Kvartalsrapport januari-juni 2024
Kvartalet har till stor del präglats av beskedet från Trafikverket om förnyat förtroende att bedriva Gotlandstrafiken 2027–2035, samt att vi förvärvat en linje mellan Köpenhamn och Oslo för cirka 400 MDKK. Affären etablerar oss i ytterligare två nordiska länder och är en tydlig inriktning för vår expansiva strategi. Resultatet påverkas positivt av ökade passagerarvolymer i Gotlandstrafiken och lägre drivmedelspriser.
Kvartalet april-juni 2024
- Intäkterna uppgick till 604,1 MSEK (564,2). Kostnaderna uppgick till -562,4 MSEK (-555,9). Förändringarna jämfört med föregående år är främst en följd av utförda tjänster för Gotland Alandia Cruises, som påverkar både intäkter och kostnader samt högre intäkter i Gotlandstrafiken.
- Justerat rörelseresultat uppgick till 27,3 MSEK (8,3) motsvarande 10,9 SEK (3,3) per aktie. Förbättringen beror framför allt på stärkt resultat i Gotlandstrafiken. Resultatet påverkas även fortsatt negativt av vår andel i Gotland Alandia Cruises.
- Realisationsresultatet från försäljning av fartyg uppgick netto till 0,0 MSEK (291,7).
- Finansnettot uppgick till 39,7 MSEK (98,8) vilket påverkats positivt av högre ränteintäkter men negativt av valutakursförändringar.
- Resultatet efter skatt inklusive rearesultat vid försäljningar uppgick till 55,1 MSEK (326,0) motsvarande 22,0 SEK (130,4) per aktie.
Perioden januari-juni 2024
- Intäkterna uppgick till 989,0 MSEK (927,1). Kostnaderna uppgick till -982,1 MSEK (-981,7).
- Intäkterna och kostnaderna har påverkats av utförda tjänster för Gotland Alandia Cruises och den avvecklade verksamheten inom produkttank. Samtidigt har högre intäkter i Gotlandstrafiken samt lägre drivmedelskostnader haft en positiv påverkan.
- Justerat rörelseresultat uppgick till -39,4 MSEK (-54,6) motsvarande -15,8 SEK (-21,8) per aktie. Förbättringen beror framför allt på stärkt resultat i Gotlandstrafiken men är negativt påverkat av etableringskostnader från vår andel i Gotland Alandia Cruises.
- Reavinster vid försäljning av fartyg uppgick netto till 0,0 MSEK (261,2).
- Finansnettot uppgick till 162,4 MSEK (120,6) till följd av stigande räntor och ökade placeringar på penningmarknaden samt i likhet med föregående år positiva valutakurseffekter.
- Resultatet efter skatt inklusive reavinster vid försäljningar uppgick till 92,3 MSEK (255,9) motsvarande 36,9 SEK (102,4) per aktie.
Väsentliga händelser under kvartalet
- 10 juni meddelades att Gotlandsbolaget köper DFDS linje mellan Oslo-Fredrikshavn-Köpenhamn för cirka 400 MDKK. I köpet ingår två kryssningsfärjor och en verksamhet med cirka 800 anställda.
- Årsstämman den 11 juni beslutade om omval av styrelseledamöterna Björn Nilsson, Eric D. Nilsson, Lars Wedenborn, Jonas Åman, Carl-Johan Hagman och Ann-Marie Åström. Styrelsen valde Ann-Marie Åström till ordförande och Björn Nilsson till vice ordförande.
- Den 24 juni meddelade Trafikverket att Gotlandsbolaget och dess dotterbolag fått förnyat förtroende att bedriva den upphandlade Gotlandstrafiken under nästa trafikperiod 2027–2035.
Kommentar från vd
Förnyat förtroende att bedriva Gotlandstrafiken
I slutet av juni fick vi besked om förnyat förtroende att bedriva Gotlandstrafiken under 2027-2035, med option på ytterligare två år. Upphandlingen skedde i full konkurrens i hela EU, och vi är mycket glada och stolta över beskedet. För att konkurrensmässigt kunna bemöta de skilda förutsättningar som idag råder i Europa, bygger det vinnande anbudet på svensk flagg och svensk besättning med svenska kollektivavtal, och ett danskt dotterbolag som kommer att ansvara för ekonomisk och strategisk ledning.
För de flesta av våra medarbetare i Destination Gotland innebär det danska dotterbolagets ansvar för ekonomisk och strategisk ledning små förändringar i det dagliga, så även för våra passagerare. Men det är en viktig strategisk fråga, för oss och för Sverige. Regeringen arbetar med att utveckla den svenska tonnageskatten vilket skulle kunna innebära att svensk sjöfart får jämlika villkor med internationella rederier. Gotlandsbolaget ser med tillförsikt på möjligheten att Gotlandstrafiken i sin helhet kommer att inkluderas i det utvecklade svenska skattesystemet. Om regeringen fattar detta beslut, planerar vi att placera även ansvaret för ekonomisk och strategisk ledning för Gotlandstrafiken på Gotland. Men det brådskar – besked behövs under 2025 för att en av Sveriges mest strategiskt viktiga färjelinjer helt och hållet ska drivas från Sverige – så som sig bör.
Ökade passagerarvolymer och lägre drivmedelspriser
I kvartalsrapporten för januari-mars såg vi en påskeffekt, där resandet påverkades av att påsken låg tidigt. Trots att påsken, årets första stora resehelg, inföll under föregående kvartal, så har vi positiv utveckling av antalet resenärer under april-juni. Almedalsveckan inföll för andra året under juni, vilket bidrar till ökade passagerarvolymer under sommarens första månad.
Det justerade rörelseresultat för kvartalet uppgick till 27,3 MSEK (8,3) vilket är en tydlig förbättring. Perioden januari-juni visar som väntat ett negativt justerat rörelseresultat på -39,4 MSEK, vilket är förbättrat jämfört med 2023 års -54,6 MSEK.
Det förbättrade rörelseresultatet beror framför allt på stärkt resultat i Gotlandstrafiken. Resultatet påverkas dock fortsatt negativt av etableringskostnader från vår andel i Gotland Alandia Cruises.
Gotland Alandia Cruises hade premiär med kryssningsfartyget Birka Gotland i mars. Efter en något trög uppstart avseende beläggningsgrad, ser vi en positiv inledning på sommaren. Kryssningarna till Visby har god beläggning och skapar möjlighet för fler att besöka och upptäcka Gotland. Nu pågår förberedelserna inför hösten för fullt, med utvecklade upplevelser ombord.
Med Norden som marknad
I juni meddelade vi att vi köper DFDS linje mellan Köpenhamn och Oslo. Det är glädjande att efter att de senaste åren till stor del fokuserat på renodling och försäljningar, nu ta ett tydligt steg framåt i Gotlandsbolagets tillväxt. Affären är en del i vår strategi att expandera inom passagerarsjöfart och besöksnäring. Efter Birka Gotlands premiär, trafikerar vi dagligen Stockholm-Mariehamn, och köpet av den nya linjen innebär att vi kommer att trafikera ytterligare två nordiska huvudstäder.
I förvärvet av linjen ingår två kryssningsfärjor samt en verksamhet med cirka 800 medarbetare till sjöss och på land. Linjen erbjuder kryssningar mellan Köpenhamn och Oslo, och hade cirka 700 000 resenärer 2023. Det är en verksamhet som fungerar väl idag, men vi ser stor utvecklingspotential och kommer att utveckla produkten och erbjudandet ytterligare. Just nu pågår ett intensivt arbete inför övertagandet av verksamheten under hösten.
Även på land ser vi framåt, och arbetar med expansionsplaner för våra boendeanläggningar på Gotland, samt fortsätter fördjupa vårt engagemang inom energi och teknik.
Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget