Sisäpiiritieto: Lamor päivittää pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa ja strategiansa vuosille 2025-2027
Lamor Corporation Oyj | Sisäpiiritieto | 19.12.2024 klo 10:15:00 EET
Sisäpiiritieto: Lamor päivittää pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa ja strategiansa vuosille 2025-2027
Lamor on päivittänyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa ja strategiansa.
Strategiakauden 2025-2027 tavoitteena on Lamorin aseman vahvistaminen ja kannattava kasvu kaikilla markkina-alueilla ja tuotelinjoilla.
Lamorin visio on tulla yhdeksi maailman johtavista ympäristönsuojelu ja-ennallistamisyrityksistä. Lamorilla on hiilivetyperäisen saastumisen ja ympäristöhaasteiden ratkaisemisesta vahvaa osaamista, jota yhtiö hyödyntää vuosikymmenten aikana rakennetun ainutlaatuisen maailmanlaajuisen verkostonsa kautta. Tämä näkyy pitkän aikavälin tavoitteissa, jotka pysyvät kunnianhimoisina. Tavoitteet perustuvat yhtiön näkemykseen kohdemarkkinoiden kysynnästä ja yhtiön kasvupotentiaalista strategiakauden aikana.
Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet (vuoden 2027 lopussa)
- Kasvu: Liikevaihdon kasvattaminen 170 miljoonaan euroon
- Kannattavuus: Oikaistu liikevoitto (EBIT) yli 14 % liikevaihdosta
- Osinkopolitiikka: Pyrkimys jakaa osinkoa, huomioiden liiketoiminnan kehittäminen
- Rahoitusrakenne: Strategiaan, tavoitteisiin ja hankeportfolioon sopivan rahoitusrakenteen saavuttaminen vahvan taseen kautta
Kannattavan kasvun kulmakivet
Ympäristöpalveluiden kysynnän odotetaan kasvavan tietoisuuden lisääntymisen, yritysten ja valtiollisten toimijoiden ilmastoon ja biodiversiteettiin keskittymisen, tiukentuvan sääntelyn, lisääntyvien geopoliittisten riskien ja laajamittaisen historiallisen saastumisen vuoksi.
- Yhtiön yli 40 vuoden aikana rakennettua ympäristönsuojelun laite- ja palvelumyyntiä kasvatetaan globaalisti myyntiä tehostaen ja laajentaen
- Maanpuhdistus- ja materiaalinkierrätystuotelinjoja kasvatetaan aiempaa fokusoidummin keskittäen yhtiön kasvupanostukset Lamorin aseman vahvistamiseen nykyisillä sillanpäämarkkinoilla ja niiden lähialueilla, joilla nähdään merkittävintä potentiaalia
- Muovin kemiallisen kierrätyksen osalta Lamor näkee markkinakysynnän olevan vahvaa ja yhtiö jatkaa etenemistä kohti ensimmäisen konseptilaitoksensa tuotantovaiheen alkamista. Tähän päästäessä Lamor arvioi vuoden 2025 aikana, miten liiketoimintaa skaalataan kohti 100 tonnin tavoitetta.
- Kannattavuutta parannetaan fokusoimalla ja tehostamalla myyntiä, tarjoomaa ja operatiivisia toimintoja
”Olemme ympäristönsuojelun laite ja palveluliiketoimintamme osalta jo yksi maailman johtavia yrityksiä ja vahvistamme tätä asemaa jatkossa entisestään. Lisäksi olemme viimeisten vuosien aikana luoneet onnistuneesti sillanpääasemia uusilla markkinoilla niin alueellisesti kuin tuotelinjojemmekin näkökulmasta. Maanpuhdistuksessa ja materiaalinkierrätyksessä keskitymme Lamorin markkina-aseman vahvistamiseen ja liiketoiminnan laajentamiseen. Teemme tämän fokusoimalla myyntiä sekä laajentamalla ja tehostamalla Lamorin kumppani-, jälleenmyyjä- ja jakelijaverkostoa. Tätä tukevat myös aiemmin tiedottamamme nimitykset aluejohdossa, millä lisäsimme asiakas- ja markkinanäkemystä myös johtoryhmässämme”, sanoo Lamorin toimitusjohtaja Johan Grön.
Päivitetty strategiaa pohjaa edellisen strategiakauden oppeihin
Edellisen strategiakauden aikana voitetut suuret palveluprojektit ovat olleet Lamorille strategisesti tärkeitä. Yhtiö on hankkinut niiden kautta ainutlaatuista kokemusta sekä uniikkeja referenssejä pitkäkestoisten ja laaja-alaisten palvelusopimusten toteuttamisesta. Samalla suuret palveluprojektit ovat avanneet Lamorille pääsyn uusille laajemmille markkinoille, kasvattaneet merkittävästi yhtiön laitekantaa sekä luoneet ja laajentaneet Lamorin liiketoimintamalliin keskeisesti kuuluvia kumppanuussuhteita.
”Esimerkiksi Lähi-idässä hankkeemme Saudi-Arabian kansallisen ympäristövalvontakeskuksen (NCEC) kanssa ja NEOM Companyn kanssa viime viikolla laitetoimitukseksi muutettu sopimus ovat laajentaneet Lamorin asennettua laitekantaa kymmenillä miljoonilla euroilla yhtiölle keskeisellä kasvumarkkinalla. Molemmat tukevat merkittävästi ympäristönsuojeluliiketoimintaamme pitkällä aikavälillä”, sanoo Grön.
Viime vuosina suuret palveluprojektit ovat sitoneet merkittävän määrän Lamorin taloudellisia resursseja, avainhenkilöitä ja vieneet huomiota uusmyynnistä. Tulevalla strategiakaudella Lamor keskittyy asiakaskunnan ja tilauskannan laajentamiseen.
”Verrattuna aiempaan, Lamorin päivitetty strategia ei rakennu ensisijaisesti suurimpien palveluhankkeiden varaan. Maanpuhdistus- ja materiaalinkierrätystuotelinjoissa tavoitteenamme on merkittävästi laajentaa yhtiön asiakaskuntaa. Projektiliiketoiminnan osalta haemme aiempaa fokusoidummin erityisesti keskisuuria ja pitkäkestoisia hankkeita. Myös suuremmat hankkeet ovat strategiakaudella mahdollisia, mutta kartoitamme niiden rahoittamiseen joustavampia rahoitusmalleja”, kuvaa Grön muutoksia.
2024 aikana yhtiö on saanut käänteen aikaan usealla osa-alueella
Vuoden 2024 aikana Lamor on selkiyttänyt organisaationsa toimintamalleja, uudistanut yhtiön johtoryhmän, saattanut valmiiksi useita sisäisiä kehityshankkeita sekä työstänyt päivitettyä strategiaa. Yhtiö on myös vuoden lopussa onnistunut kääntämään laskuun sitoutuneen käyttöpääoman, joka oli kasvanut Kuwait-hankkeen myötä. Tämä on vahvistanut yhtiön taloudellista asemaa, ja viimeaikaiset muutokset NEOM-hankkeessa tukevat tätä.
“Uskon, että olemme nyt vahvemmassa asemassa aiempaa laaja-alaisemman, kestävän kannattavan kasvun luomiseksi ja asiakkaidemme ympäristönsuojeluinvestointien mahdollistamiseksi kaupallisesti menestyksekkäällä tavalla verrattuna edellisen strategiakauden alkuun. Strategiakaudella 2025–2027 aiomme näyttää, kuinka pystymme ainutlaatuisella liiketoimintamallillamme luomaan arvoa osakkeenomistajillemme, asiakkaillemme ja kumppaneillemme. Lamorin missiona on puhdistaa maailma, eikä sen osalta globaalisti olla lähelläkään maalia”, sanoo Grön.
”Tässä onnistuaksemme meidän täytyy näyttää, että tänä vuonna aikaansaamamme positiivinen käänne uusissa tilauksissa jatkuu. Suurten palveluhankkeiden ulkopuolisen liikevaihdon määrä on ollut kasvussa vuonna 2024. Lisäksi tämän vuoden ensimmäisten kolmen neljänneksen aikana olemme yli kaksinkertaistaneet uusien tilauksien määrän edellisestä vuodesta, vaikka NEOM-kirjauksen muuttuminen otetaan huomioon. Tätä työtä jatkamme nyt määrätietoisesti.”