Integrum AB: Ökat kommersiellt fokus leder till återhämtning av Steg 1 operationer i USA
Andra kvartalet 2024/25 (augusti - oktober)
- Nettoomsättningen uppgick till 21,8 (27,6) MSEK, vilket är en minskning med 21,0 % jämfört med motsvarande period föregående år. Tillväxten på USA-marknaden och i övriga världen var -23 % respektive -14 % jämfört med motsvarande period föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till -11,3 (6,5) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -10,5 MSEK exklusive valutaeffekter på -0,8 MSEK, varav merparten är orealiserade interna kundfordringar.
- Resultatet efter skatt uppgick till -8,9 (3,9) MSEK, vilket gav ett resultat per aktie om -0,46 (-0,22) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9,5 (6,8) MSEK, förändringen i rörelsekapitalet till 1,0 (-1,2) MSEK och investeringsverksamheten till -3,3 (-2,0). Det totala kassaflödet var -12,0 (3,4) MSEK. Likvida medel uppgick per 31 oktober 2024 till 34,1 (33,3) MSEK, exklusive 31,6 MSEK i kundfordringar.
Väsentliga händelser under kvartalet
- Styrelsen tillkännagav att Scott Flora, styrelseledamot sedan 2023, utsetts till tillförordnad VD i Integrum AB sedan Rickard Brånemark lämnat denna roll och utsetts till Chief Scientific Advisor.
- Det första ingreppet med OPRA®-implantatsystemet genomfördes i Storbritannien.
- Ty Hanners utsågs till försäljningschef i USA, med fokus på att utöka produktutbudet för OPRA-kirurgisystemet till amputerade.
1 maj 2024 - 31 oktober 2024 (6 månader)
- Nettoomsättningen uppgick till 40,2 (48,0) MSEK, en minskning med 16,1 % jämfört med motsvarande period föregående år. Tillväxten på USA-marknaden och i övriga världen var -11,4 % respektive -16,5 % jämfört med motsvarande period föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till -23,2 (3,5) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till -21,1 MSEK exklusive valutaeffekter på -2,1 MSEK, varav merparten är orealiserade interna kundfordringar.
- Resultatet efter skatt uppgick till -18,4 (1,0) MSEK, vilket gav ett resultat per aktie om -0,95 (0,06) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -20,0 (4,2) MSEK. Det totala kassaflödet var 17,2 (-8,6) MSEK.
Väsentliga händelser under året
- Integrum genomförde en emission av 961 539 nya B-aktier till en teckningskurs om 52 kronor per aktie och fick därigenom en emissionslikvid om cirka 50 MSEK.
- För att finansiera sina kundfordringar har bolaget nått en överenskommelse om en lånefacilitet för ett så kallat trade term loan om cirka 24 MSEK.
- Integrum tillkännagav att bolaget har erhållit marknadsgodkännande för implantatsystemet OPRA® i Israel.
VD har ordet
Vilka otroliga första månader jag har haft som tillförordnad VD för Integrum. Jag är verkligen imponerad av teamets engagemang för att förbättra de amputerades liv med vårt banbrytande implantatsystem OPRA®, en skelettförankrad protes.
Finansiella resultat under kvartalet och under perioden maj-oktober 2024
Intäkterna uppgick till 21,7 (27,6) MSEK under kvartalet, en minskning med -21 %. Denna minskning är hänförlig till starka jämförelsetal under föregående år som delvis avser försäljning av ett startset till en distributör i Turkiet. Den sekventiella tillväxten var 18 % jämfört med föregående kvartal. Tillväxten berodde främst på ett ökat antal steg 1-operationer och Axor-försäljning. För perioden maj-oktober uppgick intäkterna till 40,2 (48,0) MSEK. Rörelseresultatet uppgick till 11,295 (6,454) KSEK i kvartalet och till -23,280 (3,529) KSEK för perioden maj-oktober.
Säljstyrkans produktivitet
USA-marknaden för steg 1-operationer, en titanfixtur med Biohelix-yta, har upplevt en stark ökning i antal jämfört med första kvartalet 2024/25. Denna framgång beror på att vi har haft en fokuserad pipeline-hantering och ett effektivt utförande. Vårt säljteam har prioriterat ekosystemsutbildningar för certifierade ortopedingenjörer och protesexperter samtidigt som vi har engagerat oss mycket i kontakten med patienterna samt gett kirurgerna ett starkt stöd. Vi har använt oss av en strategi som involverar hela företaget, från VD till säljteam, där vi inriktar oss på att noggrant följa patienternas resa för att se till att de på ett smidigt sätt passerar varje viktigt steg på väg mot operation. Något annat vi har prioriterat är att utveckla strategiska färdplaner tillsammans med två betydande sjukhuspartner i USA och två i Europa för att upprätta Integrums kompetenscentrum. Så snart dessa planer är på plats kommer vi att kunna lansera fler centrum snabbare och med större precision. Dessa insatser främjar ett ännu bredare genomslag för våra kirurgiska lösningar. För att ytterligare stärka vår marknadsnärvaro har Integrum även utökat sitt team med en försäljningschef som har omfattande erfarenhet av ortopedi och protetik.
On label-användning i USA
Implantatsystemet OPRA®, avsett för personer som är amputerade ovanför knäleden, har i USA ett PMA-godkännande (premarket approval) från FDA, vilket är den striktaste processen för ett godkännande av medicintekniska produkter i USA. Vårt nya marknadsföringsteam i USA vässar produktens konkurrensfördel i förhållande till de alternativ som saknar PMA-godkännande. Vi försöker få sjukvårdspersonal att förstå hur viktigt det är för patientsäkerheten och regelefterlevnaden att använda produkter som är PMA-godkända. Integrum har samarbetat med över 30 ledande sjukhussystem i USA, som ger patienterna tillgång till erfarna kliniska team och ett flertal kirurgicentrum. I USA inriktar vi oss i nästa steg på att penetrera marknaden för OPRA:s system för Femur samt att som parallellt spår fortsätta med PMA-processen för Humerussystemet. De pågående insatserna för att informera betalare och sjukhus i USA om det ekonomiska värdet av implantatsystemet OPRA® stöder vår varaktiga, långsiktiga tillväxtstrategi.
Portfölj- och produktlansering i Storbritannien och USA
Nyligen lanserades systemen för Femur och Humerus i Storbritannien, vilket utgör en betydande milstolpe för vår portfölj. Systemet erhöll regulatoriskt godkännande detta kvartal, och de första fallen fokuserar på nyckelsjukhus. I USA lanserade vi nya AXOR för protesutprovning, vilken är godkänd för ekonomisk ersättning från Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS).
Integrum deltog också i Orthopedic Trauma Associations första symposium någonsin om osseointegration, vilket än en gång vittnar om vårt engagemang för att utveckla den ortopediska traumaexpertisen.
Vårt FoU-team har granskat och prioriterat projekt baserat på deras marknadspotential och intäktspåverkan så att de är i linje med våra strategiska mål. Våra prioriterade marknader är USA, Tyskland, Österrike och Storbritannien.
Skapar värde för aktieägarna
Vår strategi inriktas på några få kritiska prioriteringar som är avgörande för att lyckas på marknaden i USA: öka effektiviteten och resultaten i försäljningsarbetet, stärka ledarskapet och utöka vår portfölj. Vi strävar efter att stärka vår konkurrensfördel och upprätthålla vår ledande marknadsposition genom att växa inom nya kundsegment samt att fördjupa kärnan av de strategiskt viktiga medicinska specialisterna. Vi har inlett ett internt program för att motivera och utbilda anställda i att hitta och genomföra initiativ för kostnadsbesparingar. Till stöd för detta har vi upprättat tydliga mål för anställda, där marknadspenetration för implantatsystemet OPRA® prioriteras. Denna riktade strategi lägger grunden för långsiktig, varaktig framgång och förbereder arbetet för nästa VD.
Mölndal den 4 december 2024
Scott Flora
Verkställande direktör
Rapporten finns via följande länk:
https://integrum.se/investor-relations/financial-reports-calendar/
Denna information är sådan som Integrum AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-04 07:00 CET.