Aktia ökade mest i EPSI Ratings undersökning bland placerare
Aktia Bank Abp
Pressmeddelande
4.12.2024 kl. 15.45
Aktia ökar mest i EPSI Ratings undersökning bland placerare
En undersökning som mäter kundnöjdheten bland placerare och sparare visar att Aktia har haft den största ökningen i kundnöjdhet i finansbranschen sedan förra året. Aktias totalpoäng var 73,8, vilket är en imponerande förbättring med 10,2 poäng från föregående undersökning. Med detta resultat placerade sig Aktia på fjärde plats i jämförelsen.
Aktia placerade sig långt över branschens genomsnitt, speciellt inom produktkvalitet. Även servicekvaliteten rankades högre än branschgenomsnittet. Aktias telefonservice (kundservice via telefon) fick det bästa betyget i branschen av placeringskunderna.
I EPSI Rating Finlands färska branschundersökning kartlades kundernas uppfattning och kännedom om tjänsteleverantörer inom placerings- och sparbranschen. Den genomsnittliga kundnöjdheten i branschen steg till 73,8, vilket återspeglar den förbättrade kvaliteten och kundupplevelsen inom placeringstjänster.
Aktias målmedvetna arbete för att förbättra kundupplevelsen bär frukt
Aktias goda resultat i undersökningen bland placerare och sparare är en fortsättning på den traditionella undersökningen av bank- och finansbranschen som EPSI Rating publicerade i september. I den undersökningen tog Aktia också hem titeln som branschens största klättrare och förbättrade sitt totalresultat med 9,5 indexenheter från föregående år.
”Vi är särskilt glada över den positiva feedback vi har fått genom de öppna frågorna. Våra kunder lyfte fram vårt genuina kundfokus som en av våra styrkor. Vår kontakt med kunderna uppfattas inte bara som professionell utan också som personlig. Kunderna ser oss också som en pålitlig och ansvarsfull aktör”, säger Anssi Huhta, direktör för Aktias bankverksamhet.
Aktias kundnöjdhetsindex når nu kategorin Mycket nöjd* i både EPSIs bankundersökning och i den senaste undersökningen om kundnöjdhet bland investerare och sparare.
”Resultaten bekräftar den uppfattning vi har fått på våra kundmöten. De teman vi arbetat med för att förbättra vår kundupplevelse är smidighet, proaktivitet och dialog samt övergripande rådgivning. Det är verkligen roligt att våra satsningar på dessa teman återspeglas i resultatet”, säger Anssi Huhta, direktör för Aktias bankverksamhet.
EPSI Rating har undersökt kundnöjdheten inom bank- och finanssektorn sedan 1999. De fullständiga resultaten från undersökningen bland placerare och investerare hittas här: EPSI Säästöt ja Sijoitukset 2024
*Indexet är framtaget på en skala från 0–100, där en tumregel är att 0–60 indikerar missnöje, 60–75 nöjdhet och över 75 mycket hög nöjdhet.
Mer information:
Mia Smeds, kommunikationsdirektör, tfn. 044 546 0379, kommunikation(a)aktia.fi
Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltningsfonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 850 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 30.9.2024 till 14,3 miljarder euro och balansomslutningen till 12,0 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.
Bilaga