WALLENSTAM: Boendeapp bidrar till ökad delningsekonomi och trygghet
I år firar Wallenstams boendeapp femårsjubileum. Våren 2019 startade den första testpiloten och idag är 81 procent, nästan 10 000 lägenheter, anslutna. I appen får hyresgästerna tillgång till allt om sitt boende på ett och samma ställe. I communitydelen, som är ett socialt flöde i appen för hyresgästerna i respektive fastighet, pågår totalt cirka 3 000 samtal per månad. Här kan de boende hjälpa varandra samt dela, sälja, byta och ge bort saker.
- Vi ser många inspirerande exempel på fin grannsamverkan och ökad delningsekonomi genom vår boendeapp. Alltifrån grannar som hjälper varandra i vardagen med exempelvis handling, djurpassning till att byta, sälja och skänka saker till tips om saker i boendet och närområdet, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.
70 procent av Wallenstams hyresgäster som har boendeappen använder sig av den varje månad. Utöver att hitta frågor och svar, kontaktinformation, manualer och skötselinstruktioner kan man enkelt göra felanmälan, betala sin hyra, boka gemensamma utrymmen samt ta del av erbjudanden.
- Genom plattformens breda funktionalitet ser vi tydligt att den skapar nytta för våra hyresgäster i en mängd olika vardagssituationer. Den bidrar också till ökad närvaro, trygghet och dialog för de som så önskar, äger Elisabeth Vansvik.
Wallenstam var 2019 bland de första fastighetsbolagen att implementera en boendeapp storskaligt och i samband med det inkludera kundernas sociala flöde i respektive fastighet som en del i helheten. Ambitionen är att nya funktioner ska fortsätta utvecklas framöver för att ge hyresgästerna en bekvämare vardag.
Wallenstams boendeapp är utvecklad av Avy som tillhandahåller Nordens ledande boendeplattform och arbetar för att förbättra hyresgästupplevelsen i över 300 000 hushåll runtom i Norden.