Heikkojen talouslukujen virta muuttuu vuolaammaksi Yhdysvalloissa
Alkuvuonna kyse oli yksittäisistä heikkouksista, mutta nyt ne ovat saaneet jatkoa. Pettymys helmikuun vähittäismyyntiluvuista pitää BKT-estimaatit vahvasti negatiivisella puolella Yhdysvalloissa.
Taantuman merkit lisääntyvät Yhdysvalloissa, sillä tärkeistä datapisteistä vähittäismyyntiluvut toivat mukanaan eilen pettymyksen. Myynti kasvoi helmikuussa vaivaiset 0,2 %, kun esimerkiksi Reutersin konsensusennusteessa odotettiin 0,6 %:n kasvua. Myös tammikuun lukuja tarkistettiin alaspäin, kk-tasolla -1,2 %:iin, mikä oli suurin pudotus marraskuun 2022 jälkeen. Etenkin luvuissa huolestuttavana pidettiin ravintolakulutuksen tiputusta (-1,5 %), sillä ravintoloissa käynti on oiva kuumemittari kuluttajien tunnelmiin. Tosin tiputusta saattoi selittää myös poikkeuksellisen kylmillä sääolosuhteilla. Vuodentakaisesta myynti oli edelleen 3,1 %:n kasvussa, mikä on kelpo lukema.
Raportin julkaisun jälkeen Atlantan Fedin GDPNow-mittaria tarkistettiin Q1:n osalta jälleen hieman alaspäin, -2,1 %:iin. Yhdessä heikentyneen kuluttajaluottamuksen kanssa näyttää siltä, että alkuvuotta leimaa selvästi lisääntynyt varovaisuus kuluttajien keskuudessa. Helmikuun kulutuslukemat näyttävät, miten se heijastuu ”kovaan dataan”.