Ferroamp presenterar nya finansiella mål
Efter slutförd kostnadsreduktion och strategisk översyn har Ferroamps styrelse beslutat om ny strategi med plan för återkommande intäkter och nya finansiella mål för bolaget.
Beslutet tas mot bakgrund av senaste årets svaga marknadsutveckling och omstrukturering av verksamheten. Det besparingsprogram som aviserades i samband med delårsrapporten den 7 november är nu slutfört och får full effekt under andra kvartalet 2025. Detta innebär att bolaget halverar OPEX från cirka 40 MSEK/kvartal (Q3 2024) till cirka 20 MSEK/kvartal (Q2 2025). Utifrån denna nya kostnadsnivå är bedömningen att ett positivt EBITDA uppnås vid en omsättning på 45-50 MSEK/kvartal. Positivt operationellt kassaflöde uppnås redan vid 30-40 MSEK/kvartal.
De nya finansiella målen
Kortsiktigt mål för 2025: Ett positivt operativt kassaflöde under första halvåret och positivt EBITDA månadsvis under andra halvåret.
Långsiktigt mål (3-5 år): Nettoomsättning på 1 miljard med EBIT över 10%.
Strategin för att nå de finansiella målen:
i. Öppna nya säljkanaler genom partnerskap med ledande installatörer i Sverige och på sikt internationellt.
ii. Utöka och stötta försäljning i befintliga säljkanaler.
iii. Utveckla affärsmodellen för att skapa återkommande intäkter från den installerade basen, både genom egen utveckling och genom partnerskap med andra aktörer vilka kan skapa tilläggstjänster via Ferroamp-systemets öppna API:er.
– Flera stora installatörer vill ersätta icke-europeiska lösningar med det bästa systemet på marknaden. Ferroamp ligger långt fram bland annat vad gäller stödtjänster och har datalagring inom EU. Det finns flera långt gångna diskussioner som kan innebära start av leveranser redan under första kvartalet, säger Kent Jonsson, VD för Ferroamp.
Ferroamp har under året inlett samarbete med flera starka partners i utvecklandet och försäljningen av tjänster för bland annat flexibilitet och optimering. En styrka med Ferroamp-systemet är möjligheten att löpande uppdatera mjukvaran "over-the-air" så att både nya och befintliga kunder kan ta del av nya tjänster. Kunderna kan därmed välja att addera just de tjänster som ger värde och uppfyller deras specifika behov.
– Återhämtningen i marknaden dröjer några kvartal längre än vad vi tidigare bedömt. Nu har vi en kostnadsnivå anpassad till en svag marknad med långsam återhämtning och har effektiviserat vårt arbetssätt. Långsiktigt är marknaden mycket intressant och vår produkt är väl anpassad för de utmaningar och möjligheter som elektrifieringen av samhället för med sig, säger Kent Jonsson, VD för Ferroamp.
Legal disclaimer
Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 december 2024 klockan 08.00.
Kontakter
- Kent Jonsson, CEO, kent.jonsson@ferroamp.se
Om Ferroamp AB (publ)
Ferroamp AB (publ) är ett svenskt greentech-bolag med inriktning på energi- och effektoptimering av fastigheter. Ferroamps intelligenta mikronät kopplar ihop och styr solpaneler, elbilsladdning och batterilager så att nyttan för fastighetsägaren maximeras. Det skalbara systemet ger kontroll och gör det lönsamt och enkelt för företag och privatpersoner att delta i den gröna energiomställningen.
Ferroamps aktie (FERRO) handlas på Nasdaq First North Growth Market med G&W Fondkommission som Certified Advisor (e-post ca@gwkapital.se,).