Finnair Q3'24: Vetäydymme ristiriitaisen kokonaiskuvan edestä
Finnairin Q3-raportin kokonaiskuva oli pettymys, kun lippujen hintapaine oli kesäsesongin aikana odotuksiamme selvästi pahempaa. Laskimme raportin myötä Finnairin ennusteitamme lähiajoille oikaistun liikevoiton tasolla vajaat 10 % raportin jälkeen. Odotamme vuoden rullaavan tuloksen hakeneen pohjat Q3:lla, mutta käänneodotusten maltillistumisen ja toimialan kroonisesti matalien arvostusten takia Finnairin arvostus on mielestämme vuoden sihdillä jokseenkin neutraali. Näin ollen laskemme Finnairin tavoitehintamme ennustemuutoksia ja lievää tuottovaatimuksen nousua peilaten 2,50 euroon (aik. 3,00 €) ja suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää).
Hinnoittelu petti odotuksiamme pahemmin kesäsesongilla
Finnairin liikevaihto polki Q3:lla paikallaan ja oli 818 MEUR, mikä alitti meidän ja konsensuksen ennusteet selvästi. Alitus syntyi kokonaan matkustajaliikenteen lippujen hinnoittelusta, joka kohtasi odotuksiamme selvästi suurempaa painetta ja eliminoi koko volyymikasvun (Q3: kapasiteetin kasvu 9 %). Finnairin Q3:n oikaistu liikevoitto putosi Q3:lla hyvästä vertailukaudesta 24 % 72 MEUR.oon, mikä alitti selvästi meidän ja konsensuksen ennusteet. Käytännössä lippujen hintapaine valui suoraan liikevaihdosta oikaistuun tulokseen, sillä Finnairin kulurakenne vastasi varsin tarkasti ennusteitamme Q3:lla. Positiivista raportissa oli rahoituskulujen osin rakenteellinen ja osin kertaluonteinen lasku, minkä myötä Finnairin 0,28 euron EPS ylitti niukasti ennusteemme Q3:lla. Lisäksi rahavirta oli käyttöpääomaan liitännäisistä syistä ennusteitamme ja myös hieman vertailulukua vahvempi.
Tulosohjeistusta tarkennettiin odotetusti, mutta alalaitaan osuminen näyttää todennäköisemmältä
Finnair toisti raportissa kapasiteettiohjeistuksensa ja arvioi kapasiteettinsa (sis. vuokrattu kapasiteetti) kasvavan tänä vuonna noin 10 %. Koko vuoden liikevaihtonsa yhtiö arvioi edelleen olevan tänä vuonna 3,0–3,2 miljardia euroa. Tulosohjeistustaan Finnair sen sijaan kavensi Q3-raportissaan ja yhtiö odottaa oikaistun liikevoittonsa olevan tänä vuonna 120–170 MEUR (aik. 110–180 MEUR). Tulosohjeistuksen tarkennus oli ennakko-odotustemme mukaista, mutta haarukka jäi silti varsin leveäksi. Ohjeistuksen keskikohdan perusteella yhtiö odottaa varsin hyvää Q4:sta ja vertailukaudesta yli 20 % kasvaneiden lippuennakoiden myötä tähän voi olla edellytykset. Olemme silti entistä enemmän huolissamme lippujen hinnoittelusta ja matkustajakäyttöasteista Euroopassa, Kotimaassa ja Kiinassa, sillä Finnairille merkittävässä roolissa oleva suomalainen kuluttaja vaikuttaa yhä hyvin varovaiselta. Lisäksi kilpailu on monilta osin kireää ja näemme riskin, että polttoaineen hinnan laskun myötä muuttuvat tarjontakäyrät voivat ylläpitää hintapaineita. Laskimme raportin jälkeen oikaistun liikevoiton tulosennusteitamme noin 10 %:lla lähiajoille. Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton laskevan tänä vuonna selvästi ja päätyvän nykyisen haarukan alalaitaan. Ensi vuonna odotamme Finnairilta tulosparannusta kulutuskysynnän mahdollistaman kasvun ja polttoaineen hinnan laskun ansiosta, mutta tulosparannuksen kulmakertoimeen liittyvät riskit ovat silti tuntuvat.
Arvostuskuva on ristiriitainen, mutta kokonaisuutena tuotto-odotus on mielestämme neutraloitunut
Finnairin vuosien 2024-2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 9x ja 7x ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 11x ja 8x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden sisällä molemmille vuosille, joten kokonaisuutena osakkeen arvostus on mielestämme laskeneilla ennusteillamme melko neutraali. Osake ei ole suhteellisesti halpa, sillä Finnair on arvostettu selvästi eurooppalaisia ydinverrokkejaan korkeammalle. DCF taas antaisi positiivisen signaalin arvostuksesta. Kokonaisuutena arvostuskuva on ristiriitainen, mutta laskeneilla ennusteillamme emme näe tuotto-odotusta enää korkeaa tuottovaatimusta korkeampana vuoden sihdille.
Login required
This content is only available for logged in users
Finnair
Finnair is a Finnish airline. The company offers a wide range of destinations to and from Europe, and to a large part of the world's continents. The flights are mainly found around the Nordic countries, Europe and Asia. In addition to regular flights, long-haul flights are offered. The company was founded in 1923 and is headquartered in Vantaa, Finland.
Read more on company pageKey Estimate Figures29.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Revenue | 2,988.5 | 3,028.9 | 3,119.6 |
growth-% | 26.81 % | 1.35 % | 3.00 % |
EBIT (adj.) | 184.0 | 132.4 | 159.0 |
EBIT-% (adj.) | 6.16 % | 4.37 % | 5.10 % |
EPS (adj.) | 0.00 | 0.27 | 0.33 |
Dividend | 0.00 | 0.05 | 0.08 |
Dividend % | 2.28 % | 3.65 % | |
P/E (adj.) | 8.03 | 8.10 | 6.72 |
EV/EBITDA | 3.57 | 2.99 | 2.47 |