Inwido: God motståndskraft i utmanande marknader
Första kvartalet 2024 präglas av fortsatt utmanande marknader, främst inom nybyggnation i Sverige och Finland, vilket har påverkat såväl försäljningen som orderingången. Konsumenter är fortsatt avvaktande, samtidigt som det finns tecken på återhämtning framförallt inom affärs-område e-Commerce som är Inwidos mest konsumentnära verksamhet, samt i Danmark där räntor och inflation gått ner och huspriserna ökar.
"De lägre volymerna har delvis kompenserats av minskade produktionskostnader och genomförda besparingar av fasta kostnader i affärsenheterna. Samtidigt som kostnaderna behöver minska när volymerna går ner, är det viktigt att behålla kompetensen och kraften i verksamheterna för att kunna vara aktiva när fönstersäsongen nu står för dörren", säger Fredrik Meuller, Inwidos nytillträdde VD och koncernchef.
Nettoomsättningen minskade med 14 procent (-21 procent organiskt) jämfört med motsvarande period föregående år, till 1 811 MSEK (2 095), operationell EBITA minskade till 91 MSEK (168) och den operationella EBITA-marginalen blev 5,0 procent (8,0), i det säsongsmässigt svaga första kvartalet.
"Även om vi just nu upplever kraftiga volymtapp inom nybyggnationsmarknaden i Norden så är utsikterna på lite längre sikt positiva och den gröna omställningen driver tillväxt. Jag upplever att vi är väl positionerade för gynnsamma långsiktiga trender som energieffektivitet och hållbarhet," säger Fredrik Meuller och fortsätter: "Det är med tillförsikt, ödmjukhet och stort engagemang jag nu antar uppdraget som VD och koncernchef för Inwido. Vi har en spännande resa framför oss där vi bygger för att nå vårt långsiktiga mål om en omsättning på SEK 20 miljarder 2030 med lönsamhet i linje med målet för avkastning på operativt kapital över 15 procent."