Lucky Kat presenterar Metafy - samarbetspartner för att ta Kumo till konsumentmarknaden
Fragbite Group AB:s (publ) (”Fragbite Group” eller ”Bolaget”) dotterbolag Lucky Kat har licensierat varumärket Kumo för tillverkning och distribution av konsumentprodukter. Licenstagare är Metafy, ett IP-utvecklingsbolag som specialiserat sig på att kombinera handel i massmarknadskanaler och onlinekanaler med blockchain-baserade fysiska produkter. Metafy är ett dotterbolag till licensieringsgruppen JCorp, vilken har ett globalt distributionsnätverk som inkluderar återförsäljare som Walmart, Target, Costco, Amazon, Toys R Us med flera. De första Kumo-produkterna med inbyggda web3-komponenter kommer lanseras under första kvartalet 2025, marknadsföring inleds under kommande månad.
Lucky Kat och Metafy har tecknat avtal om licensiering av varumärket Kumo för fysiska konsumentprodukter. Kumo lanserades framgångsrikt som en NFT-kollektion i september 2024 och sålde slut på under 40 minuter, kollektionen har sedan dess legat högt på listorna i termer av handel samt haft en stadig tillväxt av följare i sociala kanaler. Licensavtalet omfattar att Metafy tillverkar, kommersialiserar och distribuerar Kumo-märkta leksaker, SMART-leksaker, kläder och accessoarer, och med det lyfter Kumo till nästa tillväxtfas. Metafy är baserat i Montreal, Kanada, och har expertis i att skapa innovativa konsumentprodukter genom att tillämpa fördelarna med blockchain-teknik på såväl redan väletablerade som växande IPn. Metafy är ett nyligen bildat dotterbolag till JCorp, en licensieringsgrupp med över 60 år i marknaden. Metafys erfarna team har arbetat med framgångsrika moderna produktvarumärken som till exempel Pudgy Penguins.
”Det Lucky Kat har lyckats uppnå genom sitt enhetliga ekosystem av spel byggda på blockkedjeteknik gör dem unikt positionerade för att omdefiniera brytpunkten mellan digitala tillgångar, spelupplevelser och verklig nytta, med Kumo som det perfekta förkroppsligandet av denna strategi. Vi är så glada att kunna utvidga Metafys vision om aktiverade produkter till en rad olika produktlinjer som kommer finnas tillgängliga i såväl Kumos som Lucky Kats ekosystem, med början i tydligt definierade, NFC-aktiverade samlarobjekt. Detta samarbete kommer ge spelare möjlighet att se sina digitala tillgångar komma till liv i den fysiska världen, vilket skapar en helt uppkopplad upplevelse som låser upp nya nivåer av engagemang och värde samt banar väg för nästa generation kryptokonsumenter,” säger Cole Gurman, VD och grundare, Metafy.
Om produkterna
I nära samarbete med Lucky Kat kommer Metafy att skapa hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller fördelar i $KOBANs ekosystem. En första exklusiv kollektion av Kumo-märkta gosedjur kommer att lanseras under första kvartalet 2025, lanseringen föregås av en marknadsföringskampanj som startar inför julen 2024. Parterna planerar att inkludera förköp eller möjlighet att förboka produkter som en del av marknadsföringskampanjen. Kollektionen kommer att kombinera fysiska produkter med blockchain-baserade, digitala komponenter som ger konsumentmarknaden tillgång till Kumos digitala värld samt Lucky Kats web3-spel via QR-koder och NFC-chip.
Go-to market-strategi
Samarbetet kommer att dra nytta av Metafys expertis inom att driva intäkter från varumärken i både traditionella och web3-kommersiella landskap, samt utnyttja kraften i JCorps väletablerade distributionsnätverk inom såväl elektronisk detaljhandel som klassiska detaljhandelskanaler. Försäljningen kommer att förstärkas ytterligare genom aktivering av de communities av spelare och ägare av digitala tillgångar som är knutna till Kumo, Panzerdogs och Cosmocadia, samt via Lucky Kats och Fragbite Groups sociala mediekanaler. Kumo-produkter väntas driva intresse för Kumos NFT:er och vice versa.
Intäkter
Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och förväntas också ge intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5% för Bolaget.
”Marknadens gensvar på NFT-kollektionen har tydligt visat att Kumo som varmärke har potential, och vi är mycket glada över att kunna ta Kumo vidare på en väg som väldigt få web3-varumärken har färdats på tidigare. Vi har förmånen att samarbeta med Metafy, som inte bara har bred erfarenhet av licensiering och marknadsföring av konsumentprodukter, utan också är den perfekta partnern för oss eftersom de likt vi verkar i web3-miljön. Vi får möjligheten att skapa en hävstångseffekt genom att kombinera Lucky Kats communities med Metafys expertis samt distributionskanaler och med det etablera Kumo som välkänt varumärke hos traditionella målgrupper”, säger Zara Zamani, VD, Lucky Kat och styrelseledamot, Fragbite Group.
Om Metafy:
Metafy är en typisk enhörning - expertis, erfarenhet och ambition har samlats på en plats för att ta vara på de möjligheter som marknadens övergång från web2 till web3 erbjuder. Metafy kombinerar på ett unikt sätt tillgångar med rötter i den analoga världen av utveckling och produktion av licensierade konsumentprodukter för massmarknad och onlinehandel, med den digitala världen av blockchain och tokenisering av fysiska tillgångar (RWA = real-world asset tokenisation). Metafy är ett IP-hus i namn och funktion, som utformar och implementerar planer för kundengagemang och intäktsgenerering från varumärken, och som utnyttjar de punkter där dessa världar överlappar varandra. Metafy-teamet har tagit produkter till marknaden för moderna varumärken som SOMO, Creepz och Pudgy Penguins. För mer information om Metafy: LINK
Metafy är baserat i Kanada och är ett helägt dotterbolag till JCorp, som i över 60 år har licensierat och utvecklat kläder och andra fysiska produkter, under egna och tredje parts varumärken, för distribution via återförsäljare och konsumenter över hela världen. JCorp samarbetar med några av de största detaljhandlarna i Nordamerika så som Walmart, Target och Costco samt globala kedjor som Amazon och Toys R Us. För mer information om JCorp: LINK