Adtraction delårsrapport januari - juni 2024
Adtraction Group AB (publ), noterat på NASDAQ First North Growth Market, lämnar följande rapport för perioden januari – juni 2024.
April – juni
Jämförelseperiod är samma period föregående år.
- Nettoomsättning 276,6 mkr (323,5)
- Bruttoresultat 52,8 mkr (59,5)
- EBITA 9,8 mkr (14,9)
- Justerat nettoresultat 7,8 mkr (11,3)
- Kassaflöde (löpande verksamheten) -3,8 mkr (10,0)
Januari – juni
Jämförelseperiod är samma period föregående år.
- Nettoomsättning 566,5 mkr (615,5)
- Bruttoresultat 109,7 mkr (111,5)
- EBITA 20,4 mkr (24,6)
- Justerat nettoresultat 16,2 mkr (18,2)
- Kassaflöde (löpande verksamheten) -1,1 mkr (20,8)
I en kommentar till årets andra kvartal säger VD Simon Gustafson:
Adtraction levererar lönsamhet under det andra kvartalet, trots en mycket utmanande marknad. Vårt huvudfokus är, nu liksom alltid, tillväxt.
Viktiga händelser under det andra kvartalet
I juni kommunicerades att Casper Grud, grundare av Adservice, avslutar sin anställning på Adtraction. Casper lämnar bolaget den 30 september 2024.
Viktiga händelser efter det andra kvartalet
Andra delen av Adtractions utdelning för räkenskapsåret 2023 uppgår till 1,00 kr per aktie med avstämningsdag den 28 oktober 2024. Den andra delen av utdelningen förväntas betalas ut den 31 oktober 2024.
Presentation
Den 26 juli kl. 11:00 kommer Adtractions VD Simon Gustafson och CFO Andreas Hagström presentera bolagets delårsrapport och svara på frågor.
Frågor skickas in på förhand till ir@adtraction.com.
Länk till audiocast:
https://ir.financialhearings.com/adtraction-q2-report-2024
Kontaktinformation
Simon Gustafson, VD, simon.gustafson@adtraction.com, +46 73 823 03 32
Adtractions Certified Adviser är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Adtraction
Adtraction är ledande i Norden inom digital marknadsföring via partners. Vi utvecklar och driver en plattform som kopplar samman annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare.
Bolaget har lokala kontor i tolv länder i Europa, med huvudkontor i Stockholm.