Finnair: Pelissä mukana heikoimman kvartaalin jälkeen
Finnairin Q1-raportin kokonaiskuva oli mielestämme neutraali. Q1-tulos oli operatiivisesti lähes odotustemme mukaisella tasolla. Finnair viilasi kuluvan vuoden kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistustaan marginaalisesti alaspäin, mutta suhteessa ennusteisiimme tämä ei ollut yllätys emmekä tehneet raportin jälkeen oleellisia muutoksia ennusteisiimme kuluvalle vuodelle tai lähivuosille. Mielestämme Finnair on arvostettu jo melko maltillisesti (2024e: P/E 8x) ja varsinkin kassavirtapohjaisesti tarkasteltuna tuotto-odotus lähivuosille näyttäytyy mielestämme edelleen riittävänä osakkeen kroonisesti korkeasta riskiprofiilista huolimatta. Siten toistamme Finnairin lisää-suosituksemme ja tarkastamme yhtiön tavoitehintamme 3,75 euroon (aik. 4,00 €).
Alkuvuosi sujui kokonaisuutena suunnilleen odotustemme mukaisesti
Finnairin liikevaihto laski Q1:llä 2 % hyvästä vertailutasosta 682 MEUR:oon, mikä oli hyvin linjassa ennusteemme kanssa. Liikevaihtoa rasitti etenkin lakkojen takia menetetyt lentopäivät, matkustajaliikenteen hinnoittelun lievä normalisoituminen (vertailukaudella hinnoittelutilanne oli poikkeuksellisen vahva) ja rahtihintojen lasku. Näitä tekijöitä volyymien, lisämyynnin ja etenkin Aurinkomatkojen hyvä kasvu eivät kompensoineet. Oikaistua liiketappiota Finnair teki kausiluonteisesti heikolla Q1:llä 12 MEUR, mikä oli lähes linjassa ennusteemme kanssa ja alitti konsensuksen lievästi. Kuluriveillä ei ollut isoja poikkeamia suhteessa ennusteisiimme. Alariveillä yhtiö kirjasi pienet kertakulut, mutta rahoituskulut alittivat ennusteemme. Näin ollen Finnairin raportoitu EPS oli Q1:llä tasan odotustemme mukaisesti -0,15 euroa. Kassavirta heikkeni väkivahvasta vertailukaudesta, mutta taseessa lippuennakot kasvoivat 5 %. Tämä on mielestämme varovaisen positiivinen indikaatio kesäsesongin myynnistä.
Ohjeistusta hienosäädettiin, mutta ennustemuutoksille ei ollut tarvetta
Finnair hienosääti raportissa ohjeistustaan ja arvioi nyt kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna noin 10 % (aik. yli 10%) ja liikevaihtonsa kapasiteettia hitaammin (aik. jonkin verran hitaammin). Tulosohjeistuksen Finnair antaa tavanomaiseen tapaan vasta H1:n jälkeen heinäkuussa. Ohjeistuksen hienosäätö ei mielestämme ollut yllättävää, sillä pidimme jo Q4:n jälkeen aiempaa ohjeistusta aggressiivisena ja ennusteemme olivat ainakin osin ennusteen alapuolella. Näin ollen emme tehneet oleellisia muutoksia Finnairin kuluvan vuoden tai lähivuosien liikevaihdon tai oikaistun tuloksen ennusteisiimme. Odotamme Finnairilta lähivuosina hidasta 3-4 %:n oikaistun liikevoiton kasvua (2023-2026e CAGR) kohtuullisessa markkinassa etenkin liikevaihtovetoisesti. Pääriskit ennusteillemme ovat kuluttajien ostovoiman kehitys, kilpailu, polttoaineen hinta, valuuttakurssit ja regulaatio.
Arvostuskuva on edelleen varovaisen houkutteleva etenkin kassavirtapohjaisesti
Finnairin vuosien 2024-2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 8x ja 7x ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 9x ja 7x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alalaidoissa. Verrokkiarvostus ei ole huomattavan houkutteleva, sillä alempien tulosrivien kautta Finnair on yhä preemiohinnoiteltu. Toisaalta verrokkiryhmä on hinnoiteltu hyvin alas (2024e: P/E 5x) eikä Finnairin hinnoittelu ole useimmiten seurannut erityisen hyvin verrokkeja. Finnair ei myöskään maksa veroja ja arviomme mukaan tuloslaskelmassa vuokriin liitännäiset erät ovat nyt todellista kassakulua suurempia. Lisäksi lähivuosina yhtiön investoinnit alittanevat poistot selvästi. Siten arvioimme sijoittajien saavan Finnairista nykyiselle markkina-arvolle kaksinumeroisen vapaan kassavirran tuoton. Mielestämme osakkeen tuotto-odotus vastaakin ennustettua kassavirtatuottoa nykyiseltä arvostustasolta, mitä pidämme jo varovaisen houkuttelevan osakkeen kroonisesti korkeista riskeistä huolimatta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 076,1 | 3 124,0 |
kasvu-% | 26,81 % | 2,93 % | 1,55 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 194,6 | 202,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,33 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,34 | 0,42 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,32 % | 3,52 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 8,62 | 7,10 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,02 | 2,67 |