MedHelp Care publicerar delårsrapport för det första kvartalet 2024 – Fokus på partnerskap ger ökade möjligheter till försäljning
Händelser under kvartalet
- Nyckeltalet ”Antal användare” har ersatts med "CARR", som definieras som värdet av avtalade årsnormaliserade abonnemangsintäkter med avdrag för uppsagda avtal, vilket bättre beskriver MedHelp Cares intäktsgenerering nu och 12 månader framåt. Utfallet efter Q1 på 84 764 TSEK innebär en ökning om 6,7 % mot föregående år.
- 37 nya kunder har välkomnats under kvartalet.
- Ett nytt avtal ingicks med Botkyrka kommun. Avtalet är ett resultat av det under hösten ingångna samarbetet med företagshälsoleverantören Falck (fd Previa) och innebär att drygt 6 000 anställda i kommunen kommer att använda sig av MedHelp Cares hälsoplattform och sjukvårdsrådgivning.
Första kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 21 189 TSEK (21 552 TSEK), motsvarande en minskning om -1,7%.
- Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus produktionskostnader, ökade till 19 532 TSEK (18 838 TSEK) med en bruttomarginal om 84,3% (80,4%).
- EBITDA minskade med 489 TSEK och uppgick till 1 990 TSEK (2 479 TSEK), motsvarande en EBITDAmarginal om 9,4% (11,5%).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 761 TSEK (2 823 TSEK).
- CARR (Contracted Annual Recurring Revenues) uppgick till 84 764 TSEK (79 458 TSEK).
VD har ordet
Fokus på partnerskap ger ökade möjligheter till försäljning
Vi har i huvudsak långa kundrelationer och i den mån vi tappar kunder (”churn”) så sker det oftast i samband med årsskiftet. Detta har påverkat oss i det första kvartalet primärt till följd av ett par förlorade offentliga upphandlingar, där prispress varit påtaglig. Vår nettoomsättning minskar marginellt med 1,7% till 21,2 miljoner kronor (21,6) men redan under mars månad är churnen nere på noll (0) igen.
Vi ser nu positiva tendenser på att konjunkturen kan börja vända uppåt. Våra kunders netto avseende antalet nya medarbetare minus antalet medarbetare som slutar är under det första kvartalet neutralt, en klar förbättring jämfört med hur det såg ut under 2023 då många företag minskade sina personalstyrkor. Vi har redan under det första kvartalet välkomnat 37 nya kunder och vi fortsätter att växa vår rekordstora säljpipe med intresserade kunder. Detta samtidigt som vi fortsatt har förbättrat bruttolönsamheten samt tecknat fler nya avtal vilket gör att våra kontrakterade återkommande intäkter på årsbasis ökar (Contracted Annual Recurring Revenues – ”CARR”).
Från och med årets första kvartal rapporterar vi nu det nya nyckeltalet CARR, som vi tycker speglar våra intäkter på ett mer rättvisande sätt än antalet användare. Detta då intäkten per anställd skiljer sig ganska mycket beroende på vilken produkt kunden har, samt att vi med CARR även fångar värdet från nya kontrakterade kunder och eventuell churn. För kvartalet uppgick CARR till 84,8 miljoner kronor (79,5), en ökning med 6,7% jämfört med utgången av första kvartalet 2023.
På bruttonivå ökar vi lönsamheten till 19,5 miljoner kronor (18,8) då vi når 84,3% i bruttomarginal. Detta är främst ett resultat av fortsatta effektivitetsförbättringar av produktionsrelaterade kostnader. EBITDA uppgick till 2 miljoner kronor (2,5), en minskning som i huvudsak beror på att personalkostnaderna var aningen högre under
det här kvartalet jämfört med föregående år då det fanns vissa vakanser.
Vi arbetar fortsatt med hög intensitet med att på olika sätt vinna nya kunder för att kunna dra fördel av den mycket skalbara lönsamheten i vår affärsmodell. Som vi tidigare nämnt inledde vi under slutet på hösten ett samarbete även med den tredje rikstäckande och marknadsledande företagshälsovårdsleverantören Falck (fd Previa). Det har redan under det första kvartalet medfört att vi kunnat vinna tillbaka Botkyrka kommun som kund. Parallellt ser vi att det finns möjligheter att växa vår kundbas även genom andra typer av samarbeten, och därför arbetar vi nu strategiskt för att etablera fler samarbetspartners. I april, efter kvartalets utgång, kunde vi meddela att vi påbörjat
samarbeten med affärssystemleverantörerna Fortnox och 24SevenOffice.
Genom vårt samarbete med Fortnox, som har mer än 500 000 kunder, har vår Hälsoplattform med AI lanserats på deras marknadsplats. Plattformen har därmed blivit tillgänglig för deras företagskunder, som i huvudsak är relativt små. Att vår Hälsoplattform finns på Fortnox marknadsplats gör det enkelt för deras kunder att beställa och aktivera vårt produkterbjudande. Något som vi tror över tid kommer att öka våra möjligheter till kundanskaffning av mindre företag – ett segment som vi historiskt sett inte har adresserat. Dessutom förväntar vi oss att det ger exponering mot företag som ännu inte känner till vårt erbjudande.
Partnerskapet med 24SevenOffice innebär samtidigt att de får möjlighet att erbjuda vår Hälsoplattform med AI till sina kunder i Danmark. Detta tror vi har möjlighet att få igång den danska marknaden, men också ge oss goda möjligheter att på sikt, tillsammans med dem, nå nya potentiella kunder även på deras andra marknader Norge och Sverige.
Vi kommer framledes att fortsätta undersöka olika typer av partnersamarbeten, som vi tror kan öka vår synlighet och våra förutsättningar för att växa vår kundbas ytterligare. Den höga intensitet som vi har i vårt säljarbete, där vår säljpipe nu är ännu större än den rekordnivå vi var på vid årsskiftet, kommer vi att fortsätta med. Jag är övertygad om att vi i takt med att konjunkturen börjar ljusna kommer kunna attrahera fler kunder och bidra till att förbättra medarbetarhälsan hos fler företag i samhället.
Med stor ödmjukhet inför resten av 2024, ser jag fram emot att ihärdigt fortsätta vårt arbete med att tillgängliggöra vår Hälsoplattform med AI för fler företag och anställda. Tillsammans med våra kunder och partners skapar vi en bättre medarbetarhälsa och minskad sjukfrånvaro i samhället.
Delårsrapporten för det första kvartalet 2024 finns publicerad på bolagets hemsida under https://www.medhelp.se/investerare/rapporter-och-presentationer/ tillsammans med övriga finansiella rapporter.