Nokian Renkaat: Uusi toimitusjohtaja kommentoi lähivuosien painopisteitä

Nokian Renkaat järjesti eilen Q&A-puhelun vuoden alussa yhtiön toimitusjohtajana aloittaneen Paolo Pompein kanssa. Puhelu ei mielestämme tarjonnut mitään merkittäviä uusia tietoja yhtiön tilanteesta. Käymme läpi mielestämme oleelliset poiminnat puhelusta.
Pompei korosti yhtiön suurta muutosta viime vuosina
Toimitusjohtaja Pompei korosti useaan kertaan puhelun aikana merkittävää muutosta, jonka Nokian Renkaat on viime vuosina tehnyt Venäjältä poistumisen jälkeen, joka toki on hyvin tiedossa oleva fakta. Mielestämme Pompei painotti aiempaa voimakkaammin Venäjän tuotannon poistumisen vaikuttaneen merkittävästi myös USA:n tehtaan tuotantorakenteeseen sen lisäksi että yhtiö menetti käytännössä kaiken Keski-Euroopan markkinalle suunnatun kapasiteetin. USA:n tehtaan muuttaminen on ollut Pompein mukaan iso operaatio sen lisäksi, että samalla USA:n tehdasta on ylipäänsä ajettu ylös kohti täyttä kapasiteettia. Q4’24-raportissakin mainittu Pohjois-Amerikan heikkous on ollut siis näiden kommenttien valossa paljolti yhtiön sisäisistä tekijöistä johtuvaa. Yhtiön pari vuotta sitten antamia indikaatioita heikompi taloudellinen suoriutuminen 2023-24 on samoin Pompein mukaan pitkälti seurausta yhtiön uudelleenrakentamisesta. Tämän vaikutuksia on kuitenkin nähdäksemme selvästi aliarvioitu aiemmin niin yhtiön kuin analyytikoiden/sijoittajienkin toimesta, joka nähtiin esim. Q4-tuloksen yhteydessä.
Painopisteissä ei yllätyksiä, tuotannon ylösajo vie aikaa
Yhtiö julkaisi eilen myös tiedotteen, jossa kerrottiin painopistealueita lähivuosille. Näitä olivat mm:
- Romanian ja Yhdysvaltojen nopea ylösajo
- Tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen
- Nokian Renkaiden bränditunnettuun ja kuluttajakeskeisyyden vahvistaminen
Kerrotut alueet ovat varsin loogisia yhtiön nykytilanteessa. Romanian tehtaan osalta yhtiö kertoi odottavan saavansa kaupallisen luvan ja aloittavansa toimitukset tehtaalta lähiviikkoina. Tänä vuonna tehtaalta on tarkoitus toimittaa noin miljoona rengasta, joka on odotuksemme mukainen, ja nostaa volyymia kohti täyttä kapasiteettia eli 6 miljoonaa rengasta 2027/28. USA:n tehtaan osalta yhtiö ei halunnut kommentoida numeroita, mutta kertoi tehtaan toimineen viime vuonna noin 2/3 täydestä kapasiteetista ja tavoittelevansa täyttä kapasiteettia ensi vuonna. Tämä on jonkun verran aiempi odotuksiamme hitaampi tahti, sillä vielä viime vuonna käsityksemme oli, että USA:n tehdas olisi täydessä vauhdissa jo tänä vuonna. Nykyiset ennusteemme ovat kuitenkin linjassa yhtiön kommenttien kanssa. Toimitusjohtaja Pompei korosti myös, että kasvua on tarkoitus tukea useilla täysin uusilla tuotteilla kapasiteetin kasvattamisen lisäksi. Näistä ensimmäinen julkistettiin viime viikolla.
Uutena asiana Pompei nosti esiin kiinteiden kulujen (SG&A) tehostamisen, joka yhtiön heikon kannattavuuden myötä on mielestämme toivottavaa ja hyvä asia. Toisaalta yhtiö tulee panostamaan myyntiin ja markkinointiin, kun se pyrkii kasvattamaan myyntiään. Yhtiö lupasi palata tarkemmin kulusäästöjen mittakaavaan myöhemmin tänä vuonna.
Taloudelliset tavoitteet edelleen päteviä
Toimitusjohtaja kommentoi myös yhtiön taloudellisten tavoitteiden olevan edelleen voimassa ja uskovansa yhtiöllä olevan hyvät lähtökohdat niiden saavuttamiseen. Hän tosin viittasi niiden olevan pikemminkin vuodelle 2028 kuin virallisesti kommunikoidulle vuodelle 2027, johon jo edellinen toimitusjohtaja Moisio on aiemmin viitannut. Emme vedä näistä kommenteista isompia johtopäätöksiä, sillä tavoitteiden tulisi lähtökohtaisesti olla voimassa, ellei uusia aseteta, ja tavoitevuosikin on vielä useamman vuoden päässä.
Yhtiön tavoite on 2 mrd. euron liikevaihto ja 15 % liikevoittomarginaali. Liikevaihdon osalta tavoite näyttää nykyiseltä lähtötasolta haastavalta. Toisaalta marginaalitavoitteen saavuttaminen vaatii riittävän korkeita volyymeita yhtiön omilta tehtailta. Ennusteemme ovat tavoitteiden alapuolelle, 2028 liikevaihdon ollessa 1,8 mrd. euroa ja oik. liikevoittomarginaalin noin 12 %. Tämäkin vaatii lähes 10 %:n keskimääräistä vuosittaista kasvua ja kannattavuuden yli tuplaantumista viime vuoden tasolta.
Login required
This content is only available for logged in users
Nokian Tyres
Nokian Tyres är en premiumdäcktillverkare. Bolaget utvecklar och tillverkar däck för personbilar, lastbilar och tunga maskiner. Bolaget har även kedjan Vianor som tillhandahåller däck- och biltjänster. Nokian Tyres huvudsakliga marknadsområden är Norden, Centraleuropa och Nordamerika. Bolaget började tillverka däck för personbilar år 1932 och huvudkontoret ligger i Nokia, Finland.
Read more on company pageKey Estimate Figures06.02.
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 1 289,8 | 1 422,0 | 1 573,4 |
tillväxt-% | 9,9 % | 10,2 % | 10,6 % |
EBIT (adj.) | 71,4 | 93,2 | 125,9 |
EBIT-% | 5,5 % | 6,6 % | 8,0 % |
EPS (adj.) | 0,23 | 0,33 | 0,56 |
Utdelning | 0,25 | 0,30 | 0,35 |
Direktavkastning | 3,1 % | 4,7 % | 5,5 % |
P/E (just.) | 35,74 | 19,12 | 11,38 |
EV/EBITDA | 13,79 | 7,06 | 5,38 |
