Mediamainonta ylitti vertailukauden tason hienoisesti toukokuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä kasvoi toukokuussa 1 %:n vertailukauden tasosta. Alkuvuoden vaisuuden myötä kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys tammi-toukokuussa on kuitenkin yhä noin 3 % alle vertailukauden tason.
Toukokuussa mainonnan kehitys oli tuttuun tapaan varsin kaksijakoista mediaryhmittäin, kun rakenteellisesti kasvava verkkomedia kasvoi 5 %, mutta vastaavasti pidemmällä tähtäimellä supistuva painettu sanomalehtimainonta laski noin 13 %. Vastaavasti televisiomainonta kasvoi lähes 4 %, kun taas radiomainonta supistui noin 1 %:n. Mainostajaryhmistä merkkimainonta kasvoi 4 % ja vähittäiskaupan mainonta kasvoi 1 %:n vertailukaudesta. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta laskua lähes - 11 %:n vuositason muutoksella. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi sekin huomattavaa laskua, sillä se supistui 32 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. Koko markkinan tasolla mainonnan kehitys on ollut hienoisesti lyhyen tähtäimen odotuksiamme pirteämpää. Muistutamme kuitenkin, että yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Tarkastelemme mahdollisia ennustemuutoksia Q2-tulosennakoiden yhteydessä.
Suomen mediamainonnan kehitys
Lähde: Kantar, Inderes, Huom. Q2’24-luvut sis. ainoastaan huhti-toukokuun tiedot
Login required
This content is only available for logged in users