B3 Consulting Group AB (publ): B3 och Filmstaden lanserar AI-assistent som förenklar filmval och snabbar upp biljettbokning
Framtidens sätt att hitta biofilm är här. B3 Consulting Groups specialistbolag Rebel and Bird har utvecklat och lanserat Filmstadens första AI-assistent - en innovativ lösning som hjälper biogäster att på ett enklare, snabbare och mer träffsäkert sätt hitta filmer som passar deras önskemål.
- Det är otroligt spännande att utforska AI:s möjligheter för att förbättra användarupplevelsen och underlätta för våra besökare att bli inspirerade och köpa biljetter. Vi ser en stor potential i att använda ny teknologi för att skapa en mer personlig och effektiv upplevelse för alla som vill gå på bio, säger Jennie Granbom, Senior Digital & Marketing Manager, Guest Engagement, Filmstaden
Genom att kombinera AI-teknologi med Filmstadens köpflöde har Rebel and Bird skapat en digital assistent som kortar ner vägen från inspiration till bokning. AI-assistenten, som är byggd på OpenAI:s plattform, hjälper besökare att hitta filmföreställningar baserat på biograf, genre, tid och ålder, samt med eller utan vuxet sällskap. Istället för att manuellt filtrera och leta bland visningstider kan gästerna nu bara ställa en fråga och få ett direkt svar som leder dem in i köpflödet.
Med AI-assistenten får Filmstadens gäster en enklare och intuitiv upplevelse. Förutom att de kan hitta rätt film snabbare slipper de att filtrera manuellt och kan istället skriva fritt vad de söker. Detta möjligör färre steg från inspiration till biljettköp, bättre träffsäkerhet och mer relevanta förslag samt ökad tillgänglighet genom att stödja flera språk. Den nuvarande versionen av AI-assistenten är textbaserad, men i takt med att AI-teknologin utvecklas finns möjligheten att integrera röststyrning för att göra den ännu mer tillgänglig.
- Med Filmstadens AI-assistent har Rebel and Birds skapat en lösning som direkt bidrar till affärsresultat - kortare väg till köp, ökad konvertering, ökad tillgänglighet och bättre kundupplevelse. Det är precis den typen av värdeskapande tekniska lösningar vi brinner för, säger Jonas Elgquist, VD för Rebel and Bird. Utvecklingen ligger även helt i linje med B3-koncernens satsning på att bli ledande inom generativ AI genom att skapa innovativa kundlösningar och bygga djup kompetens inom området.
För mer information, kontakta gärna Jonas Elgquist, VD för Rebel and Bird, telefon 070-743 45 95.
Se även case på B3s webbplats:
https://b3.se/case/case-2025-2026/2025-04-02-sa-hjalper-ai-filmstadens-besokare-att-hitta-ratt-film---och-snabbare-boka-biljetter