Starbreeze AB (publ) delårsrapport januari-juni 2024
"Fortsatt fokus – kvartalet i linje med förväntan"
Andra kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 40,2 MSEK (43,2).
PAYDAY 2 stod för 9,2 MSEK (42,7).
PAYDAY 3 stod för 22,0 MSEK (0).
Tredjepartsförläggning stod för 8,8 MSEK (0). - EBITDA* uppgick till 8,1 MSEK (14,1), inklusive jämförelsestörande poster om -3,5 MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2,7 MSEK (20,1).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 78,9 MSEK (17,0).
- Resultat före skatt uppgick till -70,6 MSEK (24,1).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,05 SEK (0,03).
Perioden januari-juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 96,8 MSEK (69,9).
PAYDAY 2 stod för 20,1 MSEK (69,1).
PAYDAY 3 stod för 45,3 MSEK (0).
Tredjepartsförläggning stod för 26,2 MSEK (0). - EBITDA* uppgick till 56,6 MSEK (18,1), inklusive jämförelsestörande poster om 16,3 MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 81,1 MSEK (40,8).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 150,7 MSEK (32,7).
- Resultat före skatt uppgick till -91,5 MSEK (-0,6).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,06 SEK (-0,00).
- Likvida medel uppgick till 334,6 MSEK (498,8).
Väsentliga händelser under kvartalet
- Den 15 april släpptes en innehållsuppdatering till Roboquest med nytt innehåll, ny funktionalitet och förbättringar.
- Den 2 maj lanserades den tredje patchen av "Operation Medic Bag" till PAYDAY 3
- Den 15 maj utsågs Starbreeze CFO Mats Juhl till tillförordnad VD
- Den 15 maj hölls Starbreeze årsstämma 2024.
- Den 23 maj lanserades The Tribe Must Survive i version 1.0.
- Den 30 maj lanserades den fjärde patchen av ”Operation Medic Bag” till PAYDAY 3.
- Den 6 juni släpptes en innehållsuppdatering till Roboquest – ”Super Update” – med nytt innehåll, ny funktionalitet och förbättringar.
- Den 7 juni meddelade Starbreeze förändringar i koncernledningen
- Den 13 juni släpptes ”Explorer Update” till The Tribe Must Survive med nytt innehåll, ny funktionalitet och förbättringar.
- Den 28 juni släpptes PAYDAY™ 3: ”Chapter II: Boys in Blue”, ett nytt DLC med en ny heist, innehåll, funktionalitet och förbättringar.
VD-kommentar
Fortsatt fokus – kvartalet i linje med förväntan
Starbreeze primära fokus är på PAYDAY 3, att fortsätta utveckla och utöka spelet för att växa spelarbasen och därmed öka vår försäljning. Vi ser stora förbättringar i både sentiment och engagemang bland våra spelare baserat på redan genomförda uppdateringar, och det nya innehåll vi lanserat har tagits emot väl. Under hösten ska vi fortsätta på inslagen väg. Utöver PAYDAY 3 så är vi nu i skarp produktion av vårt Dungeons & Dragons®-spel, ett fantastiskt projekt som växer fram helt enligt vår plan. Ser fram emot att berätta mer om spelet senare i år. Spelutveckling har relativt långa cykler vilket gör det viktigt att kunna lyfta blicken och planera för projekt att genomföra både parallellt såväl som efter våra redan annonserade titlar. Vår strategi är fortsatt att bli en äkta multititelstudio med gynnsam riskprofil. För att nå vårt mål vilar strategin på flera ben; utveckla och förädla egenägda varumärken, licensiera starka varumärken att utveckla spel på och till sist ta oss an projekt som gör det möjligt för oss att optimera vårt eget resursutnyttjande och få utväxling på den breda kompetens vi har inom bolaget.
RESULTAT & FINANSIELL STÄLLNING
Starbreeze står fortsatt finansiellt starkt, med en sund balansräkning nästintill fri från skuld och en kassa för att exekvera vår strategi. Försäljning och resultat var i linje med årets första kvartal, och som vi tidigare kommunicerat förväntar vi oss en ökad försäljning under årets tredje kvartal, i takt med att vi ökar frekvensen av innehållsuppdateringar till PAYDAY 3.
PAYDAY 3
I slutet av kvartalet släpptes framgångsrikt vårt andra DLC – “Chapter II: Boys in Blue”. Uppdateringen innehöll utöver en ny heist även nya vapen, kosmetiska tillbehör och uppdateringar inom ramen för “Operation Medic Bag”. Varje nytt släpp ger en direkt märkbar effekt på spelaraktivitet och i slutet av kvartalet låg PAYDAY 3 på cirka 300 000 månatligen aktiva spelare (MAU). Vi rör oss i rätt riktning och fortsätter jobba hårt för att öka både aktivitet, vidga spelarbasen och därigenom också försäljningen. Utöver ytterligare två större DLCs under hösten kommer vi i augusti även släppa en gratis heist till alla spelare. Inom “Operation Medic Bag” har vi hittills i år lanserat fem större uppdateringar och vi har en långsiktig plan för fler uppdateringar under kommande månader – och år. I närtid finns i planen ett flertal större innehållsuppdateringar och funktionsförbättringar med planerad release i augusti, september respektive oktober. Samtidigt har vårt PAYDAY-team också inlett planering och projektstart för det innehåll vi planerar att lansera under PAYDAY 3s andra år på marknaden.
PROJEKT BAXTER – DUNGEONS & DRAGONS®
Produktionen av Baxter fortsätter med full fart, samtidigt som vi förbereder för att ge spelet bästa möjliga kommersiella förutsättningar när det väl släpps under 2026. Starbreeze ska vara utgivare av spelet, men vår ambition är att ingå partnerskap där det är gynnsamt för spelet och Starbreeze. Det kan vara för marknadsföring, fysisk distribution eller för annat som ökar både kvalitet och potential i projektet samtidigt som vi balanserar projektrisken för Starbreeze.
TREDJEPARTSFÖRLÄGGNING
Roboquest fortsätter att prestera starkt, till glädje för både Starbreeze och vår partner i RyseUp Studios. Under kvartalet lanserades två innehållsuppdateringar, och nu i dagarna lanserades ytterligare en. Det är i linje med vår övergripande strategi att spel som ges ut av Starbreeze ska öka spelarnas upplevda värde av våra titlar över tid.
Under kvartalet hann The Tribe Must Survive både lanseras i fullständig 1.0-version samt även få ut den första större innehållsuppdateringen med nytt spelläge såväl som mer innehåll för de spelare som vill ha en ytterligare nivå av utmaning.
ORGANISATION
Vi fortsätter att anställa specifik kompetens, framförallt inom Projekt Baxter, samtidigt som vi håller organisationen effektiv och ändamålsenlig för att hantera alla våra pågående projekt. Vi arbetar kontinuerligt med bolagets kompentensstruktur för att säkerställa att vi har rätt personer och kompetens på samtliga funktioner. I slutet av kvartalet uppgick antalet anställda till 192, där majoriteten är anställda på vårt huvudkontor i Stockholm.
AVSLUTANDE ORD
Vi fortsätter i högt tempo att leverera enligt vår plan, både långsiktigt enligt vår strategi och kortsiktigt enligt planerna för våra spel. För PAYDAY 3 ser vi fram emot att lansera resultatet av allas hårda arbete, med lansering av nya DLCs under både augusti och september. Därutöver har vi ett flertal större uppdateringar inom “Operation Medic Bag” planerade som vi är övertygade om kommer att motsvara våra spelares förväntningar och förhoppningar. Projekt Baxter går under hösten in i en fas där vi mer aktivt kommer söka efter, och föra diskussioner med, lämpliga partners. Allt för att ge projektet de mest gynnsamma kommersiella förutsättningarna.
Med en solid finansiell ställning, stark kassa och starka projekt både under utveckling och på marknaden har vi bästa möjliga förutsättningar för att långsiktigt genom framgångsrika lanseringar göra Starbreeze till ett ännu bättre bolag.
MATS JUHL, tf VD
Presentation
Bolaget håller en webcast kl. 10, den 20 augusti. För att ansluta till presentationen – klicka här.