Ferronordic AB: Ferronordic beslutar om nya finansiella mål och utdelningspolicy
Ferronordic har beslutat om nya finansiella mål och utdelningspolicy för Koncernen. De nya finansiella målen tar hänsyn till den långsiktiga potentialen för tillväxt, lönsamhet och kassaflöden i Ferronordics nuvarande affärsprofil, inklusive dess expansion till USA.
I november 2023 förvärvade Ferronordic bolaget Rudd Equipment Company i USA. Förvärvet förändrade i betydande omfattning Ferronordics verksamhet och balansräkning. Under 6M 2024 bidrog den amerikanska verksamheten med 62% av Koncernens omsättning, medan Tyskland och Kazakstan stod för 34% respektive 4%. Den 30 juni utgjorde den amerikanska verksamheten 60% av Koncernens tillgångar, medan Tyskland och Kazakstan utgjorde 32% respektive 5%. Ferronordic ser möjligheter för lönsam tilväxt på sina huvudmarknader.
Ferronordics nya finansiella mål återspeglar Ferronordics nuvarande verksamhetsprofil och dess strategiska inriktning för 2024-2029 på organisk[1] basis:- Fördubbla omsättningen för 2024[2] på sina nuvarande marknader till 2029
- Rörelsemarginal över 6%
- Nettoskuld/EBITDA under 3 gånger (över en konjunkturcykel)
- Ledande position på marknaden för anläggningsmaskiner och lastbilar
- Geografisk expansion
- Expansion till närliggande affärsområden
- Utveckling av hållbara transporttjänster
- Branschledande digitala system för service och försäljning
- Absorption[3] från eftermarknadsaffären på minst 1,0 x
Styrelsen har också sett över Ferronordics utdelningspolicy. Enligt den nya policyn ska ambitionen för bolaget vara att betala minst 50% av nettoresultatet om nettoskulden/EBITDA är mindre än 1,0x, efter betalning av utdelning, och att betala minst 25% om nettoskulden/EBITDA är mer än 1.0x. Styrelsen kommer att ta hänsyn till flera faktorer när den föreslår utdelning, inklusive legala krav, bolagsordningen, Koncernens expansionsmöjligheter, dess finansiella ställning och övriga investeringsbehov.
1. Ferronordics omsättning under 6M 2024 x 2 används som bas för tillväxt
2. Nuvarande marknader definieras som Ferronordics nuvarande (Q2 2024) försäljningsområde i USA, Tyskland och Kazakstan. Det omfattar även expansion till nya varumärken och produkter samt utbyggnad av vårt nätverk i och i direkt anslutning till vårt nuvarande område
3. Procentandel fasta kostnader som täcks av bruttovinst från aftermarknadsaffären
______________________________________________
Denna information är sådan information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och SFS lag om värdepappersmarknaden (2007:528). Informationen lämnades för offentliggörande den 1 oktober 2024, 19:15 CET.