Rush Factoryn tapahtumien peruuntuminen Saksassa on selvä takaisku
Saksan tapahtumien peruuntuminen on Rush Factorylle selvä takaisku, sillä kyseessä on yksi yhtiön suurimmista markkina-alueista. Yhtiö tiedotti jo aiemmin Englannin tapahtumien peruuntumisesta ja kyseisen tytäryhtiön hakeutumisesta selvitystilaan. Rush Factoryn liikevaihtopotentiaali on enenevästi jäämässä Ranskan markkinan varaan, mikä vaikeuttaa huomattavasti kulurakenteen edellyttämän liikevaihtotason saavuttamista.
Rush Factoryn Saksan tytäryhtiö ei päässyt sopuun maksunvälittäjänsä kanssa
Rush Factory tiedotti perjantaina, ettei sen Saksan tytäryhtiö ole saanut maksunvälittäjänsä kanssa sovittua muutosta maksujen tilitysten viivästyttämisestä. Saksan tytäryhtiön maksunvälittäjä, Stripe, oli asettanut 120 päivän viiveen yhtiön lipputulojen maksatukselle, joka heikensi sen edellytyksiä järjestää tapahtumia ja lopuksi johti niiden peruuntumiseen. Tytäryhtiö ei tule sen takia Rush Factoryn mukaan selviämään vastuistaan ja sen asettamista selvitystilaan selvitetään seuraavaksi. Tästä johtuen Saksan tytäryhtiön loppukauden tapahtumat eivät toteudu suunnitellusti. Kuluvalle vuodelle Rush Factorylla oli alun perin kalanterissa muistiinpanojemme mukaan 10 tapahtumaa, josta 5 olivat vielä edessäpäin.
Englannin ja Saksan tapahtumien poistuessa kuluvan vuoden kalenterista Rush Factoryn myynti on auttamatta jäämässä liian pieneksi mahdollistaakseen voitollisen tulostason. Käsityksemme mukaan Rush Factory voi edelleen palata Saksaan ja Englantiin tulevaisuudessa uuden tytäryhtiön kautta, mutta tapahtumien peruuntuminen aiheuttaa arviomme mukaan negatiivista puskaradiota yhtiön väriestejuoksutapahtuman ympärille.
Saksan tapahtumien peruuntuminen aiheuttaa laskupainetta etenkin kuluvan vuoden ennusteisiimme ja nostattaa Rush Factoryn valmiiksi erittäin korkeaa riskiprofiilia. Nähdäksemme yhtiön Maskussa sijaitsevan kiinteistön myyminen on avain heikon taseaseman vahvistamiseksi. Päivitämme ennusteemme viimeistään yhtiön H1-raportin yhteydessä, joka on toistaiseksi lykkääntynyt.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3,2 | 2,2 | 3,4 |
kasvu-% | 9,29 % | −30,45 % | 53,92 % |
EBIT (oik.) | 0,0 | −0,1 | 0,1 |
EBIT-% (oik.) | 0,04 % | −5,53 % | 3,38 % |
EPS (oik.) | −0,03 | −0,16 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,72 | - | 18,03 |