Spotify seurannan aloitus: Suoratoistomusiikin kuningas
Käännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 13.12.2024 kello 11:30.
Aloitamme Spotifyn seurannan vähennä-suosituksella ja 470 dollarin tavoitehinnalla. Spotifyn vaikuttava muutosmatka vapaata kassavirtaa takovaksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi sekä sen käyttäjäkunnan jatkuva voimakas kasvu korostavat alustan vahvuutta ja vankkoja peruspilareita. Uskomme kuitenkin, että nykyiseen arvostukseen on leivottu sisään näitä saavutuksia, minkä takia omaksumme tässä vaiheessa varovaisemman näkemyksen.
Musiikkimaailman häiriköstä johtavaksi suoratoistoalustaksi
Vuoden 2008 debyyttinsä jälkeen Spotify on mullistanut musiikkiteollisuuden korvaamalla transaktiopohjaisen mallin tilauspohjaisella suoratoistomallilla. Freemium-mallinsa ansiosta Spotify sai nopeasti jalansijaa ja laajensi käyttäjäkuntaansa vauhdilla. Vuosien varrella yhtiö on kehittänyt vahvoja yksilöllistäisominaisuuksia, mutta laajentanut musiikin suoratoiston lisäksi podcasteihin ja äänikirjoihin sekä kehittänyt entistä kiinnostavampaa videosisältöä. Spotify pyrkii lisäämään tulevina vuosina uusia vertikaaleja parantaakseen arvolupaustaan entisestään ja laajentumaan samalla uusille markkinoille liikevaihdon kasvun vauhdittamiseksi. Spotify on tällä hetkellä maailman johtava audiosuoratoistoalusta, jolla on yli 30 prosenttia musiikin suoratoiston tilaajamarkkinasta ja yli 640 miljoonaa käyttäjää yli 180 markkina-alueella.
Muutos kasvusta millä hinnalla hyvänsä kannattavuuteen ja ennätykselliseen vapaaseen kassavirtaan
Spotify on saanut suuren osan historiastaan kiitosta käyttäjäystävällisestä alustastaan, mutta sen liiketoimintaa on kyseenalaistettu alhaisen bruttokatteen ja kannattavuushaasteiden vuoksi. Vuonna 2023 yhtiö kuitenkin siirtyi tehokkaasti ”kasvua hinnalla millä hyvänsä” -lähestymistavasta kannattavuuden asettamiseen etusijalle. Yhtiö toteutti merkittäviä kustannussäästöaloitteita ja korotti tilaushintoja keskeisillä markkinoilla, mutta keskittyi samalla parantamaan käyttäjille tarjottavaa arvolupausta. Nämä aloitteet ovat singonneet Spotifyn ennätyksellisille kannattavuustasoille ja vapaaseen kassavirtaan, mutta ne ovat myös vähentäneet sijoittajien huolta liiketoiminnasta ja osoittaneet yhtiön kyvykkyyden tasapainottaa kasvua ja kannattavuutta.
Matkalla kohti 1 miljardia käyttäjää vuoteen 2030 mennessä
Spotifyn vuonna 2022 asetettu tavoite saavuttaa miljardi käyttäjää vuoteen 2030 mennessä näyttää olevan saavutettavissa Spotifyn jatkuvan käyttäjämäärän kasvun, maailmanlaajuisen maksavan tilaajakannan kasvun ja jatkuvien alustaparannusten ansiosta. Vaikka Yhdysvaltojen ja Euroopan kaltaiset kypsät markkinat ovat enenevissä määrin saturoituneet, Spotify hyödyntää paikallista sisältöä ja joustavaa hinnoittelua vallatakseen markkinaosuuksia nopeammin kasvavilla kehittyvillä markkinoilla, joilla digitaalisen suoratoiston käyttö on kasvussa. Tämän sekä personointiin, vertikaaliseen laajentumiseen ja uusiin tilausmalleihin tehtyjen investointien odotetaan lisäävän Spotifyn käyttäjien monetisointipotentiaalia entisestään ja tukevan vahvaa liikevaihdon kasvua. Spotifyn pitkän aikavälin näkymiin liittyy kuitenkin riskejä. Mahdolliset jännitteet yhtiön suhteissa musiikkiteollisuuteen, hinnoittelukilpailupaineet ja haasteet laajentumisessa musiikkialan ulkopuolisiin vertikaaleihin voivat vaikuttaa kasvuun.
Kurssinousun myötä riski-tuottosuhde on matalahko
Kahden viime vuoden aikana Spotifyn osake on noussut merkittävästi, mikä heijastaa sijoittajien kasvavaa luottamusta Spotifyn kasvu- ja kannattavuusaloitteisiin. Vuoden 2025 ennusteillamme Spotify EV/FCFF-kerroin on 29x ja EV/EBIT 42x, jotka ovat mielestämme korkeat. DCF-mallimme osoittama osakekohtainen arvo on 468 dollaria olettaen, että kasvu on lähitulevaisuudessa kaksinumeroista ja marginaalit paranevat. Vaikka pitkän aikavälin tekijät — kuten käyttäjäkunnan kasvattaminen ja marginaaliparannukset - pysyvät ennallaan, kaipaisimme houkuttelevampaa riski-tuottosuhdetta.
Aloitimme 13.12.2024 ruotsalaisen musiikkipalveluyhtiö Spotifyn englanninkielisen seurannan. Englanninkielinen seurannan aloitus -raportti on vapaasti luettavissa täältä.
Login required
This content is only available for logged in users
Spotify
Spotify Technology S.A. tillhandahåller ljudstreamingtjänster via abonnemang över hela världen. Företaget verkar genom två segment: Premium och Annonsstödd. Premiumsegmentet ger abonnenter obegränsad online- och offline-tillgång till ett omfattande bibliotek av musik och podcasts utan reklampauser samt begränsad tillgång till ljudböcker. Det annonsstödda segmentet erbjuder användarna on-demand-tillgång online till bolagets music- och podcastbibliotek på datorer, surfplattor och kompatibla mobila enheter. Företaget erbjuder även tjänster inom försäljning, distribution och marknadsföring, kontraktsforskning och utveckling samt kund- och annan support. Bolaget grundades 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.
Read more on company pageKey Estimate Figures13.12.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 13 247,0 | 15 554,4 | 18 046,4 |
tillväxt-% | 12,96 % | 17,42 % | 16,02 % |
EBIT (adj.) | −446,0 | 1 362,0 | 2 021,6 |
EBIT-% | −3,37 % | 8,76 % | 11,20 % |
EPS (adj.) | −2,73 | 6,20 | 10,66 |
Utdelning | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | |||
P/E (just.) | - | 72,05 | 41,88 |
EV/EBITDA | - | 57,18 | 39,56 |