Coor: Finansiell uppdatering för det fjärde kvartalet och kompletterat åtgärdsprogram med kostnadsbesparingar om cirka 120 miljoner SEK
Coor förväntar sig att omsättningen för det fjärde kvartalet 2024 blir cirka 2-3% lägre jämfört med föregående års fjärde kvartal och koncernens EBITA-marginal förväntas landa mellan 3,1%-3,3% (5,1%). Kassagenereringen för helåret 2024 förväntas landa på cirka 60%. Detta är drivet av att det fjärde kvartalet har präglats av operativa utmaningar inom både den svenska och danska verksamheten som tillsammans påverkar resultatet negativt. Coor kompletterar därför det pågående åtgärdsprogrammet med en förenklad och enhetlig organisation som planeras ge kostnadsbesparingar om cirka 120 miljoner SEK. Vår målsättning att nå eftersträvad marginalnivå om 5,5% under 2026 ligger fast.
I Sverige har det fjärde kvartalet påverkats negativt av lägre lönsamhet i lokalvårdsleveranserna. Vi noterar fortsatt negativ påverkan från integrationen av Skaraborgs Städ som lett till temporärt högre personalkostnader. De vidtagna åtgärderna kring Skaraborgs Städ som initierades efter det tredje kvartalet har genererat en viss förbättring under kvartalet och bedöms ge full effekt vid ingången av 2025. Vi ser också ökade personalkostnader i övriga lokalvårdsleveranser drivet av bristande effektivitet i bemanningsplaneringen. Vi konstaterar också lägre lönsamhet i fastighetsleveranserna kopplat till personalkostnader samt kostnader i samband med ett avslutat kontrakt. Totalt väntas den svenska verksamheten landa det fjärde kvartalet på en EBITA-marginal mellan 7,0-7,2%.
Även i Danmark påverkas rörelseresultatet negativt av bristande effektivitet i bemanningsplaneringen som resulterat i ökade personalkostnader. Totalt väntas den danska verksamheten landa det fjärde kvartalet på en EBITA marginal mellan 1,6%-1,8%. Som en del av åtgärdsplanen för Danmark pågår också en rekryteringsprocess av en ny VD för att leda organisationen och införa ytterligare effektivitetsåtgärder.
Den finska och norska verksamheten fortsätter att leverera i linje med förväntan.
Kassagenereringen för helåret 2024 väntas uppgå till cirka 60% och drivs av fortsatt hög nivå på upplupna intäkter och lägre personal- och leverantörsrelaterade skulder vid utgången av året. Bolaget har initierat ett antal aktiviteter som syftar till att återställa nivån på kassagenereringen.
Åtgärdsprogrammet som lanserades under tredje kvartalet 2023, hade som syfte att accelerera utvecklingen mot bolagets långsiktiga marginalmål om 5,5 procent. Programmet fokuserade på att realisera stordriftsfördelar och synergier genom stärkt harmonisering av underliggande processer samt ett ökat fokus på inköp för att bättre tillvarata nordiska skalfördelar. Åtgärdsprogrammet relaterat till inköpsprocesser har uppnått önskad effekt. Däremot har de uppsatta målen för harmoniseringsarbetet av synergieffekter inte uppnåtts.
Baserat på ovanstående avvikelser från den ursprungliga planen kompletterar nu Coor därför det pågående åtgärdsprogrammet med en förenklad och enhetlig organisation, som avser att minska personalkostnader inom administration, både i den centrala organisationen och i landsorganisationerna och förväntas påverka cirka 130 positioner. Omorganisationen innebär en helårsbesparing om cirka 120 miljoner kronor som implementeras under 2025. Vår avsikt är att den nya organisationen ska träda i kraft under våren 2025. Vår målsättning att nå eftersträvad marginalnivå om 5,5% under 2026 ligger fast.
- Kvartalet har präglats av operativa utmaningar inom både den svenska och danska verksamheten. Vår målsättning är fortsatt att nå eftersträvad marginalnivå om 5,5% under 2026. Därför agerar vi nu handlingskraftigt genom att komplettera befintligt åtgärdsprogram med en omorganisation för att skapa en förenklad och effektivare koncernstruktur. Fokus under 2025 kommer läggas på att säkerställa den operativa effektiviteten och förbättrad lönsamhet. Coor har under kvartalet fortsatt noterat starka kundleveranser och förtroende från kunder och ser därför med tillförsikt på 2025, säger tf vd och koncernchef Peter Viinapuu.
Fokus under 2025 kommer att läggas på att säkerställa den operativa effektiviteten och förbättrad lönsamhet i den svenska och danska verksamheten. Coor kommer under våren att uppdatera marknaden om utvecklingen inom det pågående och kompletterande åtgärdsprogrammet.
Coor publicerar sin bokslutskommuniké för 2024 den 6 februari 2025.
För ytterligare information, kontakta:
Peter Viinapuu, tf vd och koncernchef, Coor
+46 766 411 006
Andreas Engdahl, CFO och IR-direktör, Coor
+46 10 559 54 63
andreas.engdahl@coor.com
Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com
Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 14 januari 2025 klockan 15:35 CET.
Om Coor:
Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer - smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.
Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.
Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv