Dynavox Group: Tobii Dynavox meddelar strategiska förändringar av organisationen för produktutveckling
Tobii Dynavox (https://se.tobiidynavox.com/), en del av Dynavox Group (https://dynavoxgroup.com/sv/) och världsledande inom kommunikationshjälpmedel, presenterade idag förändringar i sin produktutvecklingsorganisation. Företagets hård- och mjukvaruutveckling kommer att koncentreras till huvudkontoret i Stockholm, för att ytterligare förbättra företagets förmåga att nå sina mål om ökad marknadspenetration, strategisk innovation och förbättrat värde för kunderna.
Produktutvecklingsteamet kommer att omstruktureras för att stärka innovationskraften samtidigt som det ska leverera hård- och mjukvara som är ännu bättre anpassad för hela kundresan. För att stödja detta kommer företaget att koncentrera alla resurser inom forskning och utveckling på en plats, och etablera ett centralt utvecklingsnav i Stockholm.
"Efter en grundlig utvärdering är jag övertygad om att den nya strukturen kommer att göra det möjligt för oss att upprätthålla och växa vår verksamhet mer effektivt", säger Fredrik Ruben, VD för Dynavox Group. "Genom att skapa ett centralt utvecklingsnav i Stockholm kan vi stödja marknadspenetration och strategisk innovation på ett effektivare sätt och i slutändan öka värdet för kunderna."
Omorganisationen kommer att påverka närmare 50 roller som för närvarande är baserade i USA, och cirka 70 motsvarande nyrekryteringar i Stockholm. Det centrala utvecklingsnavet i Stockholm kommer med de nyanställda att inkludera cirka 120 personer. Övergången förväntas vara slutförd i slutet av 2025, men företaget räknar med att det kommer att ta ytterligare ett år att fullt ut dra nytta av alla fördelarna med omorganisationen. Trots dessa förändringar, bedömer bolaget att det inte kommer ha någon betydande påverkan på kostnaderna över tid.
"Våra produktutvecklingsteam finns idag på plats både i Sverige och USA, vilket gör att vi är övertygade om att kunna behålla vår nuvarande affärsverksamhet under denna övergång", tillade Fredrik Ruben, VD för Dynavox Group. "Som med alla övergångar kan det finnas perioder där vi behöver ge mer tid för roller att anpassa sig innan vi ser det fulla värdet."