FSport AB (publ): Delårsrapport juli-september 2024
Det tredje kvartalet för FSport (”Bolaget”) präglades av framtidsplanering samt övergången till slutfasen av ett omfattande kostnadsbesparingsprogram. Nya samarbeten och förvärv förbereder för en kommande expansion på nya marknader, och bättre positionering på befintliga. Företrädesemissionen, vars teckningsperiod avslutades vid föregående kvartals utgång, stärker Bolagets expansions- och marknadsföringsmöjligheter.
JULI - SEPTEMBER 2024
- Nettoomsättning uppgick till 706 TSEK (711).
- Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) uppgick till -340 TSEK (-848).
- Engångskostnader om -191 TSEK, som är kopplade till företrädesemissionen, belastar eget kapital.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 080 TSEK (-1 709).
- Resultat efter skatt uppgick till -1 080 TSEK (-1 709).
- Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,04).
JANUARI - SEPTEMBER 2024
- Nettoomsättning uppgick till 2 584 TSEK (2 273).
- Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) uppgick till -1 270 TSEK (-3 913).
- Engångskostnader om -356 TSEK, som är kopplade till företrädesemissionen, belastar eget kapital.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 733 TSEK (-6 496).
- Resultat efter skatt uppgick till -3 733 TSEK (-6 496).
- Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (-0,21).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JULI - SEPTEMBER 2024
- Företrädesemissionen slutförs vilket tillför kassan cirka 2,9 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
- Bolaget ingår strategiskt samarbete med Magnus Bråth, ledande specialist inom SEO, om utveckling av Bolagets räckvidd och exponering på sökmotorer.
- Bolaget förvärvar inkråmet Fans48, en webbtjänst där fotbollsfans enkelt kan följa sina klubbar.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Bolaget beslutar om kvittningsemissioner på 8 750 000 aktier för SEO-samarbete och förvärv av Fans48.
VD HAR ORDET
Kära FSportare,
Vi ser tillbaka i dag på ett kvartal med nyförvärv, mediaförändringar och strategiskt marknadsföringsarbete — och framför allt: ett kvartal där bolaget kunnat fokusera ordentligt på framtiden för första gången på länge.
Jag avslutade mitt förra VD-ord med optimism, ivrig att få ta itu med nästkommande kvartal och framför allt att kunna utvärdera igen i dag. Min stora förhoppning var att inleda den större satsning på våra mediaportaler som vi velat göra länge nu, men som lika länge fått åsidosättas lite grann.
För två år sedan hade vi mängder av goda idéer, men fokus behövde ligga på andra produkter. För ett år sedan började vi sjösätta planer och features, men var tvungna att fokusera på det stålbad företaget då fortfarande var mitt uppe i. Sedan i somras finns det dock inga ursäkter för att inte kavla upp ärmarna och ösa kärlek över siterna.
Iterativa förbättringar
I princip alla områden är i dag välfungerande: textcontent och videoströmmar, design och layout, sälj och marknad, kodbas och bakomliggande infrastruktur. Det är förstås i sig positivt, men att vi är glada för det får inte betyda att vi är nöjda med det. Det är så en produkt stagnerar. Därför betar vi nu av aggressiva men realistiska roadmaps, med mål ämnade att skapa bättre plattformar som säljer mer.
Här ska man ha i åtanke att våra produkter är mycket omfattande och välbeprövade. Det innebär att vi inte behöver bygga något stort och nytt från scratch, utan låter oss i stället göra små förändringar av och till under arbetets gång. Vi rullar just nu ut sådana putsdetaljer successivt.
Lovande SEO-samarbete
Med ovan sagt är jag ofantligt glad — men, märk väl, inte nöjd — över att vi trots allt kunnat presentera något stort och nytt i form av två mycket viktiga nyheter under kvartalet.
Först ut var samarbetet med Magnus Bråth, en av Sveriges absolut ledande experter inom sökmotoroptimering. För tjänster som våra, där levebrödet stipuleras utifrån förmågan att slussa nya slutkunder vidare till önskvärd destination, är synlighet på de sökplattformar potentiella användare frekventerar A och O — i synnerhet på en i högsta grad konkurrensutsatt marknad.
Magnus kommer att utgöra en viktig pusselbit i vår långsiktiga strategi framåt, och jag ser fram emot att se vilka effekter det kan få över tid.
Ny tjänst för fotbollsfans
Min personliga bakgrund är som programmerare och språkteknolog, inom områden som datoriserade översättningar, generativt content, neurala nätverk och AI med mera. Jag är också hängiven sportfanatiker, och började en gång lära mig koda för att kunna automatisera poängräkning till fantasyligor. Därför bultar mitt hjärta lite extra för den produkt vi nu köpt in, som utgör ett veritabelt smörgåsbord av möjligheter — på en tekniskt välkrattad grund.
Fans48, som tjänsten heter, är en sida av fotbollsfans för fotbollsfans där ens favoritklubb hela tiden står i fokus, och där dragningen till det egna laget genomsyrar såväl design som innehåll.
Ur ett bolagsperspektiv är samtidigt det mest intressanta med Fans48 egentligen inte användarupplevelsen, även om den också är viktig, utan att vi här har en produkt som från dag ett utvecklats med skalbarhet och lokalisering som högsta prio. Vi får ett sätt att effektivt ta oss utanför Sverige, och kan enkelt lägga till fler språk, ligor, sporter med mera på sikt. Jag ser fram emot vår planerade release i skarpt läge under Q1 2025.
Sammanfattningsvis
Jag har lovat att sluta älta kostnadsbesparingar i varje VD-ord. Därför nöjer jag mig med att nämna att de sista större åtgärderna når full effekt under Q4, vilket innebär att det egentligen är först efter Q1 nästa år som det går att göra en rättvis jämförelse.
I slutänden är det svarta siffror som räknas, och vi är inte riktigt där än — men vi närmar oss. Med allt vi gör just nu, och med allt jag gått igenom i spalterna ovan, är jag helt övertygad om att företaget är på väg att komma på rätt köl.
Helsingborg 28 november 2024
Joel Hinz, VD FSport AB (publ)
Finansiella rapporter
fsportgroup.se