Adtraction Group AB förvärvar Adrecord AB
Adtraction Group AB (publ) befäster sin marknadsledande ställning i Sverige och Norden genom att den 1 oktober förvärva samtliga aktier i partner marketing-bolaget Adrecord AB för 27 mkr genom dotterbolaget Adtraction AB. Adrecord omsätter omkring 70 mkr, huvudsakligen i Norden, genererar en EBIT på omkring 4 mkr och har en positiv nettokassa.
Adtraction har en tydlig tillväxtstrategi vilket innebär att bolaget har för avsikt att växa både organiskt och genom förvärv. I linje med denna plan förvärvas nu det svenska bolaget Adrecord AB. Betalning sker kontant och finansieras till fullo med Adtractions kassa. Förvärvet bedöms ge en omedelbar ökning av vinst per aktie för Adtraction. Konsolidering kommer att påbörjas från och med förvärvstidpunkten.
Adrecord grundades i 2010, har 10 anställda och har sitt säte i Örebro. Bolaget är verksamt inom e-handel, och har omkring 500 kunder och 1000 partners på den egenutvecklade plattformen. Det finns i stort sett inget överlapp mellan Adtractions och Adrecords kundbaser. Adrecords kunder kommer över tid att erbjudas möjlighet att flyttas till Adtractions plattform som också kommer att anpassas till deras behov.
I en kommentar säger VD Simon Gustafson:
Adrecord har under många år varit en pålitlig leverantör till svenska och nordiska e-handlare och har ofta benämnts som “e-handlarens bästa vän”. Detta är ett hedersepitet och illustrerar på ett fint sätt både Adtractions och Adrecords ambition och inriktning att möjliggöra för e-handlare diversifiera sin marknadsföring och minska sitt beroende av de stora plattformarna. Adrecord och Adtraction kommer tillsammans att kunna ta hand om samarbeten för både mindre lokala e-handlare och ledande internationella företag.
Adtraction är marknadsledare i Norden och därmed har vi ett ansvar att kunna arbeta även med mindre kunder för att sedan kunna och växa tillsammans och nå nya marknader tillsammans. Genom att förvärva Adrecord täcker vi helt enkelt en större del av marknaden.
Jonny Elofsson, grundare av Adrecord, kommenterar:
Jag är stolt över att ha grundat och utvecklat Adrecord och ser mycket fram emot att låta Adrecord ta nästa steg och bli en del av Adtraction. Adtraction känns som det naturliga och perfekta hemmet för Adrecord.
Adtraction och Adrecord har agerat sida vid sida under många år och har i mångt och mycket arbetat på samma sätt där vi båda alltid eftersträvat hög kvalitet och en grundläggande hederlighet i leveransen. Jag lämnar med varm hand över Adrecord till Adtraction.
Linus Wickberg, VD på Adrecord AB, kommenterar:
Vi blir nu en del av Adtraction och kan erbjuda våra annonsörer och affiliates fler möjligheter än tidigare. Det ger oss fantastiska förutsättningar att fortsätta leverera värde till våra kunder. Jag ser verkligen fram emot det kommande samarbetet med Adtractions team och de nya möjligheter som det kommer att innebära.
Kontaktinformation
Simon Gustafson, VD, simon.gustafson@adtraction.com, +46 73 823 03 32
Adtractions Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Adtraction
Adtraction är ledande i Norden inom digital marknadsföring via partners. Vi utvecklar och driver en plattform som kopplar samman annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare.
Bolaget har lokala kontor i tolv länder i Europa, med huvudkontor i Stockholm.