, och även sett till prisklass har de segment som är relevanta för Lindex presterat bättre än marknaden som helhet. Utvecklingen av SEK och NOK, som tillsammans står för cirka 70% av Lindex-segmentets försäljning, påverkar också bolagets siffror. Valutaeffekten är något negativ under Q1'25 i våra estimat och blir därefter positiv. SEK har dock stärkts i mars, vilket ännu inte återspeglas i våra prognoser. För koncernen som helhet har Lindex guidat för en tillväxt på 0–4% i lokala valutor i år.
Sverige står för mer än en tredjedel av Björn Borgs omsättning
Sverige är Björn Borgs största marknad och står för cirka 35% av bolagets totala omsättning. Vi estimerar att bolaget kommer att uppleva en tillväxt på cirka 5% på den svenska marknaden under Q1'25, vilket är över marknadsutvecklingen i Sverige under januari-februari. Vi tror att Björn Borgs omsättningstillväxt i Q1 på den svenska marknaden främst kommer att drivas av dess egen e-handelskanal (cirka 30%) å/å, medan grossistsegmentet förväntas visa en relativt platt tillväxt.
Login required
This content is only available for logged in users
Lindex Group
Lindex Group är verksamt inom detaljhandelsbranschen. Idag förvaltar koncernen över ett flertal butiker runtom större köpcentrum samt större kommersiella lokaler lokaliserade på den nordiska marknaden. Koncernen är återförsäljare av ett flertal varumärken och utbudet består av skor och tillhörande accessoarer. Bolaget har sitt huvudkontor i Helsingfors.
Read more on company pageKey Estimate Figures04.02.
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 951,7 | 938,5 | 960,0 |
tillväxt-% | −3,1 % | −1,4 % | 2,3 % |
EBIT (adj.) | 80,1 | 69,9 | 75,0 |
EBIT-% | 8,4 % | 7,4 % | 7,8 % |
EPS (adj.) | 0,16 | 0,14 | 0,15 |
Utdelning | 0,00 | 0,00 | 0,08 |
Direktavkastning | 2,5 % | ||
P/E (just.) | 17,00 | 23,37 | 20,73 |
EV/EBITDA | 5,39 | 6,90 | 5,67 |
